Jump to content
Annons

Hur stor omsättning får man max ha


debatt

Recommended Posts

Hellu!

Hur stor omsättning får man max ha om man köper MS Office Small Business? Om man köper MS Office Home and Student får man inte ha någon omsättning alls. Men var går skiljelinjen i omsättning mellan Small Business och Standard/Professional??

När jag frågade Microsoft om vad som gäller för Home- and Studentversionen, så glömde jag ställa denna följdfråga. De är ju så attans svåra att få tag på... så jag slänger in frågan här så länge.

Som säkert många tror och rimligen även förväntas svara här, så är det dock inte så att de olika namnen på sviterna som MS tillhandahåller enbart hänför sig till vad man i verksamheten kan tänkas behöva (ingår Outlook eller ej, ingår Publisher eller ej, ingår Access eller ej) och utifrån utbudet skapa ett produktnamn som t.ex. Small Business eller Professional - mer är det en fråga om hur stor verksamhet man har. "Gör man inga pengar bör man välja Home and Studentversionen, det blir mest ekonomiskt fördelaktigt. Gör man pengar får man inte välja Home and Studentversionen. Sedan beror det på hur mycket man tjänar - vilken version man ska skaffa. Det är en fråga om man gör inga pengar, en del pengar eller stora pengar" som en representant från Microsoft sa innan han var tvungen att i telefonen hjälpa en annan med en annan fråga när jag ringde i veckan.

🤪

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du en omsättning (vare sig den går med vinst eller förlust) kan du starta enskild firma,

och då kan du dra av kostnaden för programmet. Du kan såklart dra av samtliga kostnader, såsom

gitarr, dator, del av lgh (om du har firman där), resor, kurser, prenumerationer, etc.

Kolla upp med skattemyndigheten vad som gäller. Regler ändras fram & tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Small business-versionens namn syftar på vad det innehåller - och inte på hur stor rörelsen är. Du kan alltså fortsätta köra med Small Business även om du har flera miljarder i omsättning, om du inte behöver Access...

Här är en jämförelse över versionerna: http://www.microsoft.com/business/smb/sv-s...ce/default.mspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Då sa han ju fel till mig!! Kanske bara ville kränga en värstingversion... 🙂

Tack för länken, Claes!

Han var noga med att understryka att man inte kan använda Homeversionen om man gör pengar.

Det kan jag förstå - för det står väl "Word - för icke kommersiellt bruk" överst på varenda dj**la sida man har uppe!?

Hur snyggt är det??

* Måste jag avinstallera Homeversionen innan jag installerar Small Businessversionen?

* Om jag säljer min Homeversion - hur går jag tillväga med licensrättighetens överlämnande?

😄

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Då sa han ju fel till mig!! Kanske bara ville kränga en värstingversion... 🙂

Och nu har det väl kommit nåt ännu dj**are än Professional som kallas Full dessutom?

Han var noga med att understryka att man inte kan använda Homeversionen om man gör pengar.

Det kan jag förstå - för det står väl "Word - för icke kommersiellt bruk" överst på varenda dj**la sida man har uppe!?

Hur snyggt är det??

* Måste jag avinstallera Homeversionen innan jag installerar Small Businessversionen?

* Om jag säljer min Homeversion - hur går jag tillväga med licensrättighetens överlämnande?

😄

Detta kanske är dumt att säga. Men om det gällde mig så hade jag i så fall bara köpt det som privat person och inte skrivit in det i firman och vips så är det problemet löst 😄 eller?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Detta kanske är dumt att säga. Men om det gällde mig så hade jag i så fall bara köpt det som privat person och inte skrivit in det i firman och vips så är det problemet löst 😄 eller?

MVH

Anders

Nej.

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

OpenOffice, eller Lotus Symphony (Baserat på Open Office).

Varför lägga pengar på M$ när man kan få samma sak gratis?

M$ Office kan man inte skapa PDF direkt av dokumentent vilken man kan i Open Offic och Lotus Symphony.

