Jump to content
Annons

TIPS: Förvirrade, oseriösa eller dåliga nätbutiker


RoBERT

Recommended Posts

Tänkte att eftersom det finns några trådar om var man BORDE handla om man söker sig utanför Sverige så borde det också finnas en tråd där man kan diskutera och tipsa om nätbutiker och vanliga butiker omkring i EU/Europa där man INTE borde handla av en eller annan anledning.

Jag lade en order på GAK.co.uk eller även kallat The Guitar, Amp & Keyboard Centre den 20 april. De har grymt bra priser på många saker där, så utbudet är det inget fel på. 😄 Det de har problem med verkar snarare vara sina leverantörer. Och allmänt förvirrade.

Jag sitter idag fortfarande och väntar på min order som skulle skickats i början på juni. Anledningarna är följande:

1. M-Audio hade tydligen väldigt svårt just då att leverera PT M-Powered. Jag kollade runt i andra butiker och detta stämde faktiskt. Fanns knappt på EBay ens. Så det kunde jag ju gå med på.

2. Men när de äntligen skulle skicka grejerna så hade någon på lagret varit å norpat mitt M-Audio Profire 2626 som låg där fint och väntade på sitt PT8, självklart det sista i lagret. Men specifikt undanlagt till min order. ...så jag fick vänta ca en vecka på att en sådan skulle komma in.

3. De har ingen vidare kommunikation mellan lagerpersonalen och telefonisterna heller, för detta visste inte min säljare om ens. Han trodde det hade gått iväg. Så ytterligare försening på grund av det.

4. Säljaren lät mig dock lägga dit kablar för £30 för att lugna ner mig lite, så det var ju positivt. =)

5. Just denna säljaren har lite problem med prioriteringarna ibland tror jag. För han har ringt upp mig kanske 2-3 av de säkert minst 10-15 gångerna han lovat att ringa upp mig.

6. Så kom då dagen då beställningen skulle skickas. Tror det blev 21 juni som de skulle skickas. Det skulle ta 2-4 dagar. Och trackingnumret funkade inte, så jag ringde upp igen efter ett par dagar för att se om det verkligen var skickat. Det sa han att det skulle det vara. Ett par timmar senare funkade trackingnumret och det var äääntligen skickat. Detta var den 24 juni.

7. Jag följde med intresse vägen för paketet. Tyckte det verkade skumt att det gick genom Tyskland, men förlikade mig med tanken att det kanske är nån hub för europa där. Men så efter två dagar stod det att paketet hade kommit fram. "Arrived at destination country". Till SCHWEIZ!!!

8. Detta var i fredags, dvs 26 juni. Jag ringde Parcelforce som är de som levererar paketen. Det hänvisade mig till butiken jag handlat av och sa att de måste göra en felanmälan och ta tillbaka paketet till England. Därefter skicka på nytt till Sverige...

9. Jag är en kille med onödigt mkt tålamod, men detta var liksom bara lite föööör mycket... Ringde killen på GAK och sa att nu är paketet framme. I SCHWEIZ!! 😑(...jag har dessutom två studiojobb just nu. Två hela skivor. Och jag börjar förlora pengar på riktigt snart... Tusenlappar åt fel håll liksom... Tur mina kunder också har tålamod och förståelse för denna absurda situation.)

10. Killen på GAK ringde på en gång till Parcelforce. Och självklart eftersom det var fredag eftermiddag så fanns det ju inte mycket man kunde göra innan måndag (29 juni).

11. I måndags ringde jag och kollade läget igen. Han hade inte fått några klara besked från Parcelforce såklart.

12. Jag ringde igen igår och då skulle paketet tydligen vara påväg tillbaka till England hade han fått besked om. MEN, på track & trace på Parcelforce så står det (kollade senast idag, 1 juli) att paketet fortfarande är i Schweiz.

...Jag kommer fortsätta uppdatera detta tills grejerna har kommit fram, tänkte jag. Jag har nu också i efterhand hittat och läst några reviews på nätet (HÄR) om GAK och hade det inte varit för att de är så billiga så hade jag kasserat ordern för längesen och beställt någon annanstans.

