Jump to content
Annons

Hjälp att hitta rätt utrustning.


peddap

Recommended Posts

Hej!

Jag har hängt omkring på detta forum nu ett tag och lärt mig extremt mycket om allt.

Jag har fixat iordning replokalen till ett LIVE-rum med absorbenter, basfällor och diffusorer. Helmholtz kan bli aktuellt också i ett senare skede. Idag fixar vi problemfrekvenser med ett autokorrigerande EQ och mätmick.

Inspelningarna görs i replokalen (Rock/popmusik) med vansinnigt mycket bättre ljudkvalitet än tidigare. Tyvärr är lokalen bara ett rum och vi får inte plats att bygga ett kontrollrum där. Därför har jag nu byggt studion hemma istället där jag mixar och mastrar allt. Akustikbehandlingen har fortsatt även hemma och den sista tuchen löser jag via auto eq även här.

Nu har investeringarna kommit fram till hårvarumiljön hemma.

Jag är beredd att lägga pengar på att få bra utrustning och även att testa mig fram. Dvs köpa begagnade grejer och sedan sälja dom med små förluster om de inte passar min smak.

Jag har idag en ny PC (i7) med ett konnket 24D ljudkort. Monitorerna är ett par Genelec med tillhörande sub.

Preamps mm kommer att flyttas mellan replokal och hemma om nödvändigt.

Så vad rekommenderar ni att jag gör för investeringar?

Jag tänker själv på en mkt bra preamp likt Universal Audio. Vi har redan idag MOTU MK3 och MOTU 8 pre i lokalen.

Sedan behöver man en bra AD-omvandlare, eller?

Och ett ljudkort av bra klass (helst firewire) som klarar Vista 64-bitar (Vilket inte TC Electronics fixar idag...damn) och som fixar MIDI och SPDIF.

Övriga outboards som verkligen förgyller livet kan också beaktas...

Puh... Hoppas ni kan hjälpa mig att få till min splittrade tillvaro 😆

// Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

RME gör mycket stabila och bra ljudkort - och är kvicka med nya drivrutiner när det behövs.

Du kan gå två vägar;

Antingen ett PCI (HDSP9652) eller PCIe (RayDAT) internt i datorn, där du enbart har digitala anslutningar och alltså kan välja omvandlare efter tycke och smak (och plånbok... 😆 ) - för riktigt hög klass på omvandlare, så kan du titta på exempelvis Lynx Aurora (8 eller 16 kanaler), Benchmark (2 kanaler), Lavry (2 eller 8 kanaler) och liknande. Lite billigare hittar du RME:s omvandlare, som finns med 2 eller 8 kanaler.

Alternativt ett externt ljudkort som kopplas på Firewire, som t ex RME Fireface400 eller Fireface800.

Link to comment
Dela på andra sajter

RME gör mycket stabila och bra ljudkort - och är kvicka med nya drivrutiner när det behövs.

Du kan gå två vägar;

Antingen ett PCI (HDSP9652) eller PCIe (RayDAT) internt i datorn, där du enbart har digitala anslutningar och alltså kan välja omvandlare efter tycke och smak (och plånbok... 😆 ) - för riktigt hög klass på omvandlare, så kan du titta på exempelvis Lynx Aurora (8 eller 16 kanaler), Benchmark (2 kanaler), Lavry (2 eller 8 kanaler) och liknande. Lite billigare hittar du RME:s omvandlare, som finns med 2 eller 8 kanaler.

Alternativt ett externt ljudkort som kopplas på Firewire, som t ex RME Fireface400 eller Fireface800.

Tack Claes för svaret.

Kan man koppla på monitorerna och hörlurar på interna ljudkort? Jag har nämligen bara haft externa firewire och USB-ljudkort tidigare.

Hur stor skillnad gör en bra AD-omvandlare i signalkedjan? För mig känns det som en investering man gör i slutet, likt en stabil wordclock.

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire fungerar bra, men interna ljudkort är alltid de som blir snabbast och mest stabila, eftersom de har direktkontakt med bussen, i stället för att behöva gå via annat gränssnitt - så om du kan välja helt fritt, så skulle jag främst rekommendera intent. De har förstås nackdelen att det inte ifnns analoga anslutningar - så du måste ha en extern hörlursförstärkare om du ska spela in.