Om du inte skall skriva offerter eller en bok ihop med någon som har senaste Officepaketet eller har en massa dokument med M$ Macros redan så finner jag ingen anledning till att köra M$ mer än att man har för mycket pengar och är lat.

Länkar:

Lotus Symphony

http://symphony.lotus.com/software/lotus/s...y/home.nsf/home

Open Office:

http://sv.openoffice.org/

Link to comment
Dela på andra sajter

Han var noga med att understryka att man inte kan använda Homeversionen om man gör pengar.
En Home-licens täcker tre datorer för icke-kommersiellt bruk.

Sedan vet jag att många datorförsäljare/köpare ignorerar det där...

Det kan jag förstå - för det står väl "Word - för icke kommersiellt bruk" överst på varenda dj**la sida man har uppe!?

Hur snyggt är det??

Nej, det gör det faktiskt inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

OpenOffice, eller Lotus Symphony (Baserat på Open Office).

Varför lägga pengar på M$ när man kan få samma sak gratis?

M$ Office kan man inte skapa PDF direkt av dokumentent vilken man kan i Open Offic och Lotus Symphony.

Om du inte skall skriva offerter eller en bok ihop med någon som har senaste Officepaketet eller har en massa dokument med M$ Macros redan så finner jag ingen anledning till att köra M$ mer än att man har för mycket pengar och är lat.

Länkar:

Lotus Symphony

http://symphony.lotus.com/software/lotus/s...y/home.nsf/home

Open Office:

http://sv.openoffice.org/

Testade detta själv nu då jag sökt något gratis alternativ för min fakturahantering. Förde över ett *.doc dokument och det fungerade felfritt. Så nu kommer jag hantera mina fakturor med openoffice istället då det är smidigt att göra till pdf direkt.

Tack för det drloop!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DET GÖR DET HÄR!!

Kontrollerade precis nu. Det står "Word - för icke kommersiellt bruk".

förstår inte hur du få till det:) ... ungefär ALLA skrivkunniga (t ex jag) har väl numera åtminstone arbetat EN gång i MS tjosan HOME edition, och lyckats skriva ut grejjer utan den texten:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

God kväll!

Vallhagen och Linus: En liten rättelse... det står nog säkerligen inte på själva pappret om man väljer att skriva ut dokument... men texten "Icke för kommersiellt bruk" uppenbarar sig överst på datorskärmen när man jobbar i Officepaketet oavsett program - och det är väldigt enerverade. Just pga av det kontaktade jag Microsoft första gången för att få reda på om det även syns hos mottagaren på något sätt att man jobbat i en version ämnad för icke kommersiellt bruk då man sänder iväg något elektroniskt - att det syns vid en visning face to face är ju uppenbart. Tyvärr fick jag av två personer två helt olika svar och därför skrev jag ett mail senare till en högre ansvarig för dessa frågor där. Inväntar med spänning svaret.

Dr Loop: Ja, det beror lite på svaren på alla mina frågor jag ställde till Microsoft. Saken är ju den också att jag tämligen sannolikt kommer att ha företagsverksamhet i någon form i slutskedet av detta året och framöver, det är en annan grej på gång som inte på något sätt har med författande eller musik att göra, och därför kanske det är lika bra att satsa på ett MS Office-paket av den digniteten i alla fall. Det kommer i så fall vara en hel del offerter som skrivs och sänds, varför som någon skrev här, det är mer aktuellt med ett MS Office för kommersiellt bruk i så fall. Jag kommer även jobba med andra som kör MS Office i konsultverksamheten, så...

Så min egentliga ENDA fråga blir väl nu:

Hur säljer man rent praktiskt sitt MS Office Home and Student 2007, med avseende på licensrätten?

Synd att inte MS Note ingår i MS Office Small Business...

Synd också att Officepaketen är så dyra - för Access kommer jag definitivt att behöva, men det går ju att köpa till för 3 papp...

Tack för alla svar på alternativa lösningar!

😉

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

God kväll!

