Jump to content
Annons

Midikeyboard tappar information


base10

Recommended Posts

Hej, ibland så verkar min midikeyboard tappa all kommunikation med datorn. Den ger ingen MIDI signal och datorn märker inte när jag ansluter den.

Har provat med olika drivers och i olika USB portar, detta hände efter att jag inte har haft den ansluten till datorn på ett tag. Känns det igen? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, ibland så verkar min midikeyboard tappa all kommunikation med datorn. Den ger ingen MIDI signal och datorn märker inte när jag ansluter den.

Har provat med olika drivers och i olika USB portar, detta hände efter att jag inte har haft den ansluten till datorn på ett tag. Känns det igen? 😆

du har ett usb-drivet midiklaviatur? se till att ha det inkopplat innan du startar dit DAW. jag kanske missuppfattande? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

du har ett usb-drivet midiklaviatur? se till att ha det inkopplat innan du startar dit DAW. jag kanske missuppfattande? 😆

Jo det är inkopplat och påslaget innan, kanske för att jag råkade sänga av den mitt i? (har provat att reboota datorn efter, såklart).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är inkopplat och påslaget innan, kanske för att jag råkade sänga av den mitt i? (har provat att reboota datorn efter, såklart).

du ska nog ha igång det hela tiden. Mitt är på så vis iaf. visst kan det va lite konflikter med andra komponenter visserligen, men vad använder du? prova att inte ha något annat i förutom keyboarden. lägger den av under tiden du håller på med musiken eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

du ska nog ha igång det hela tiden. Mitt är på så vis iaf. visst kan det va lite konflikter med andra komponenter visserligen, men vad använder du? prova att inte ha något annat i förutom keyboarden. lägger den av under tiden du håller på med musiken eller?

M-Audio keyrig 49 har jag. Det är inte medans jag håller på utan efter, verkar inte spela någon roll om jag har den i enskilt eller tillsammans med andra saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, ibland så verkar min midikeyboard tappa all kommunikation med datorn. Den ger ingen MIDI signal och datorn märker inte när jag ansluter den.

Har provat med olika drivers och i olika USB portar, detta hände efter att jag inte har haft den ansluten till datorn på ett tag. Känns det igen? 😄

Förmodligen är det här ett rätt så vanligt fenomen som jag själv fick hjälp med här på Studioforumet (om jag inte minns fel). Kolla i Enhetshanteraren att USB-portarna inte går i strömsparläge..

(Högerklicka på Den här datorn (om det är Windows det handlar om alltså) och välj Egenskaper. Välj fliken Maskinvara och därefter Enhetshanteraren. I listan vecklar du ut USB-styrenheter. Sedan kollar du i Egenskaperna och fliken Energisparfunktioner för alla USB-rotnav att rutan för "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström" inte är ibockad. Ta bort bocken om det finns någon där och klicka OK.. Gör sedan samma för alla USB-rotnav i listan. (Om man kör med laptop så får man väl ändra tillbaka inställningarna om man ska ut på batteridrift.))

Hoppas att detta hjälper! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyligen har jag upplevlt detta med mittt mod wheel, undrar om den är trasig...eller om felet är mjukvarubaserat...

Om det bara är modhjulet som slutar funka fast resten av controllern/klaviaturen funkar och har kontakt så är det sannolikt trasigt, eller nåt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn hittar den även om den inte visar det när jag stoppar i usbkabeln, musikprogrammen hittar den inte 😄

Så, om du ansluter USB-kabeln (både i klaviaturet och i datorn) och sen slår på strömbrytaren på klaviaturet låter det alltså inte ens "plong" (typ, beroende på systemljud)? Alltså - ingen indikation på att en ny* enhet är ansluten?

Mitt klaviatur går alltid igång numera, och kontakten är både stabil och bra sedan jag ändrade i Enhetshanteraren.. Så min fråga blir så klart om du har provat att inte låta datorn stänga av strömmen till USB-portarna?

Sen kan det möjligen även ha att göra med om du sätter i USB-sladden i en extern USB-hubb. Prova i så fall med att ansluta till en ordinarie USB-port i datorn istället.

*) Ny och ny, förresten? Jag menar inte som första gången man sätter i en ny enhet.. Ditt klaviatur bör ju vara känt för datorn vid det här laget?

Redigerat av d00rkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, om du ansluter USB-kabeln (både i klaviaturet och i datorn) och sen slår på strömbrytaren på klaviaturet låter det alltså inte ens "plong" (typ, beroende på systemljud)? Alltså - ingen indikation på att en ny* enhet är ansluten?

Mitt klaviatur går alltid igång numera, och kontakten är både stabil och bra sedan jag ändrade i Enhetshanteraren.. Så min fråga blir så klart om du har provat att inte låta datorn stänga av strömmen till USB-portarna?

Sen kan det möjligen även ha att göra med om du sätter i USB-sladden i en extern USB-hubb. Prova i så fall med att ansluta till en ordinarie USB-port i datorn istället.

*) Ny och ny, förresten? Jag menar inte som första gången man sätter i en ny enhet.. Ditt klaviatur bör ju vara känt för datorn vid det här laget?

Inget pling eller indikation, har ingen möjlighet att ta ur den ur USB hubben heller :/. Tror jag får installera om drivrutinerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det kan vara usb-hubben. Flera tillverkare, rekommenderar inte att användas med hubb eftersom det lätt blir strul då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara usb-hubben. Flera tillverkare, rekommenderar inte att användas med hubb eftersom det lätt blir strul då.

Yupp! Så har jag också läst, hört och/eller förstått det hela. In me' sladden rätt i burken bara ska (tydligen) vara mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...