Om du väljer att ta ut signalen från datorn genom exempelvis Benchmark DAC1, så har den en ypperlig hörlursförstärkare, så om det är till mixjobb, behöver du ingen annan hörlursförstärkare där.

Hur stor skillnad omvandlarna gör, är lite beroende på hur bra omvandlare man har att utgå från - och vilken lyssning man har. Med dina Genelec, så borde du inte ha några problem att höra skillnaden. Med bättre kaliber på omvandlare och ljudkort, så behövs som regel inte någon extra Wordclock-generator, utan de har så stabila klockor och är byggda för jitter-immunitet, så att plocka Wordclock från exempelvis A/D-omvandlaren, ger helt perfekt synk. Så kör jag själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire fungerar bra, men interna ljudkort är alltid de som blir snabbast och mest stabila, eftersom de har direktkontakt med bussen, i stället för att behöva gå via annat gränssnitt - så om du kan välja helt fritt, så skulle jag främst rekommendera intent. De har förstås nackdelen att det inte ifnns analoga anslutningar - så du måste ha en extern hörlursförstärkare om du ska spela in.

Om du väljer att ta ut signalen från datorn genom exempelvis Benchmark DAC1, så har den en ypperlig hörlursförstärkare, så om det är till mixjobb, behöver du ingen annan hörlursförstärkare där.

Hur stor skillnad omvandlarna gör, är lite beroende på hur bra omvandlare man har att utgå från - och vilken lyssning man har. Med dina Genelec, så borde du inte ha några problem att höra skillnaden. Med bättre kaliber på omvandlare och ljudkort, så behövs som regel inte någon extra Wordclock-generator, utan de har så stabila klockor och är byggda för jitter-immunitet, så att plocka Wordclock från exempelvis A/D-omvandlaren, ger helt perfekt synk. Så kör jag själv.

Ok det var intressant att läsa.

En Benchmark DAC1 är vä en digital till analog (D/A) omvandlare som jag skulle kunna få ut mycket bra ljudkvalitet till mina högtalare och äventill hörlurarna, eller? Om jag då förstår rätt så måste jag även skaffa en A/D-omvandlare (typ Benchmark ADC1?) för att även kunna spela in, dvs kunna koppla in en bra preamp. 😄

Finns det någon enskild AD/DA-omvandlare av samma rang som du kan rekommendera och även då klara båda kraven?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok det var intressant att läsa.

En Benchmark DAC1 är vä en digital till analog (D/A) omvandlare som jag skulle kunna få ut mycket bra ljudkvalitet till mina högtalare och äventill hörlurarna, eller?

Absolut! Det blir den sista "filten" som lyfts bort från lyssningen. Även den superkinkige Bob Katz har berömt DAC1. 😎

Om jag då förstår rätt så måste jag även skaffa en A/D-omvandlare (typ Benchmark ADC1?) för att även kunna spela in, dvs kunna koppla in en bra preamp. 🙂

Finns det någon enskild AD/DA-omvandlare av samma rang som du kan rekommendera och även då klara båda kraven?

Av samma rang som DAC1? ADC1 i så fall... 🙂 2-kanaliga A/D-D/A i högre klass växer inte på träd direkt, utan i den klassen är det oftast uppdelat på A/D och D/A i olika burkar. Ett alternativ är att köra med en 8-kanalig burk, som t ex Lynx Aurora8, så får du 8 grymt bra A/D och D/A.

Själv kör jag med RME HDSP9652 på PCI-plats - och Benchmark ADC1 och DAC1, samt RME ADI-8 DS. Allt synkas med Wordclock där ADC1 är Master.

Det kunde vara bra att veta ungefär vilken budget det handlar om. Det är lite lättare att fundera ut rätt prylar då, som kan bli lagom kompromisser mellan prestanda och budget... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan behöver man en bra AD-omvandlare, eller?

Personligen så skulle lägga mest pengar på allt annat, t ex akustikbehandling (som ni redan gjort), mickar, preamps då jag är av uppfattningen att omvandlare påverkar väldigt lite jämfört med ovanstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har ni för mickar till trummorna? Jag tycker att ett bra trumljud är lite av det viktigare. Får med hela låten.

