leojholt (oregistrerad) Postat 25 juni 2009 Postat 25 juni 2009 (redigerat) Det har varit en del frågor om att musiken tystnar vid fönsterbyte, detta är en liknande frågor som jag inte hittar svar på. När jag lyssnar på t ex spotify och öppnar cubase, så slutar spotify och allt annat som inte är ljud från cubase att fungera. Även när jag stänger ner cubase fungerar inte spotify. Någon som har svar på detta? EDIT: denna fråga om spotify är löst. Dock är nästa fråga obesvarad Nästa klurighet handlar om när jag spelar in i cubase. mitt ljudkort, http://www.emu.com/products/product.asp?product=15185, har två ingångar. I den vänstra spelas ljudet in högt i cubase, men i den högra spelas det upp väldigt lågt. Även om det ser ut som om ljudet tas upp lika mycket i ljudkortet. Panoreringen i cubase är ställd i mitten. Om det nu inte finns någon annan balansinställning jag inte upptäckt? Väldigt tacksam för svar Redigerat 27 juni 2009 av Gäst
Lundin Postat 25 juni 2009 Postat 25 juni 2009 (redigerat) Sökning på: Musiken tystnar vid fönsterbyte Vad är det du spelar in som "ser ut att vara lika"? Ingångarna är i mono och de måste ställas in var för sig med gainratten, left och right från ex en synt behöver således 2st monokablar som går in i vänster och höger ingång på ljudkortet, sen ställa nivån.. Är ljudet panorerat ut från synten kommer nivån skilja sig åt på ingångarna in i ljudkortet förutsatt att gainrattarna är ställda exakt lika Slå inte på 48Volt om inte utrustningen är gjord för det heller. Redigerat 26 juni 2009 av Lundin
leojholt (oregistrerad) Postat 26 juni 2009 Postat 26 juni 2009 (redigerat) Sökning på: Musiken tystnar vid fönsterbyte Vad är det du spelar in som "ser ut att vara lika"? Ingångarna är i mono och de måste ställas in var för sig med gainratten, left och right från ex en synt behöver således 2st monokablar som går in i vänster och höger ingång på ljudkortet, sen ställa nivån.. Är ljudet panorerat ut från synten kommer nivån skilja sig åt på ingångarna in i ljudkortet förutsatt att gainrattarna är ställda exakt lika Slå inte på 48Volt om inte utrustningen är gjord för det heller. Jag har testat spela in både gitarr och sång, men resultatet blir ändå att höger ingång blir lägre inne i cubase. Alla gainrattar på ljudkortet är ställda exakt likta. 48volt används bara till sång, som jag spelar in med denna http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?artno=159204 . Har letat mycket efter min andra fråga, men "musiken tystnar vid fönsterbyte" är inte problemet, det har jag fixat. Det är att ljudet slutar fungera i andra ljudprogram när jag använder cubase. Det räcker inte med att bara stänga ner cubase, utan jag måste starta om datorn för att jag ska kunna lyssna på t ex spotify. Får jaga vidare efter svar Redigerat 26 juni 2009 av leojholt
spass Postat 26 juni 2009 Postat 26 juni 2009 Jag har testat spela in både gitarr och sång, men resultatet blir ändå att höger ingång blir lägre inne i cubase. Alla gainrattar på ljudkortet är ställda exakt likta. 48volt används bara till sång, som jag spelar in med denna http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?artno=159204 . Får jaga vidare efter svar om du spelar in en monosignal ska du spela in det på ett monospår i cubase fast det är lite konstigt att du nu får signal överhuvudtaget på vänster spår...
leojholt (oregistrerad) Postat 26 juni 2009 Postat 26 juni 2009 Om jag först stängde ner alla program innan jag öppnade cubase, och sedan öppnade de igen efter att jag stängt ner cubase, så funkade det. ursäkta för min ovisshet. Dock är min andra fråga utan svar, antagligen är svaret på den lika simpelt
spass Postat 26 juni 2009 Postat 26 juni 2009 (redigerat) Om jag först stängde ner alla program innan jag öppnade cubase, och sedan öppnade de igen efter att jag stängt ner cubase, så funkade det. ursäkta för min ovisshet. Dock är min andra fråga utan svar, antagligen är svaret på den lika simpelt[/quote edit: sorry läste inte riktigt vet inte riktigt vad du menar men det vanligatse felet är att man försöker spela in en kanal på ett stereospår försöker du spela in sån+gitarr samtidigt spela då in på 2 olika monokanaler om du spelar in en i taget så skapa ett monospår i cubasee och spela in på den Redigerat 26 juni 2009 av spass
Lundin Postat 26 juni 2009 Postat 26 juni 2009 Som sagt så vore det mycket enklare om du talar om hur du kopplat dina sladdar, vad det är du spelar in på respektive kanal, hur din kanalinformation ser ut i Cubase ( Mono /Stereo ) e.t.c. Release ASIO Driver in Background - Steinberg knowledgebase
leojholt (oregistrerad) Postat 27 juni 2009 Postat 27 juni 2009 Som sagt så vore det mycket enklare om du talar om hur du kopplat dina sladdar, vad det är du spelar in på respektive kanal, hur din kanalinformation ser ut i Cubase ( Mono /Stereo ) e.t.c. Release ASIO Driver in Background - Steinberg knowledgebase Ja, om jag spelar in endast sång i första ingången i ljudkortet, skapar ett spår i cubase, så funkar allt perfekt. När jag skapar ett spår i cubase trycker jag bara på "add audiotrack", vilket då blir mono antar jag? I alla fall, när jag sedan enkelt byter ingång för sången till andra ingången, så registrerar cubase knappt att något ljud kommer in alls.(Då har jag alltså bara bytt ingång, det sitter inget i första ingången.) Däremot ser jag på ljudkortet att de registrerar lika mycket ljud i andra som i första ingången. Ljudkortet jag använder är som sagt detta, http://www.emu.com/products/product.asp?product=15185, och med det följde cubase LE med, så det är vad jag använder mig av. Release ASIO in Background är inte problemet, men rutan är hur som helst urkryssad. Vet inte hur jag mer ska kunna beskriva problemet och vad jag använder, hoppas det räcker! Läser så mycket som möjligt på forumet för att lära mig mer
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.