Jump to content
Annons

SSD eller Velociraptor hårddisk


Renoise

Recommended Posts

Finnes: 2 st WD Velociraptor 300 GB disk samt en SSD (120 GB och 64 MB cache) från OCZ, samt en Samsung Spinpoint F1 på 1000 GB.

Velociraptor-diskarna snurrar på i 10.000 rpm, har ett buffertminne på 16 MB och en söktid på 4.2 ms. SSD-disken har en maximal läshastighet på 200 MB/s samt en maximal skrivhastighet på 160 MB/s. Samsung-disken har ett buffertminne på 32 MB och snurrar i 7200 rpm med en söktid på 8.9 ms.

Frågan är nu vad som är mest optimalt om jag bygger en dedikerad musikburk med dessa diskar. Så här ser mitt förslag ut: jag använder SSD-disken som systemdisk (och alltså bara lägga Windows 7 + program på den), Samsung-disken till lagring av projekt, en Velociraptor för audio-spår i aktuellt projekt och en Velociraptor för samplingar och ljudbibliotek för VST instrument (Omnisphere m.fl.).

Men jag är inte helt säker på detta... Bör jag kanske trots allt använda SSD-disken till audio-spåren? Är tacksam för ev. synpunkter/tips som kan vara bra att tänka på här. Finns det kanske en bättre konfiguration givet ovanstående förutsättningar?

Edit: Ska tillägga att datorn är en i7-plattform med 6GB RAM och ett Asus P6T Deluxe V2 moderkort, ljudkortet är ett Delta 1010LT.

Redigerat av Renoise
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

SSD disken ska först och främst användas där du kan få problem med latency. Dvs strömande sampling som tex kontakt men inte nödvändigtvis buffrade som tex EzDrummer och omnisphere. Swapfilen flyttar man också till SSD (helst ska man inte ha swap alls och fett med minne)

Det är inte så viktigt att ljudfllerna ligger på SSD. DAW's som tex cubase har disk read-a-head och skrivningar buffras.

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
SSD disken ska först och främst användas där du kan få problem med latency. Dvs strömande sampling som tex kontakt men inte nödvändigtvis buffrade som tex EzDrummer och omnisphere. Swapfilen flyttar man också till SSD (helst ska man inte ha swap alls och fett med minne)

Det är inte så viktigt att ljudfllerna ligger på SSD. DAW's som tex cubase har disk read-a-head och skrivningar buffras.

Kapar tråden en smula.

Swapfil?

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är ett sätt att utöka minnet. I stället för RAM minne så fuskar man lite så datorn tror att den har mer minne genom att adressera på fil i stället. Jättebra om man har dåligt med minne. Jättelångsamt om har bråttom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett slags utökning av RAM-minnet i datorn. Operativsystemet stuvar undan sånt som finns i minnet men inte använts på ett tag i swapfilen, för att göra plats för data som används mer ofta. När man väl skall ut och läsa swapdata igen är det en fördel om det ligger på en snabb disk eftersom det annars blir lite "lagg" medan processorn får vänta på at läsningen blir klar.

edit: för långsam 🙂

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Ett slags utökning av RAM-minnet i datorn. Operativsystemet stuvar undan sånt som finns i minnet men inte använts på ett tag i swapfilen, för att göra plats för data som används mer ofta. När man väl skall ut och läsa swapdata igen är det en fördel om det ligger på en snabb disk eftersom det annars blir lite "lagg" medan processorn får vänta på at läsningen blir klar.

edit: för långsam 😉

/Andreas

Intressant, tack!

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

SSD disken ska först och främst användas där du kan få problem med latency. Dvs strömande sampling som tex kontakt men inte nödvändigtvis buffrade som tex EzDrummer och omnisphere. Swapfilen flyttar man också till SSD (helst ska man inte ha swap alls och fett med minne)

Det är inte så viktigt att ljudfllerna ligger på SSD. DAW's som tex cubase har disk read-a-head och skrivningar buffras.

Tack för svaret. Då kör vi SSD disken som system & programdisk, den har ju en random accesstid på 0.1 ms och det är förmodligen sådant som mest spelar in för systemets prestanta (många små läsningar och skrivningar av 4k filer exempelvis).

Vad gäller audiospår så har det alltså ingen större betydelse vilken hårddisk som används p.g.a. ett modernt DAW ändå läser datan från disken lite i förväg ? Jag kan lika gärna köra Samsung-disken för det ändamålet? Eller? Vad ger snabbast prestanda för rena audio-spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Då kör vi SSD disken som system & programdisk, den har ju en random accesstid på 0.1 ms och det är förmodligen sådant som mest spelar in för systemets prestanta (många små läsningar och skrivningar av 4k filer exempelvis).

Vad gäller audiospår så har det alltså ingen större betydelse vilken hårddisk som används p.g.a. ett modernt DAW ändå läser datan från disken lite i förväg ? Jag kan lika gärna köra Samsung-disken för det ändamålet? Eller? Vad ger snabbast prestanda för rena audio-spår?

Vet inte hur många spår du skall spela in samtidigt, men det räcker LÅNGT med samsungdisken. Tänk på att folk har spelat in på sämre diskar än den länge och det har funkat bra.

