TheQuo Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Jag är sugen på att införskaffa Pro tools (och ljudkort), efter ha insett att Cubase inte är något för mig. Jag har kört lite grann med HD 8 (som fanns i skolans studio) är LE, M-powered mycket nerbantade versioner. Jag vill ha också ett ljudkort som klarar av spela in minst 4 kanaler samtidigt. Tips på vad som kan passa?
Anders F Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 (redigerat) Jag är sugen på att införskaffa Pro tools (och ljudkort), efter ha insett att Cubase inte är något för mig. Jag har kört lite grann med HD 8 (som fanns i skolans studio) är LE, M-powered mycket nerbantade versioner. Jag vill ha också ett ljudkort som klarar av spela in minst 4 kanaler samtidigt. Tips på vad som kan passa? Arbetsättet är i princip detsamma mellan HD och LE. LE har begränsat antal kanaler, 48st tror jag det i och med v.8, med möjlighet att betala för fler. Kolla lite på digidesigns hemsida och på de ljudkortsalternativ de har så hittar du nog något som passar dig. Tror mbox 2 pro har 4 in, men jag minns inte riktigt. MVH Anders EDIT: Ett annat tips är att du kan köpa en beg digi002 rack och köpa till pro tools 8. Det hamnar på ungefär samma pris, om inte billigare än en mbox 2 pro och så får du 18i/o om du skulle vara i behov av fler än fyra. Redigerat 27 juli 2009 av Gizmozis
TheQuo Postat 27 juli 2009 Trådstartare Postat 27 juli 2009 Arbetsättet är i princip detsamma mellan HD och LE. LE har begränsat antal kanaler, 48st tror jag det i och med v.8, med möjlighet att betala för fler. Kolla lite på digidesigns hemsida och på de ljudkortsalternativ de har så hittar du nog något som passar dig. Tror mbox 2 pro har 4 in, men jag minns inte riktigt. MVH Anders EDIT: Ett annat tips är att du kan köpa en beg digi002 rack och köpa till pro tools 8. Det hamnar på ungefär samma pris, om inte billigare än en mbox 2 pro och så får du 18i/o om du skulle vara i behov av fler än fyra. Vad kan ett sådant paket kosta? Sedan ingår det några plugar när man köper Le? Vad är de stora skillnadera mellan version 7 och 8?
Anders F Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Vad kan ett sådant paket kosta? Sedan ingår det några plugar när man köper Le? Vad är de stora skillnadera mellan version 7 och 8? Den stora skillnad mellan v7 och är att midihanteringen blivit betydligt bätttre, Du kan rita in automatation under spåret och ha flera automatationer uppe samtidigt, comping har blivit lättare, det medföljer fler mjukvaruinstrument i 8:an, samt då antal kanalerna. Men v.7 klarar du dig garanterat på, men det kan ju vara kul att ha v.8 hemma om det är det du har i skolan. En beg dgi002 rack får du för ca 5000kr idag. En mbox 2 pro går nog på ca 8000kr. MVH Anders
TheQuo Postat 27 juli 2009 Trådstartare Postat 27 juli 2009 Men v.7 klarar du dig garanterat på, men det kan ju vara kul att ha v.8 hemma om det är det du har i skolan. En beg dgi002 rack får du för ca 5000kr idag. En mbox 2 pro går nog på ca 8000kr. MVH Anders Är detta med LE inräknat? Sedan går det att öppna projekt som jag har spelat in i HD i LE?
Anders F Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Är detta med LE inräknat? Sedan går det att öppna projekt som jag har spelat in i HD i LE? Japp, pro tools ingår alltid vid köp av ljudkort. MEn om du köper beg så får du kolla up vilken version av LE du får med. Ja, HD projekt går att öppna i LE. MVH Anders
persuader (oregistrerad) Postat 30 juli 2009 Postat 30 juli 2009 Ett förslag är att du skaffar ett M-Audio Audiophile 192 intern PCI kort och en billig mixer. Jag hade först ett Fast Track Ultra USB kort med 4 pre amps. Det interna kortet är bättre tycker jag för man slipper mycket en del fördröjning och det har fler och bättre drivisar. Sedan köpte jag Pro Tools 8 M-Powered online och tankade ner. Pro Tools kostar då ca 2400 kr incl Ilok key. Ljudkortet köpte jag från ett ställe i England som heter DV247 för drygt 1000 kr. Så gjorde jag och är skitnöjd. Kör en PC med Win XP sp 3 AMD Athlon dual +6000 o 4 Gb minne. Kolla bara noga på Digidesigns hemsida vilka hårdvarukrav de ställer på datorn men det gäller om du väljer firewire eller usb också. Pro Tools 8 är helt klart värt slantarna tycker jag (körde 7,4 innan) Lycka till!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.