Vallhagen och Linus: En liten rättelse... det står nog säkerligen inte på själva pappret om man väljer att skriva ut dokument... men texten "Icke för kommersiellt bruk" uppenbarar sig överst på datorskärmen när man jobbar i Officepaketet oavsett program

...

post-2329-1246610691_thumb.jpg

Jag kan kanske ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vallhagen!

Uppenbarligen har du inte samma version som jag har (din ser mer ut som den jag hade innan, den som medföljde min HP-laptop men som bara kunde installeras på HPs egna datorer och inte på min nya Toshiba). Jag köpte därför en Home and Student 2007-version i plastask. Kallas ju då FPP- och inte OEM-version. Vill passa på att varna ALLA för att aldrig köpa OEM-versioner, det finns ingen fördel med det - annat än att spara cirka 30% av priset just för stunden. Aldrig har någon i någon datorbutik sagt något annat till mig än att "det enda som skiljer en OEM-version från en "riktig" version, det är att du inte får med någon förpackning". Så är det inte alls! Enligt Microsoft åtminstone, så kan man inte använda OEM-versioner när du byter dator för att den gamla datorn går sönder. Jag skriver inte OM utan NÄR - för alla datorer går sönder... hela tiden. Helt värdelöst med OEM.

Åter. Överst i varje fönster på skärmen i varje program i Microsoft Office 2007 som jag har, så står texten "icke-kommersiellt bruk" bredvid programnamnet!! I Word, i Excel, i Power Point, i One Note. Så t.ex. i den skärmbild som du kopierade upp här, så står det "Microsoft Word icke-kommersiellt bruk" [i det blå fältet överst], om dokumentet varit skapat i min version av Microsoft Office 2007 (i detta fall Word). I Power Point står det "Microsoft Power Point icke-kommersiellt bruk" o.s.v.

Hade besök av min affärskollega och vi gick igenom en Power Point-presentation av en inkomstbringande modell och det ser inte klokt ut att ha den ordalydelsen överst på den vita duken vid presentationen i Power Point... 😄🙂😄😄

Inväntar fler svar från Microsoft.

Tjong!

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vallhagen!

Uppenbarligen har du inte samma version som jag har (din ser mer ut som den jag hade innan, den som medföljde min HP-laptop men som bara kunde installeras på HPs egna datorer och inte på min nya Toshiba). Jag köpte därför en Home and Student 2007-version i plastask. Kallas ju då FPP- och inte OEM-version. Vill passa på att varna ALLA för att aldrig köpa OEM-versioner, det finns ingen fördel med det - annat än att spara cirka 30% av priset just för stunden. Aldrig har någon i någon datorbutik sagt något annat till mig än att "det enda som skiljer en OEM-version från en "riktig" version, det är att du inte får med någon förpackning". Så är det inte alls! Enligt Microsoft åtminstone, så kan man inte använda OEM-versioner när du byter dator för att den gamla datorn går sönder. Jag skriver inte OM utan NÄR - för alla datorer går sönder... hela tiden. Helt värdelöst med OEM.

Åter. Överst i varje fönster på skärmen i varje program i Microsoft Office 2007 som jag har, så står texten "icke-kommersiellt bruk" bredvid programnamnet!! I Word, i Excel, i Power Point, i One Note. Så t.ex. i den skärmbild som du kopierade upp här, så står det "Microsoft Word icke-kommersiellt bruk" [i det blå fältet överst], om dokumentet varit skapat i min version av Microsoft Office 2007 (i detta fall Word). I Power Point står det "Microsoft Power Point icke-kommersiellt bruk" o.s.v.

Hade besök av min affärskollega och vi gick igenom en Power Point-presentation av en inkomstbringande modell och det ser inte klokt ut att ha den ordalydelsen överst på den vita duken vid presentationen i Power Point... 😄🙂😄😄

Inväntar fler svar från Microsoft.

Tjong!