Jag kör för övrigt en liknande setup som du skall göra. SSD Systemdisk, Velociraptor 150GB Samplingar, 500GB seagate 7200rpm inspelningsdisk, samsung 750GB backup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur många spår du skall spela in samtidigt, men det räcker LÅNGT med samsungdisken. Tänk på att folk har spelat in på sämre diskar än den länge och det har funkat bra.

Jag kör för övrigt en liknande setup som du skall göra. SSD Systemdisk, Velociraptor 150GB Samplingar, 500GB seagate 7200rpm inspelningsdisk, samsung 750GB backup.

Nice. Vilken SSD har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Tack för svaret. Då kör vi SSD disken som system & programdisk, den har ju en random accesstid på 0.1 ms och det är förmodligen sådant som mest spelar in för systemets prestanta (många små läsningar och skrivningar av 4k filer exempelvis).

Vad gäller audiospår så har det alltså ingen större betydelse vilken hårddisk som används p.g.a. ett modernt DAW ändå läser datan från disken lite i förväg ? Jag kan lika gärna köra Samsung-disken för det ändamålet? Eller? Vad ger snabbast prestanda för rena audio-spår?

SSD diskar ger bäst prestanda för alt. Högre bandbred, lägre svarstider. Fick allt plats på SSD så är det bäst. Ska du ha riktigt många ljudspår

så kommer du förr eller senare att slå i botten på prestandan för alla diskar. Så här ser min priolista ut:

1 samplebibliotek till strömmande. typ stora kontakt/giga/halion bilbiotek.

2. swap.

3 system

4 program

5 audio

6 ljuddata icke strömande. Tex EzDrummer

7 backup

Lägger du system och program på SSD så får du automatiskt swap där. Andra kanske lägger audio som före system. Det finns inte rätt/fel det beror på hur det kommer att användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

SSD diskar ger bäst prestanda för alt. Högre bandbred, lägre svarstider. Fick allt plats på SSD så är det bäst. Ska du ha riktigt många ljudspår

så kommer du förr eller senare att slå i botten på prestandan för alla diskar. Så här ser min priolista ut:

1 samplebibliotek till strömmande. typ stora kontakt/giga/halion bilbiotek.

2. swap.

3 system

4 program

5 audio

6 ljuddata icke strömande. Tex EzDrummer

7 backup

Lägger du system och program på SSD så får du automatiskt swap där. Andra kanske lägger audio som före system. Det finns inte rätt/fel det beror på hur det kommer att användas.

Instämmer helt och fullt i din priolista. Däremot blev jag plötsligt osäker på om jag egentligen vet vilken typ av data som VST-instrumenten använder sig av... Jag kör själv mycket instrument som Omnisphere, ROMplers som Nexus, Reason 4.0 med Refills, samt rena samplingar (wav-filer). Hmmm... undrar om inte alla dessa trots allt är ljuddata av typen "icke strömmande"? Någon som vet med säkerhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Instämmer helt och fullt i din priolista. Däremot blev jag plötsligt osäker på om jag egentligen vet vilken typ av data som VST-instrumenten använder sig av... Jag kör själv mycket instrument som Omnisphere, ROMplers som Nexus, Reason 4.0 med Refills, samt rena samplingar (wav-filer). Hmmm... undrar om inte alla dessa trots allt är ljuddata av typen "icke strömmande"? Någon som vet med säkerhet?

Omnisphere strömmar inte från disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice. Vilken SSD har du?

Jag har en tidig variant med ett dåligt controllerchip från jmicron (Patriot Warp nåting 32GB) . Så jag väntar på att få råd att köpa en bra disk. Lutar åt Intel X25-E, men den kostar ju strax under 4k för 32GB.

Lär inte vara sämre av att vänta ett tag iallafall, för att det kommer så mycket nya SSD nu och dom blir billigare hela tiden. Intels nya X25-M G2 Serie är också väldigt bra.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet hur prestandan är på en SSD när man använder den som audiodisk? Ex. Man har inspelat 30 kanaler audio i 24/44.1.

Samtidigt som man spelar upp dom 30 kanaler så spelar man in ytterligare 30 kanaler i nya spår i "one take"

En Velociraptor är ju riktigt snabbt. Och den klarar ju av den uppgiften hur lätt som helst! Hur är det då med SSD?

Vet att den är toksnabb men hur är det med "stora kluster/filer" som ska skrivas?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Nån som vet hur prestandan är på en SSD när man använder den som audiodisk? Ex. Man har inspelat 30 kanaler audio i 24/44.1.

Samtidigt som man spelar upp dom 30 kanaler så spelar man in ytterligare 30 kanaler i nya spår i "one take"

En Velociraptor är ju riktigt snabbt. Och den klarar ju av den uppgiften hur lätt som helst! Hur är det då med SSD?

Vet att den är toksnabb men hur är det med "stora kluster/filer" som ska skrivas?

Det som ställer till det för solidstate diskar är små skrivningar. Vill man maximera prestandan för audio så bör man bygga

sitt filsystem med stora block. Men även om man inte gör det så är den ordentligt mycket snabbare än en mekanisk disk.

För läsningar är det SATA 3.0 GB/s som sätter stop. Nästa generations diskar kommer även bottna SATA 3.0 GB/s även för skrivningar.

Tyvärr är väl redan nästa generations SATA spikad och det blir bara en dubbling och det kommer solidstate diskar slå i taket även där

inom kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...