Jump to content
Annons

Problem med synk. Word Clock via BNC


RoBERT

Recommended Posts

Hej på er!

Har ett jätteroligt problem. Jag försöker synka ihop min preamp Digimax D8 med mitt ljudkort ProFire 2626. Efter ett antal rundor ute på nätet på olika forum (framför allt på DUC, M-Audio, PreSonus och Gearslutz) verkar det vara så att Profire 2626 och Digimax inte är kompisar med varandra.

Det som händer är att jag försöker synka ihop enheterne med ProFire som master. Synken sker via BNC-kabel. Har testat både med och utan t-koppling+terminator. Digimaxen står bara och blinkar och försöker hitta synk. Och ja, kabeln är 75 ohm och terminatorn likaså. 😕

Jag kan synka via ADAT om jag vill, men med Digimaxen som master istället, men det vill jag inte. Själva meningen med word clock via BNC är ju att man ska slippa skicka synken via samma kabel som ljudet skickas...

Och om jag struntar i att synka dem och de bara ställs in på sin egna klocka (testat både på 44.1 och 48KHz) så klickar och sprakar det som bara den, i väldigt oregelbundna intervaller. På alla åtta kanalerna.

Här är t ex svaret från en av m-audios tech snubbar:

http://forums.m-audio.com/showthread.php?t=4985

...mina inlägg går under nickname slipped_away dvs från post #6.

Jag är inte den enda som har detta problemet, då jag sett folk på de andra nämnda forumen som aldrig lyckats lösa det heller. Men ni kanske är smartare än dem? 😆

Har ni några förslag om hur man bör lösa detta?

/Robban

Redigerat av RoBERT
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du fixat till Wordclock enligt konstens alla regler? http://wiki.kontrollrummet.com/Wordclock

Finns det en intern terminering någonstans, samtidigt som du har externa termineringar, så skiter det sig. Det får bara finnas två termineringar - och de ska sitta i varsin ände av kabeln (eller internt i båda ändarna av kedjan).

Om du har gjort helt rätt, så vet jag inte riktigt vad det är som kan bråka, utan då måste det troligen handla om dålig implementering av Wordclock-protokollet i någon burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så borde jag inte behöva mer än kabeln inkopplad (ut från ljudkortet och in i preampen) för att det ska funka. Och i båda manualerna står det att det är så man ska göra. Men efter att ha läst, bland annat på kontrollrummets wiki, så tycker jag mig ha förstått att jag isåfall ska sätta termineringen vid preampen, eftersom denna ska vara slav. Det finns ingen switch för word clock terminering på någon av enheterna.

Om det nu är så att det sitter terminering i den ena burken men inte i den andra, ska jag då ha två termineringar ute på själva kabeln? Eller stämmer det som jag har kopplat det?

Enligt M-Audio så är ju fallet så att PreSonus har gjort fel med protokollet på nåt vis. Men som sagt. Den synkar ju bra via ADAT, fast då med preampen som master istället.

Men det verkar ju också konstigt att (har dock inte provat själv än. Litar på andras test än så länge) båda enheterna funkar mot andra modeller av ljudkort och preampar. Dvs både som slav och master mot t ex ett PT HD-system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får bara finnas två termineringar - varken mer eller mindre, så om du har en intern terminering som inte går att avaktivera i någon burk, så får det inte sitta någon extern terminering där. Om det sitter interna termineringar i båda, så ska det alltså inte finnas några externa termineringar alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Vad står det i manualerna? Är BNC-anslutning 75 ohm så behöver du ingen extern terminering.

Jag använder inga externa termineringar alls och det har alltid funkat för mig. 🙁

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad står det i manualerna? Är BNC-anslutning 75 ohm så behöver ingen terminering.

Jag använder inga externa termineringar alls och det har alltid funkat för mig. :rolleyes:

Kablarna ska alltid vara 75 ohm och du måste ha terminering i båda ändarna för att minimera jitter. Om det funkar bra hos dig med enbart kabel, så beror det på att du har interna termineringar i burkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kablarna ska alltid vara 75 ohm och du måste ha terminering i båda ändarna för att minimera jitter. Om det funkar bra hos dig med enbart kabel, så beror det på att du har interna termineringar i burkarna.

Exakt.. Det var precis det jag sa... :rolleyes:

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

så om jag skaffar en terminering till och testar att ha två termineringar på och det fortfarande inte funkar så har jag testat alla varianter. Dvs med 1, med 2 och helt utan... Verkar de tvettigt?

Det kan det vara. En terminering kostar ju ingen förmögenhet precis. :rolleyes: Står det inget i manualerna angående eventuella termineringar i burkarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt.. Det var precis det jag sa...