/Robban

Redigerat av RoBERT
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Ja du kan ju kolla debatts tråd om sin beställning för Tyskland. Det är tydligen en del strul med vissa butiker uppenbarligen. Det suger riktigt illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en liten uppdatering.....

Såhär en vecka efter mitt första inlägg tänkte jag skriva att mitt paket ligger i Schweiz. Dock inte "fortfarande". Men IGEN. De lyckades få iväg paketet i måndags mot England. Och idag, tre dagar senare kom en uppdatering att det varit i Tyskland i två dagar och nu kommit tillbaka till Schweiz. Detta är verkligen rubbat....

Hade han inte skickat grejerna fel från början så hade det ju varit hyfsat frid och fröjd nu, förutom redan förspilld arbetstid på drygt en månad då jag befinner mig norr om Oslo över sommaren och "Studio 1" ligger 4 mil norr om Karlskrona... Dvs en tågresa på 10-12 timmar. Dessutom jobbar jag här uppe så min så kallade "Studio 2" som är den mobila studion är ju vad jag har att förlita mig på till mina jobb utöver det vanliga kneget här uppe..

- Några tips om vad jag borde göra? De är verkligen billigast, så jag slipper helst beställa någon annanstans. Det borde kanske gett mig lite tvekande känslor när man läste på deras hemsida att de är billigast med bäst service. Men jag tänkte att det var värt å chansa. Hur ska jag komma åt dem..?

- Så nu är det ju Parcelforce som är helt rubbade. Nån som har jobbat på frakt/budfirma och kan förklara hur det kan bli såhär snett?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det är nog inte så mycket du kan göra. Förutom att aldrig beställa därifrån igen. Sen är det där med billigt och bra service, det brukar inte gå hand i hand direkt. Bästa är trots allt att läsa runt på nätet och se andras erfarenheter av beställningar från vissa online-butiker innan man beställer. Förr eller senare, snarare senare, kommer paketet till dig men inte kul vänta evigheter på något. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just därför man ska köpa viktiga saker direkt över disk, men jag förstår din frustration. Det är lätt att vara efterklok.

De kronor det kostar extra från butik är det värt många gånger. Ibland är det värt att chansa, om man sparar många kronor och inte har bråttom med att få hem varan.

Men det viktigaste är nog att hålla sig till de större företagen som har gått rykte och bra omdömen av tidigare kunder.

Tycker dock att det är tråkigt i ditt fall då det felat på för många punkter. Schweiz va fan!? Så j-a korkade människor det finns. Iofs tar ofta amerikaner fel på Sweden och Schweiz också, men det är en annan diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just därför man ska köpa viktiga saker direkt över disk, men jag förstår din frustration. Det är lätt att vara efterklok.

De kronor det kostar extra från butik är det värt många gånger. Ibland är det värt att chansa, om man sparar många kronor och inte har bråttom med att få hem varan.

Men det viktigaste är nog att hålla sig till de större företagen som har gått rykte och bra omdömen av tidigare kunder.

Tycker dock att det är tråkigt i ditt fall då det felat på för många punkter. Schweiz va fan!? Så j-a korkade människor det finns. Iofs tar ofta amerikaner fel på Sweden och Schweiz också, men det är en annan diskussion.