Om du ska mixa materialet hemma så kan det kanske vara trevligt med lite effekter. Har ni något bra reverb, kompressor, eq?

Lägg pengarna på det, de preamps'en du redan har räcker till, köp något som får helheten att komma närmare målet!

Jag vet att några låtar du hört på radion flera gånger är inspelade med en Mbox 2! Tor ingen kom på eller tänkte att , -shit de har bara använt en preamp (ljudkort) för 3000:-!!

Så mycket annat runt omkring som är viktigt!

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla svar.

Jag förstår att AD/DA-omvandlare inte är av högsta prioritet i signalkedjan.

Men nu är det så att jag vill sakta men säkert bygga upp ett så bra system som möjligt, inom rimliga pengar.

Vad jag är ute efter är att få reda på vilka enheter som är värda att investera i. Så om jag ska sätta en budget så säg att ingen enhet får kosta över 25.000 kr. Jag kommer självklart att göra prioriteringarna efter vad som passar in. Bl.a. så är jag sugen på en Golden Age preamp för 3000 kr vilket är väsentligt billigare än vad en riktig NEVE burk kostar...

Jag håller inte med om att trummorna är det viktigaste. För mig är det sången då det är den som "vanligt" folk lyssnar på och kommer ihåg. Resten av musiken ska för mig bära fram sången och känslan.

När det gäller trummickar och alla andra mickar så uppgraderas de också. Det viktigaste där för mig är bra preamps och mickar till överhäng. När jag mixar kan jag sampla in olika virvelljud och kaggeljud om jag inte finner det rätta soundet... Inte det bästa men som sagt var prioriteringar.

Angående AD/DA omvandlare hur många kanaler behöver man i praktiken? Trummorna spelas ju in via MOTU MK3 så där behövs den ju inte alls.

Om jag skulle börja investera i något idag i vilken ordning skulle ni rekommendera?

Om jag ska fokusera på mxning och lyssning först och därefter inspelning så misstänker jag detta:

1. PCI-ljudkort och DA-omvandlare för att få så bra kvalitet i lyssningen som möjligt. (givetvis fortsätta akustikbehandlingen så autoEQ inte behövs).

2. Preamp, AD-omvandlare.

3. Eventuella outboardeffekter (ska ersätta vissa pluggar)

Redigerat av peddap
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle börja investera i något idag i vilken ordning skulle ni rekommendera?

Om jag ska fokusera på mxning och lyssning först och därefter inspelning så misstänker jag detta:

1. PCI-ljudkort och DA-omvandlare för att få så bra kvalitet i lyssningen som möjligt. (givetvis fortsätta akustikbehandlingen så autoEQ inte behövs).

2. Preamp, AD-omvandlare.

3. Eventuella outboardeffekter (ska ersätta vissa pluggar)

Det låter som en vettig väg att gå.

Det är i princip så jag har gjort själv - fast jag har inte brytt mig om några outboardeffekter, eftersom jag tycker att pluggarna jag kör med är tillräckligt bra. Mina preampar är till största delen transparenta (Benchmark Pre-420, True Systems P-Solo - och så Aphex 207D, som färgar väldigt milt), så mitt nästa steg är att kolla på någon preamp som färgar lite kraftigare...

Glöm förresten inte eventuell hörlursförstärkare, om du ska spela in sång. Det är kanske inte det bästa att ta den lyssningen från samma utgång som går till monitorerna, utan det kan behövas en annan mix dit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som en vettig väg att gå.

Det är i princip så jag har gjort själv - fast jag har inte brytt mig om några outboardeffekter, eftersom jag tycker att pluggarna jag kör med är tillräckligt bra. Mina preampar är till största delen transparenta (Benchmark Pre-420, True Systems P-Solo - och så Aphex 207D, som färgar väldigt milt), så mitt nästa steg är att kolla på någon preamp som färgar lite kraftigare...

Glöm förresten inte eventuell hörlursförstärkare, om du ska spela in sång. Det är kanske inte det bästa att ta den lyssningen från samma utgång som går till monitorerna, utan det kan behövas en annan mix dit...

Ok, då ser grundplanen ut att införskaffa ett RME RayDAT och en DA-omvandlare först.