//:debatt

Det är programmet i sig som säger att det inte får användas för kommersiellt bruk, sen om du skickar iväg ett dokument till någon så märker inte den användaren av att du har en oem licens eller om den är skapad i home eller i Small Business, Pro, OpenOffice osv.

och de olika home, small business är bara vad de innehåller man får köpa vad man vill till sitt företag.

Men hade jag varit som dig så hade jag tittat på Openoffice du kan öppna microsoft dokument i den oxå och även docx och xlsx ppsx.

och du kan spara ner dina dokument i microsoft format.

Vi håller nu på att rulla ut OO. på vårt företag och då är det 1000 tals användare vi pratar om. 🙂

Redigerat av martinstorm
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hade jag varit som dig så hade jag tittat på Openoffice du kan öppna microsoft dokument i den oxå och även docx och xlsx ppsx.

och du kan spara ner dina dokument i microsoft format.

+1 på det där!

Jag håller sakta men säkert på att rationalisera bort mitt användande av MS Office till förmån för OO. Hemma är det uteslutande OO. Men på jobb måste jag i ungefär 50/50 fall, av bakåtkompabilitetsskäl (lång tord), använda mig av MS; mest eftersom jag anpassar många dokument med VBA. (Jag har ännu inte testat OO Basic, men jag tvivlar inte en sekund på att det är minst lika användbart som VBA. Förmodligen mer.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom det självklara:

ms word är på alla sätt ett fruktansvärt skitprogram.

***

JA det har man ju alltid vetat och tyckt. Använder det bara av uppgiven dålig vana och pga kompadibilitet med andra. Men nu ser jag alltså att man bör kolla upp oo. tack för tipsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är programmet i sig som säger att det inte får användas för kommersiellt bruk, sen om du skickar iväg ett dokument till någon så märker inte den användaren av att ---

Hur tänkte Microsoft när de gjorde så? Finns egenheten att inte tillåta användning av program i kommersiellt syfte, även hos andra företag?

Det är kanske inte främst att skicka iväg dokument som kommer att gälla i vår verksamhet - vi diggar MS Power Point, men det är fult med skettexten överst under en visuell presentation.

MS Word är det klart bästa ordbehandlingsprogram jag använt f.ö. och jag har använt 4-5 olika åtminstone.

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

MS Word är det klart bästa ordbehandlingsprogram jag använt f.ö. och jag har använt 4-5 olika åtminstone.

Wow, 5 olika...

Vilka var de andra 4, och varför var MS Word klart bäst i förhållande till dessa fyra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, 5 olika...

Vilka var de andra 4, och varför var MS Word klart bäst i förhållande till dessa fyra?

Corel Wordperfect

Lotus Word Pro

Accu Spell Plus

MS Works ordbehandling

och

Word Pad (om det kan räknas)

.

.

.

MS Word tycker jag är lättöverskådligt. Har blivit mest van vid det.

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänkte Microsoft när de gjorde så?

Det är inte så konstigt igentligen börjar man tänka efter lite så förstår man varför microsoft gör så här,

om du har en produkt du vill få ut till så många som möjligt måste man tänka att alla inte vill/kan betala 3000:-

för en produkt, men därimot de som har pengarna och kan investera tex företagen vill man ju få ut så mcket som möjligt från dem med.

så då tänker man så om vi skapar en produkt för hemanvändare/studenter som är billig men för att inte få företagen att köpa den billiga versionen så fixar man ett avtal så det inte får användas i kommersiellt bruk.

men nu när alla studenter har kört microsoft så kommer de till en arbetsplats och säger till sin chef/arbetskamarater att ja använder vi powerpint 2007 så är alla problem lösta för hemma funkar det jättebra blablabla, så vips så köper man in office 2007SB .

ä du med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Finns egenheten att inte tillåta användning av program i kommersiellt syfte, även hos andra företag?

Jodå. Ett typexempel är Matlab, som i studentversion kostar 50 spänn (!), men som full kommerciell licens kostar nånstans kring 30 000 kr. Våra kära DAW-program finns ju ofta i studentversion oxå.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...