Nej, det var det inte. Att man ska använda 75 ohms kabel innebär inte automatiskt att det sitter interna termineringar, utan det är helt enkelt den impedansen som man ska använda på kabeln och termineringarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad står det i manualerna? Är BNC-anslutning 75 ohm så behöver du ingen extern terminering.

Jag använder inga externa termineringar alls och det har alltid funkat för mig. :rolleyes:

Är det nån slags regel? Att om den är 75 ohm så behövs ingen terminering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nej, det var det inte. Att man ska använda 75 ohms kabel innebär inte automatiskt att det sitter interna termineringar,

Det var inte det jag syftade på heller! :rolleyes:

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

När en koaxialkabel sägs ha 75 ohms impedans.... vid vilken frekvens gäller den impedansen?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan det vara. En terminering kostar ju ingen förmögenhet precis. :rolleyes: Står det inget i manualerna angående eventuella termineringar i burkarna?

Hehe, nej precis. det blir bort till kjell å co å skaffa en till. ☺️ Nix det står inget om terminering i manualerna. Läste de precis en gång till... Dryg läsning, haha...

Om det funkar med synk via ADAT, varför inte köra på det?

1. Därför att jag inte vill riskera att det blir störningar i audiosignalen.

2. Och att själva idén med BNC-kopplingen är att separera synksignalen från audiosignalen

3. Klockan i ProFiren har antytts vara bättre.

När en koaxialkabel sägs ha 75 ohms impedans.... vid vilken frekvens gäller den impedansen?

Om jag minns rätt så är det ju så att den skickas i den frekvensen som man klockar till..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag skulle tro att du har intern terminering i dina devices. :rolleyes:

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Därför att jag inte vill riskera att det blir störningar i audiosignalen.

2. Och att själva idén med BNC-kopplingen är att separera synksignalen från audiosignalen

3. Klockan i ProFiren har antytts vara bättre.

1. ?

3. Tvivlar på att det är hörbar skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. ?

3. Tvivlar på att det är hörbar skillnad.

1. Jag läser titt som tätt på olika forum och i manualerna att det är bättre att låta word clock signalen gå via BNC eftersom den är dedikerad för detta ändamål. Kör man synken via ADAT tillsammmans med audiosignalen så är finns risken att synksignalen letar sig in bland audiosignalerna. i forma av klicks/pops, osv...

3. Nej när det funkar så blir man ju ingen skillnad, men jag har själv varit med om det med andra setups. Att en sämre klocka har funkat bra en stund och allt har varit stabilt å bra, men ballar så ur efter en stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och oavsett anledningarna till att det inte funkar så ska man ju inte behöva tåla att nånting inte funkar, som ska funka. Det blir bara pinsamt för de inblandade. T ex:

Kund: Hej, jag har köpt ett ljudkort och nu vill jag ha extra preamps till den. Att koppla in via ADAT. Jag vill synka med Word clock via BNC och ha ljudkortet som master. Vad finns?

Säljare/Intenetbutik: T ex den här Digimax D8 har BNC in så den kan ta emot word clock-signalen.

Kund: Kanon. Jag tar en sån.

...Robert kommer hem ett par månader senare från sin arbetsamma sommar i ett annat land och sätter ihop grejerna, som hittills varit åtskilda. Detta såklart efter att öppetköp/nöjdkund-garantitiden har gått ut.

..inte mening som nåt påhopp på någon, vill bara förklara situationen lite mer.. 😕

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jag läser titt som tätt på olika forum och i manualerna att det är bättre att låta word clock signalen gå via BNC eftersom den är dedikerad för detta ändamål. Kör man synken via ADAT tillsammmans med audiosignalen så är finns risken att synksignalen letar sig in bland audiosignalerna. i forma av klicks/pops, osv...

Låter som moderna myter... Hur skulle digitala signaler lyckas ”blanda sig med varandra”?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klicks och pops brukar oftast bero på annat. Jag uppfattade det som att det fungerade bra utan BNC:

klick och pops kan ju komma av olika anledningar. ...men hur eller hur. Jag skapade tråden för att få tips om hur jag kan få veta om det är något jag kan göra för att få BNC-synken att funka. Om jag sjlv kopplat fel på något sätt. Att synka via ADAT är inte ett alternativ. Så du föreslår att jag ska testa i några månader först med ADAT-synkning och sen försöka övertyga butiken att det inte funkar enligt produktspecifikationen? Känns som att det är bäst att testa möjligheterna så snart jag kan och få svar på om jag kopplat fel, eller om det faktiskt ligger en inkompatibilitet mellan just Profire 2626 och Digimax D8. (Som jag hänvisade till i länken i mitt första inlägg...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns att vi hade problem med synk på en M-audiopryl i TV-studion förut och var tvungna att synka över ADAT men det har funkat bra så vi har inte direkt reflekterat mer över det, men det kanske är ett M-audioproblem ändå...

