Jump to content
Annons

Vilken hårddisk


BoJonatan

Recommended Posts

Jag sitter med en iMac o jobbar. Har ett firewireljudkort kopplat till datorn. Samplingar kör jag från en extern usb disk. Nu vill jag ha något snabbar media att köra ljud ifrån. Har hört att man inte vinner så mkt på att skaffa en firewiredisk och koppla den parallellt med ljudkortet. Stämmer det? Vad är bästa lösningen om jag vill att det ska gå så snabbt som möjligt att ladda samplingar osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du en iMac med Firewire 800?

Hur många kanaler ljud kör du med ljudkortet? 2? 16?

Visst gör Firewire 800 ett lyft från USB 2. Jag har jämfört diskar som har båda anslutningarna. FW gav 142% bättre läshastighet och 151% bättre skrivhastighet jämfört med när den var kopplad via USB.

Men, då är alltså frågan hur mycket trafik ditt ljudkort behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på om du har nya modellen eller om du har den äldre. Om du har den äldre så har du både firewire 400 och firewire 800. Jag antar att du har ljudkortet i firewire 400 och då har du din 800 ledig.

Link to comment
Dela på andra sajter

FW400 och FW800 delar på 800 Mbps, så ifall ett ljudkort är pluggat på FW400 så har man redan tagit en del av FW800:s bandbredd och vice versa.

Link to comment
Dela på andra sajter

datorn kom i slutet av 07. Det är två fw ingångar på baksidan.. En med 4pin o en med 8. På info om den här datorn står det

FireWire-buss:

Maxhastighet: Upp till 800 Mbit/sek

FW Solo:

Tillverkare: M-Audio

Modell: 0x10062

GUID: 0xD6C0B00EB2150

Maxhastighet: Upp till 400 Mbit/sek

Anslutningshastighet: Upp till 400 Mbit/sek

Underenheter:

FW Solo Unit:

Enhetens programvaruversion: 0x10001

Enhetens Spec-ID: 0xA02D

Btw så är som ni ser ljudkortet ett med två ingångar.. en xlr o en tele.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...