För min del är det nog så att jag är så van vid å handla på nätet via Ebay, Thomann, å whatever andra ställen så man blir lite för naiv kanske. När jag beställde grejerna den 20 april (!!!) så kostade den fortfarande typ 8000 spänn hos de flesta musikaffärer. Kollade idag på musikbörsen. 6500 kr. Dvs 5200 kr ex moms, eftersom jag handlar via vårt företag. På Thomann 6177 kr (4941 ex moms). ...I england går de ofta för runt £370. så om man tar det i svenska kronor och tar bort engelsk VAT så blir det ca 4222 kr som jag får lägga ut. ...Dessutom så är deras pris på Pro Tools M-Powered oslagbart. ca 1850 kr ex moms..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte haft lika usla erfarenheter som du men jag kan säga att Mksmedia , som är en finsk nätbutik inte riktigt håller sina löften heller. Jag beställde ett par hörlurar och enligt nätsidan så skulle jag kunna söka paketet på posten om två dagar, men det tog över en vecka innan paketet kom. Dessutom spammade de min majl med enmassa "status updates" som inte sade mig någonting om statuset på leveransen. Det kan hända att det bara var tillfälligt strul ifall alla hade semester just då eller nåt men det fungerade i varje fall inte som de lovat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann är den enda utländska nätshop jag litar på fullt ut.

Tycker mig alltid få bra leveranstider därifrån, dessutom pålitlig och snabb support, hittills.

Överlägset bäst service och snabbast support har dock emusic.se, tyvärr är deras utbud lite fattigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt nästan månadslånga väntan från Thomann börjar kännas som en fis i rymden jämfört med din beställning... It's a shame alltså, tycker de (butiken & parcelforce) borde göra mer för att verkligen få ditt paket hem till dörren i norge, känns inte som dom bryr sig så mycket lixom, och det borde dom om de vill att folk ska köpa av dem lixom, knäppt...

Hoppas verkligen grejerna kommer rätt, eller att det löser sig på annat sätt snarast, så jobbet inte blir mer lidande. Time is money.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Här kommer ytterligare en uppdatering. Av det förhoppningsvis goda slaget. 🙂

1. ..Jag har låtit en av mina uppdragsgivare tala med GAK ett antal gånger genom veckan som har gått och det gjorde att de fick ytterligare förståelse för vilken sits jag hamnat i på grund av deras misstag och tarvlighet.

2. : Finally!! Ibland så krävs det lite extra för att fixa problem har de numera förstått. Nu har de lyckats få iväg paketet från Schweiz igen. 😄 Säljaren på GAK sa att det skickas först till Tyskland och sen faktiskt, tro det eller ej, vidare till Sverige direkt. Utan att behöva ta omvägen runt England, som Parcelforce tidigare hävdat.

3. Så det bör vara i Sverige på tisdag. Det var ju himla bra tyckte både jag och säljaren på GAK. Han skulle höra av sig igen på måndag för att uppdatera om läget. Hålla kontakten med både mig och Parcelforce. Och av någon underlig anledning har han blivit mycket bättre på att höra av sig sedan min kollega snackat med honom ett par gånger 🙂

4. Jag nämnde att då kan det ju vara på plats att tala mer om kompensation för min absurda förlust av arbetstid. Som tidigare så säger han att vi ska lösa det på något sätt. Jag tror han inte riktigt vill veta hur mkt det handlar om, haha. Jag vill ha kompensation för vad det kostar mig att skicka allt till Norge. Kostar runt tusenlappen ex moms med t ex UPS.

5. Usa har "better business bearou", Vi har konsumentombudsmannen (borde väl vara ungefär den funktionen), och även lilla England har sin equivalent. Så om de trilskas med ersättning så kommer vi höra av oss till dem och förklara denna härliga situation. Det är ett ställe inga företag vill hamna. Kommer inte ihåg vad Englands variant av detta heter, men de har rätt att dra företaget inför domstol för felaktigt beteende iaf.. 😄

...så det var väl allt för denna gången. Kanske kommer en uppdatering till på måndag då.. 🙂 God helg!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jäpp du får väl hålla oss underrättade om det har löst sig eller inte. Vore allt för snöpligt om det skickades till Schweiz en tredje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hejsan!

Har precis vart i farten och beställt från gak.co.uk jag också, och de använder fortfarande parcelforce.com som leverantör. Jag har stött på ungefär samma problem som du, och fick mitt paket skickat till danmark, där det returnerades till brighton (företages butik och lager ligger där vad jag vet). Talade med dem nyss och de har ingen aning om vad som hänt, och är förvånade över att paketet returnerats till dem och undrade till och med över om jag verkligen ville ha grejjerna eller ej. Självklart sa jag och de skulle undersöka saken med parcelforce.

