Jump to content
Annons

pc Quad VS mac G5 dual


jagheterjens

Recommended Posts

hej,

försöker undvika en lång PC/MAC duell, men ja kör PC 4x2,6 intel. 4gb ram mm.

När ja kör pro tools 8 så hinner ja inte långt i produktionen innan programmet behöver mer cpu.

Sålde nyligen min Powermac G5 2 x 2.0 som ja körde logic 8 på utan några problem alls. 400 pluggar igång inte ett ljud om "cpu error".... men hade inte pro tools då.

Är en mac från 2005 stabilare än en Pc från 09??? ska man byta tillbaka till mac igen.

Tack så länge

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är en mac från 2005 stabilare än en Pc från 09??? ska man byta tillbaka till mac igen.

Svaret är Nej. En Intel i7 920 (2,66 GHz) är exakt lika snabb som den Xeon som sitter i den billigaste MP. Det ända som skiljer dessa CPU:er åt är möjligheten att köra flera med Xeon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser dina produktioner ut om du inte hinner långt på en Quad 2,6?

Hur många spår/bitdjup/samplingsfrekvens/vilka pluggar och hur många av varje?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är Nej. En Intel i7 920 (2,66 GHz) är exakt lika snabb som den Xeon som sitter i den billigaste MP. Det ända som skiljer dessa CPU:er åt är möjligheten att köra flera med Xeon.

Det kan vara ca 10 midi spår med addictive drums, grand piano, bas, mm. några audiospår med guitarrig. 24 / 44.1

man kan ju välja playback engine att vara typ 512 men då blir de för stor fördröjjning vid inspelning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser dina produktioner ut om du inte hinner långt på en Quad 2,6?

Hur många spår/bitdjup/samplingsfrekvens/vilka pluggar och hur många av varje?

Det kan vara ca 10 midi spår med addictive drums, grand piano, bas, mm. några audiospår med guitarrig. 24 / 44.1

man kan ju välja playback engine att vara typ 512 men då blir de för stor fördröjjning vid inspelning...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Detta har med ljudkortet och hur bra det funkar med datorn att göra.

Jupp, troligen IRQ problem.

En IRQ krock ger datorn avservärt sämre prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Sidospår här. Kan IRQ-konflikter uppstå i OS X också?

Macar borde ju ha någon motsvarande resurshantering.

Har jag okså funderat på...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Macar har samma problem. MacPro har dessutom en annan liten klurighet. Den har nämligen sina pcie bussar inkopplade lite

olika. 071168001313_02.jpg

Dvs slot två (och ett för grafiken) sitter direkt på north bridge medans 3&4 får dela med south bridge. Den kan alltså vara värt

besväret att prova sitt ljudkort i slot 2, eller sitt ljudkorts (Texas instrument) firewire i slot 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kan alltså vara värt

besväret att prova sitt ljudkort i slot 2, eller sitt ljudkorts (Texas instrument) firewire i slot 2.

Tack för info! Nu blev jag genast lite nyfiken vilka slottar jag placerat UAD-korten på...

Men vad menar du med firewire slot 2. Är det så att vissa firewire-portar går till north bridge och andra till south bridge? Det framgår väl inte av skissen va?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Tack för info! Nu blev jag genast lite nyfiken vilka slottar jag placerat UAD-korten på...

Men vad menar du med firewire slot 2. Är det så att vissa firewire-portar går till north bridge och andra till south bridge? Det framgår väl inte av skissen va?

Om du trycker dit ett pci kort med fw alltså. Alla interna FW sitter på south bridge. 071168001313_01.jpg

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det måste som sagt vara nåt annat fel, jag kör med en q6600 cpu och den klarar betydligt mycket mer. Har till och med testat att köra mac på den och då presterar den lite bättre än en Imac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...