Tyvärr har jag inga direkta tips att komma med, låter som du gjort allt rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klick över ADAT betyder väl ofta just att synken inte funkar som den ska? Största fördelen med WC över BNC är väl att man på ett lättare sätt kan synka upp många enheter om man tex har en husklocka.

...eller att synken inte funkar som den ska eftersom den skickades över ADAT.

De enda som jag hört säga nåt om att ADAT skulle vara bättre än BNC är RME, som iofs inte är några noviser i sammanhanget. men då talade de självklart inte generellt, utan om en specifik produkt i deras sortiment. (många förkortningar det blev där. 😕)

Ang synka upp flera enheter så är det också en anledning till att jag vill synka via BNC. 😆 Profire 2626 har ju möjligheten att köra 26 kanaler totalt I/O, än så länge har jag som sagt bara prylar att koppla upp till 16 kanaler, men planen är att ha ytterligare ett rack med preampar, alternativ en ren A/D-omvandlare för 8 kanaler, till att koppla in enskilda mono- och stereopreamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns att vi hade problem med synk på en M-audiopryl i TV-studion förut och var tvungna att synka över ADAT men det har funkat bra så vi har inte direkt reflekterat mer över det, men det kanske är ett M-audioproblem ändå...

Tyvärr har jag inga direkta tips att komma med, låter som du gjort allt rätt...

Gött att det funkat bra för er iaf. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående att ljud och klocka skulle blandas på något sätt, så är det bara trams. Det ligger i olika bits i dataströmmen, så det kan inte blandas.

Enda orsaken till att köra med Wordclock i stället, är om man får problem med jitter, som i sin tur kan ge upphov till klick och sprak, glitchar och annat "kul".

Jag kör numera själv med Wordclock för enkelhetens skull (det blir enklare om man behöver koppla in andra, okända prylar), men jag har testat både med och utan Wordclock - och det gör absolut ingen som helst skillnad på ljudkvaliteten eller synkningen. Jag körde tidigare med synk över Lightpipe när jag hade blandad kompott med RME ljudkort och omvandlare, Benchmark omvandlare och Behringer digitalmixer (hade då alltså 26 in och 26 ut till/från ljudkortet över Lightpipe) - och då var det inga som helst bekymmer trots den vilda blandningen av fabrikat.

I ditt fall verkar det som sagt vara någon av burkarna som har dålig implementering av Wordclock (eftersom du verkar ha testat det mesta och har kopplat rätt), så det bästa hade kanske varit om du kunde testa att låna och byta ut en av enheterna till någon helt annan och se om det funkar bättre då, så att du kan komma fram till vilken problemet ligger i.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Angående att ljud och klocka skulle blandas på något sätt, så är det bara trams. Det ligger i olika bits i dataströmmen, så det kan inte blandas.

Enda orsaken till att köra med Wordclock i stället, är om man får problem med jitter, som i sin tur kan ge upphov till klick och sprak, glitchar och annat "kul".

Jag kör numera själv med Wordclock för enkelhetens skull (det blir enklare om man behöver koppla in andra, okända prylar), men jag har testat både med och utan Wordclock - och det gör absolut ingen som helst skillnad på ljudkvaliteten eller synkningen. Jag körde tidigare med synk över Lightpipe när jag hade blandad kompott med RME ljudkort och omvandlare, Benchmark omvandlare och Behringer digitalmixer (hade då alltså 26 in och 26 ut till/från ljudkortet över Lightpipe) - och då var det inga som helst bekymmer trots den vilda blandningen av fabrikat.

I ditt fall verkar det som sagt vara någon av burkarna som har dålig implementering av Wordclock (eftersom du verkar ha testat det mesta och har kopplat rätt), så det bästa hade kanske varit om du kunde testa att låna och byta ut en av enheterna till någon helt annan och se om det funkar bättre då, så att du kan komma fram till vilken problemet ligger i.

ok, blandas var kanske inte det bästa ordet att välja. Jag är inte alltid så bra på att förklara vad jag menar. Vilket kanske är en av anledningarna till varför jag inte skrivit så många inlägg här på forumet jämför med hur länge jag varit medlem. 😆 Jitter var väl troligtvis det jag var ute efter, men effekten av det blir ju detsamma. Om jag inte missförstått nåt helt?

Jag gissar på att du har rätt angående implementeringen och hoppas kunna byta ut preampen mot t ex den nya Octopre mkII. Men först ska jag göra som du också precis föreslog. Jag ska dra ut å ragga upp folk som har studios här i närheten och se om jag kan koppla upp mina grejer där.

Peace out,

/Robban

Redigerat av RoBERT
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...