Det enda felet jag ser hos gak.co.uk är att de använder sig av parcelforce.com som verkar fallera på fler än en punkt. Men jag gillar gak. Billigt är det, trevliga är de, och jag gillar att de finns en konkurrent till thomann. 😕

Hur som haver, förhoppningsvis kommer väl paktet nästa vecka såvida parcelforce inte tappar muttrar igen och skickar det på sight-seeing världen om.

(man kanske borde vara glad att de faktiskt håller sig inom europas ramar eller)

Hör av mig med update kring detta så snart jag kan!

/kim

Redigerat av Frukt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Äsch nu får jag väl skriva lite och förklara, haha.

Minns nu inte exakt datum som grejerna kom fram men det var nog den 16 juli. och då såg paketet och innehållet ut ca såhär: http://damagedgoods.blombergentertainment.com/ ...och jag befann mig i Norge för tillfället och min gode far gjorde en utryckning och körde 70 mil upp dit och gav mig grejerna. Stannade bara i en halvtimme för att ladda upp matförrådet. Och sen körde han hem igen! Han är min hjälte i alla väder. 😳

Men innan detta kan jag ju dock tillägga att han även fick krångla med tullen för att det var problem med att paketet hade varit i Schweiz ett par gånger. Och detta upplyste ingen oss om (dvs jag skyller på Parcelforce även här), så det var bara för att jag låg på luren och tjatade på både Parcelforce och GAK att de skulle göra nåt åt det. Han fick även ta reda på vilka Parcelforce samarbetar med i Sverige (vilket råkade vara Schenker). Detta gick iofs ganska så snabbt eftersom han känner typ varenda fraktbolag i landet...

Sedan nästa grej. Paketet hade ju kommit fram. Trots de vackra bilderna som ni kan se i albumet i länken ovan (tryck på den första bilden så kommer resten av bilderna fram...) så var grejerna oskadda.

Fram till för några veckor sedan hade vi fortfarande inte fått någon ersättning för allt detta krångel som detta gett oss. Framförallt sura kunder som till slut tappar tålamodet också. Saker som skulle varit färdiga i juli/aug är inte färdiga ännu på grund av detta. Men till slut kom vi överens om någon slags överenskommelse. Han skickade tillbaka ca £45 tror jag det var. Plus att jag FAKTISKT vågade köpa en mikrofon (AKG c214, som jag ändå skulle köpt på Thomann annars) av dem med ca £35 rabatt. Det blev med denna rabatt, trots deras dyra frakt, en hel del billigare än att köpa den på Thomann.

Det saknades förresten alla kablar jag beställt. Som ursprungligen var en gest från GAK för den allra första förseningen. Och de var inte med i packningslistan på varken det första paketet eller det jag fick hit för ett par veckor sedan. (Den frakten gick faktiskt så snabbt som den skulle, otroligt nog. Parcelforce har nog det sämst uppdaterade trackingsystemet jag varit med om...)

Och min kontakt på GAK har, enligt egna påståenden, skickat ut de här kablarna flera gånger sedan i mitten på juli när vi fick det första paketet till slut, efter 3,5 månads väntan. Han är nog den snurrigaste person, dock trevlig, jag pratat med. Han är totalt värdelös på att svara på email och att ringa upp när han lovar. inte ens försenat, utan inte överhuvudtaget... Idag ska jag ringa igen och se vad som hänt med kablarna. Han skulle hört av sig för en vecka sedan... Kul va...

...några andra ekonomiska effekter detta fått är ju alla telefonsamtal som gjorts, missade intäkter från kunder. har själv fått ge gratis- eller kraftigt rabatterade erbjudanden till kunder för att rädda mitt eget skinn så att säga. Massa bensinpengar till pappa som var tvungen att köra upp till Norge. Hade paketet kommit vid nååågot av alla de tillfällen de sa, så skulle frakten upp till Norge inte kostat något. Skulle till en början inte ens hunnit åka upp dit. Paketet skulle kommit innan jag åkte.

