Jump to content
Annons

Funderingar om trummicning


petkarlsson

Recommended Posts

Hej! Jag ska förhoppningsvis införskaffa ett trumset. Jag har en fundering angående inspelning.

Hur ska man koppla in micarna? Det handlar ju om rätt många micar som används. Vad ska man koppla micarna till? Måste man använda ett mixerbord med många kanaler eller finns det något annat sätt? Min budget är nämligen inte alltför stor.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Jag ska förhoppningsvis införskaffa ett trumset. Jag har en fundering angående inspelning.

Hur ska man koppla in micarna? Det handlar ju om rätt många micar som används. Vad ska man koppla micarna till? Måste man använda ett mixerbord med många kanaler eller finns det något annat sätt? Min budget är nämligen inte alltför stor.

Tack på förhand.

ja, ett bord behövs med minst 8 in, det blir då en mic till kagge, virvel, tre pukor och två överhäng, det är helt lagom. Mackie har några bra och prisvärda mixerbord som du även kan använda som ljudkort kolla in "Mackie Onyx 1220". Men det finns såklart andra alternativ också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, Men hur ska jag koppla sen? behöver jag fortfarande ett ljudkort för inspelningen?

Vill du kunna spela in 8 spår separat så behöver du således ett ljudkort med 8 ingångar.

Det är inte heller säkert du behöver ett externt mixerbord, det beror ju på lite hur du vill jobba men det finns flera ljudkort med preamps inbyggda så du kan spela in direkt.

Vad har du för budget och röra dig med?

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vet inte riktigt än, det beror på vad för saker jag ska ha tag i, jag kan nog köpa något som är lite dyrare än jag tänkt mig och det är något verkligen tillför något till min inspelning. Jag vill ju helt klart helst skippa ett mixerbord, hellre mixa i datorn

Redigerat av petkarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt än, det beror på vad för saker jag ska ha tag i, jag kan nog köpa något som är lite dyrare än jag tänkt mig och det är något verkligen tillför något till min inspelning. Jag vill ju helt klart helst skippa ett mixerbord, hellre mixa i datorn

MOTU 8PRE är ett ljudkort som kanske skulle kunna passa dig i så fall?

Det ligger på ett rimligt pris och har 8 micpreamps och ansluts till Firewire på datorn. Då kan du spela in 8 separata spår samtidigt i ditt DAW-program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...