Jump to content
Annons

Varför behövs ett bra ljudkort?

Recommended Posts

doppelstern (oregistrerad)
Postat

Tja!

Ja funderar på att köpa ett saftigt ljudkort, men ja har ingen aning hur det kan hjälpa mig. Ja håller inte på med inspelningar, utan jobbar i ableton live bara med softsynthar.

Kan ett ljudkort förbättra ljudet som produceras i ableton?

Kan det sänka min latency i ableton?

Tack

Annons
Postat
Tja!

Ja funderar på att köpa ett saftigt ljudkort, men ja har ingen aning hur det kan hjälpa mig. Ja håller inte på med inspelningar, utan jobbar i ableton live bara med softsynthar.

Tack

1. Nej.

2. Ja.

DieHard (oregistrerad)
Postat

För det räcker det med att köpa ett billigare pci-kort.

Postat

okaj!

Tack för svaret!

Postat

omvandlare på ljudkort är både in och ut så de är alltså viktiga även vid lyssning

så om man mixar och mastrar då kan det vara jobbigt med standardljudkortet

angående latency ska du ju först testa asi4all

om inte det blir tillräckligt bra så får du köpa nytt ljudkort

Postat

Förutom det som redan har nämnts, så kan olika tillverkare vara olika duktiga på att göra stabila drivrutiner till sina ljudkort - och olika snabba med att uppdatera drivrutinerna om något problem dyker upp...

När det gäller ljudet, så påverkar förstås utgångens ljudkvalitet (D/A-omvandlare och analogdel på ljudkortets utgång) det man gör, eftersom man ju måste lyssna och ta beslut efter det man hör - men förutom denna indirekta aspekt (som i vissa fall kan handla om en ganska marginell skillnad, men i andra kan vara väldigt betydande beroende på olika faktorer), så påverkar ljudkortet inte ljudet som skapas i DAW-programmet ett dugg.

Postat
Förutom det som redan har nämnts, så kan olika tillverkare vara olika duktiga på att göra stabila drivrutiner till sina ljudkort - och olika snabba med att uppdatera drivrutinerna om något problem dyker upp...

När det gäller ljudet, så påverkar förstås utgångens ljudkvalitet (D/A-omvandlare och analogdel på ljudkortets utgång) det man gör, eftersom man ju måste lyssna och ta beslut efter det man hör - men förutom denna indirekta aspekt (som i vissa fall kan handla om en ganska marginell skillnad, men i andra kan vara väldigt betydande beroende på olika faktorer), så påverkar ljudkortet inte ljudet som skapas i DAW-programmet ett dugg.

Fast kan väl påverka slutresultatet, det vill säga det man upplever när man lyssnar? När jag bytte från mitt gamla M-audio FW410 till TC Electronics Konnekt 24D märkte jag en klar skillnad i vad jag hörde, både i hörlurar o i högtalare. Klarare ljudbild och "bättre" ljud, utan tvekan. Lyssnade på en massa gamla mixar men jämförde även ljudet i spel och låtar - fet skillnad. Faktiskt...

DieHard (oregistrerad)
Postat

Självklart blir det bättre med ett dyrare kort. Upplevde själv som dig stor skillnad när jag bytte från mitt gamla m-audiokort till ett tc konnekt6 kort. Men om man bara sysslar med vsti syntar räcker det gott och väl med ett pci-kort och de brukar ju inte vara så värst dyra. Vet inte om det är någon större skillnad i ljud med dem heller men det är lätt att kolla upp.

Postat
Fast kan väl påverka slutresultatet, det vill säga det man upplever när man lyssnar? När jag bytte från mitt gamla M-audio FW410 till TC Electronics Konnekt 24D märkte jag en klar skillnad i vad jag hörde, både i hörlurar o i högtalare. Klarare ljudbild och "bättre" ljud, utan tvekan. Lyssnade på en massa gamla mixar men jämförde även ljudet i spel och låtar - fet skillnad. Faktiskt...

Det var precis så jag menade. Man får en sekundär förbättring eftersom man kan göra ett bättre mixjobb när ljudet man hör blir tydligare.

Om man däremot ser på det internt i DAW-programmet, så påverkar ljudkortet inte ljudet ett dugg när det gäller VSTi, utan om man gör en export av en färdig mix till ett stereospår, så får man exakt samma resultat med ett internt helkasst AC97-ljudkort som med RME MADI eller annat kvalitets-ljudkort.

Postat
Det var precis så jag menade. Man får en sekundär förbättring eftersom man kan göra ett bättre mixjobb när ljudet man hör blir tydligare.

Om man däremot ser på det internt i DAW-programmet, så påverkar ljudkortet inte ljudet ett dugg när det gäller VSTi, utan om man gör en export av en färdig mix till ett stereospår, så får man exakt samma resultat med ett internt helkasst AC97-ljudkort som med RME MADI eller annat kvalitets-ljudkort.

Klart som korvspad!

😄

Postat

Så jag borde ändå skaffa ett decent ljudkort för att få bra ljudkvalitet?

Jag sitter med krk rp-5 g2 monitorer.

Vilket ljudkort kan rekommenderas om man vill ha bästa monitorljudet, och slimmat på resten?

Y

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kör på ett beprövat kort. M-Audio 2496 PCI.

Låter bra och funkar bra.

Skillnaderna mellan AD/Da är väldigt små.

Så skall du inte ha kortet annat än till hemstudion för dina VSTi så duger en 2496 gott.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.