...ytterligare en "rolig" effekt är att jag har problem med Thomann nu just på grund av detta. Eftersom jag beställde bl a min Digimax D8-preamp vid det tillfället jag först skulle fått ljudkortet från GAK så skulle jag då kunnat testa och se så att mitt delikata word clock-problem (som ni kan läsa om här) hade fått en lösning.

På grund av att ljudkortet från GAK kom i mitten av juli och jag inte hade möjlighet att koppla ihop dem förrän i augusti så hade mitt öppna köp på Thomann gått ut för länge sedan. Och Thomann anser att det inte är ett garantiärende när word clock i de olika enheterna inte funkar ihop, trots att det är en standard för synkningen via BNC (rätta mig om jag har fel..? Thomann säger inte varför, bara att, "tyvärr; du får sälja den privat å köpa nåt annat").. Så i själva verket så har jag förlorat många tusenlappar på detta.

EDIT: Både PreSonus och M-Audio skyller på varandra angående word clock-missen. Så det lär ju ta tid att få något gehör hos dem...

Jag hade lika gärna kunnat köpa ljudkortet i Sverige, för när jag beställde det var det myyycket billigare att köpa det hos GAK. Men när det kom fram så kostade det nästan lika mycket i Sverige. Vi handlar ju ex moms, så skillnaden var ytterst liten på slutsumman.

Så de totalt £80 jag fått i rabatt/ersättning från GAK räcker bara till pappas bensinkostnader och knappt det.

...plus att jag fortfarande inte fått mina kabar, som jag skrev längre upp...

Redigerat av RoBERT
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda felet jag ser hos gak.co.uk är att de använder sig av parcelforce.com som verkar fallera på fler än en punkt. Men jag gillar gak. Billigt är det, trevliga är de, och jag gillar att de finns en konkurrent till thomann. 😳

Dock var det min exemplariskt förvirrade försäljare som skrev att mitt paket skulle till Schweiz. Det erkände han själv.. Det ligger ju på listan precis efter Sverige i alfabetisk ordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

Nu har mitt paket vart till danmark ännu en gång, och blev åter igen returnerat till brighton. Samma visa åter igen, och jag förklarade att jag ville ha paketet och de förklarade att de skulle skicka historian.

Nu tog det ungefär en vecka för det att komma fram, väldigt skadat, dock med allt intakt inuti paketet. Dock tack vare att Mackie är duktiga på att paketera sina saker hos sig. Men det visade sig att bara 1 monitor var med i paketet. Så de fick skicka en till i efterhand, vilket tog ytterligare 10 dagar. Så totalt fick jag uppleva en leverans på ungefär 45 dagar. Vilket är lite väl länge med tanke på att parcelforce lovar 3-6 dagar på deras hemsida.

Men som sagt, GAK är inte problemet (oftast) utan det är parcelforce. I mitt fall hur som helst, även om andra upplevt andra problem hos GAK. Att bara packetera ner 1 monitor var kanske klantigt, men med tanke på att de levereras så från mackie (1 och 1) så skulle även jag kunna göra det misstaget som lagerarbetare.

Kort och gott så har jag tjänat stora pengar på att vara tålmodig så GAK är ett bra ställe som får till det rätt bra i slutändan. Så ligger man bra till i tiden så rekommenderar jag GAK, dock som i Roberts fall då det är lite tajt med tid borde man nog vända sig mer lokalt eller eventuellt thomann.

best

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock beställde jag mina saker i april och behövde dem inte förrän i slutet av maj, men de kom inte förrän i mitten på juli... så jag var ändå ute i rätt god tid tycker jag... 😆 Men som du säger. Parcelforce är en av de felande länkarna. Men de har en del snurig personal och ingen dubbelkoll på nedpackningen på lagret. få se om jag kommer att utnyttja dem mer i framtiden. det känns ju inte alltför lockande med deras fraktkostnader heller för den delen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...