Jump to content
Annons

Michael jacksson.


Gäst

Recommended Posts

Annons

Michael var ett geni, han skrev de flesta låtarna själv och ibland tillsammans med andra och han proddade mycket själv, Quincy J var ju också den som stod som producent men vad han själv sagt stod han mest för att hjälpa till med arr och ackordstruktur och sådant. Instrumentering och sound var mycket Michaels val, och vi skall ej förglömma teknikern Bruce Swedien....

Det som skiljde Michaels musik från andra popartister var mycket att hans låtar hade jazziga strukturer, försök dig på att lira en jackson-låt vid lägerelden med en acke-gura, inte så lätt... Det var mycket av Quincys roll

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på en sak.

Har sett live-framträdanden på youtube och ibland låter det precis som det gör på skivan. Och han hoppar runt utan att flåsa i micken.

Men samtidigt betvivlar jag lip-sync.

Visst hade han en bra röst, men var det så även live? Något fusk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med rätt utrustning kan du få det att låta lika bra som på inspelad cd, nästan.

Folk som hört honom sjunga, ej live eller liknande utan för att de känner honom eller så, fått rysningar.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till verkligheten! Klart att det inte alltid är 100% live. Det kan INGEN klara när det är en massa dans utan att flåsa. Sen kan man ju ifrågasätta vad som är fusk? Det är ju ändå michaels röst! Prova själv. Gör situps samtidigt som du sjunger bää bää vita lamm! För mig är det skit samma. ALLA gör det, som har nån form av show i sitt musikframträdande. Ibland är det 100% äkta, ibland 50/50 och ibland playback.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zyan: han har nog småfuskat lite blandat med live. Jag är gammal samlare och har en del äldre konserter. Jag tror att han fick välja lite mellan perfekt sång eller perfekt dans, det blev nog ett vågspel som gjorde att han till vissa låtar spelade in sången i förväg, men gjorde nog det med en vanlig mick på en tagning för att det ändå skulle bli lite live-känsla av det.

På dangerous- och history-turneen är det uppenbart att han inte sjunger vissa låtar typ billie jean, smooth criminal, thriller... men han blandade under en och samma konser med att sjunga själv och köra med förinspelning. Wanna be startin', beat it, she's out of my life, I just cant stop loving you, med massa fler sjöng han alltid live och han gjorde det riktigt jäkla bra.

Så det handlade inte om att han inte kunde sjunga utan om att det nog hade blivit för flåsigt... kolla billie jean från bucharest 92. Det blir för flåsigt där, nästan lite rap över det för att han helt enkelt inte pallar.

Men som sagt, sjunga live kunde han verkligen göra. Kolla på konserten från bucharest 92. där är många låtar som sjungs på riktigt och han tar inte en ton fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har nog en del playback med ska du se.

Men idag borde men ju kunna koppla live så att du har pitch correktor mm live. Då borde det ju gått med hårdvara med? Eller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han var ett as på att prodda!

Här är ett klipp på ett exempel på hur han bygger upp en låt. http://www.youtube.com/watch?v=5wBvKOD4Zm0

VEM här gör så?

Jag bland annat, har gjort så sedan jag började med musik. De flesta beats jag gjort kommer från egen röst och beatbox, det låter dock inte lika klockrent som MJ gjorde det i videon. Jag spelar däremot aldrig in det jag beatboxar utan det byggs upp i mjukvaran från mina "ljud". Riktigt imponerande från MJ's sida, jag är däremot inte förvånad. Han kunde mer än ville ge sken av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har nog en del playback med ska du se.

Men idag borde men ju kunna koppla live så att du har pitch correktor mm live. Då borde det ju gått med hårdvara med? Eller.

Jag är rätt säker på att MJ klarade sig galant utan någon jäkla ton korrigerare. Killen sjöng ju tonsäkert redan som 7 åring, är tveksam att han blev sämre med åldern.

Däremot är nog playback inblandat i hans stora shower, men det är HELT OK! Ska det bli show måste man göra så, finns inte en möjlighet att du dansar så aktivt och klarar att hålla flåset nere till den grad att rösten blir helt opåverkad.

En show ska vara en show, detsamma gäller alla genrer av musik. Vill du bli underhållen eller uttråkad?

Link to comment
Dela på andra sajter

All cred till MJ som var ett geni, men de bästa låtarna på de bästa plattorna (enl. mig alltså) skrevs av überhjälten Rod Temperton. "Off The Wall", "Rock With You", "Burn This Disco Out", "Baby Be Mine" och "Thriller" t ex.

Quincy Jones och Bruce Swedien är självklart också en gigantisk del av soundet.

Tilläggas bör att jag räknar MJs solokarriär som plattorna "Off The Wall" och "Thriller", samt ett par bra låtar på "Bad". Sen var det inte gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om han inte skrev allt själv. Så skulle de inte bli något utan honom, eller utan Quincy Jones och Bruce Swedien som han jobbat med. Men ingen hade klarat sig utan den andra antar jag. Plus att hans shower och dansen var grym.

Undrar var han gör nu. Sitter och dricker en kal drink och solar någonstans, i paradiset.

Link to comment
Dela på andra sajter

ceedigh (oregistrerad)
Michael var ett geni, han skrev de flesta låtarna själv och ibland tillsammans med andra och han proddade mycket själv, Quincy J var ju också den som stod som producent men vad han själv sagt stod han mest för att hjälpa till med arr och ackordstruktur och sådant. Instrumentering och sound var mycket Michaels val, och vi skall ej förglömma teknikern Bruce Swedien....

Det som skiljde Michaels musik från andra popartister var mycket att hans låtar hade jazziga strukturer, försök dig på att lira en jackson-låt vid lägerelden med en acke-gura, inte så lätt... Det var mycket av Quincys roll

Att Michael var ett musikaliskt geni och skrev de flesta låtarna själv råder väl knappast något tvivel om... lyssna t.ex.

på intervjun med Quincy Jones där han beskriver arbetet med "Billie Jean" följt av Michaels egen hemmademo från 1981:

http://open.spotify.com/track/5wXVYqAlOn2P8ZoM4UcWvQ

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Även om han inte skrev allt själv. Så skulle de inte bli något utan honom, eller utan Quincy Jones och Bruce Swedien som han jobbat med. Men ingen hade klarat sig utan den andra antar jag.

Nej för varje framgångsrik person, vare sig det gäller musik eller vad som helst finns det gott om folk som bidrog till att det blev som det blev. Ingen gör det själv. Men historien glömmer eller väljer bort dem som stod bakom och aldrig får det erkännandet de förtjänar. Istället är det en individ som hyllas. Som sagt vare sig det är en popstjärna eller kung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...