(En av de stora anledningarna till valet av RME är att TC Electronic inte ens har kommit med 64-bitars drivrutiner ännu samt att MOTU:s drivisar krånglar och dess support är under all kritik.)

Hur är annars RME:s egna omvandlare i kvalitet?

(Om någon är intresserad finns ett TC Electronics Konnekt 24D till salu nu. PM:a mig om någon nu är intressead)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då ser grundplanen ut att införskaffa ett RME RayDAT och en DA-omvandlare först.

(En av de stora anledningarna till valet av RME är att TC Electronic inte ens har kommit med 64-bitars drivrutiner ännu samt att MOTU:s drivisar krånglar och dess support är under all kritik.)

Hur är annars RME:s egna omvandlare i kvalitet?

(Om någon är intresserad finns ett TC Electronics Konnekt 24D till salu nu. PM:a mig om någon nu är intressead)

RME:s omvandlare ligger i en mellanklass, både prismässigt och kvalitetsmässigt.

De är mycket bra, har stabila klockor och duger utmärkt till det mesta. 🙂

Jag kan illustrera med en jämförelse jag har tagit upp tidigare i forumet, men du har kanske inte läst någon av de trådarna... 🙂

En av mina bästa vänner funderade på en ny preamp och lånade då min P-Solo för att se om det var något för honom. Han jämförde med bl a någon av Behringers dyrare modeller, men tyckte inte att det var så stor skillnad att han kunde motivera ett köp. Sedan fick han låna min ADI-8 DS - och DÅ blev det en rejäl skillnad mellan preamparna också, så han behövde lite tid för att återhämta sig efter chocken att plötsligt ha sett för sin inre syn allt större summor rinna iväg... 😛

Han hade tidigare testat genom att köra genom en Behringer DDX3216 och dess omvandlare - och tyckte alltså att det var en väldigt stor skillnad när han i stället testade genom ADI-8 DS, så RME's omvandlare höjer sig med andra ord en bra bit över budgetprylarna. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
RME:s omvandlare ligger i en mellanklass, både prismässigt och kvalitetsmässigt.

De är mycket bra, har stabila klockor och duger utmärkt till det mesta. 😛

Ok, Hur stor skillnad märker man av RME ADI2 och t.ex benchmark?

Märkbart/subtilt eller enbart då man verkligen har den mest perfekta miljön, förhållanden, godaste kaffet och utvilade öron?

Med andra ord är kvalitetsskillnaden motiverad av prisdifferensen. Vi snackar ju 5000 kr mot 25 000 (för både AD och DA hos Benchmark)

Behringers prylar vill jag knappt ta i med tång 🙂

Jag vill inte påstå att jag är speciellt bra på det jag gör men jag tillåter att mina hobbies får kosta pengar, om det är motiverat.

Jag har t.ex en gitarr av märket PRS Custom 24, med en cherryquiltad topp och Brazilian Rosewood som dessutom är signad av Paul Read Smith (PRS). Jag spelar inte bättre men den låter gudomligt bra och känslan är kanon. Jag har bytt gitarrer som många byter kalsonger tidigare, men med denna gitarr så fann jag kärleken efter många års letande.

Lite åt detta hållet drar nog mina studiotankar iväg också... Fast dyrt är inte alltid bäst...

Redigerat av peddap
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså - jag stortrivs med mina Benchmark och har funderat på att byta ut ADI-8 DS mot en Lynx Aurora8, för att få riktig superkvalitet överallt. RME-omvandlaren är det absolut inget fel på, men det märks ändå en skillnad i klarhet. Det är svårt att förklara skillnaden, men jag har tänkt göra en del testinspelningar med olika omvandlare någon gång under sommaren, för att kunna känna mig helt säker på att det inte bara handlar om placebo... 😉

Om inget annat så behöver man inte undra om det hade kunnat bli bättre, när man kör med så välrenommerade omvandlare. Nackdelen är förstås att man inte har något att skylla på om det låter illa... 😛😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, en EQ (hur avancerad den än må vara) är inte lösningen på akustikproblem:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807

Nä, autoEQ är inte den optimala lösningen. Men den fungerar bättre än att inte göra något alls för stunden. Tiden är en trång sektor hos alla i bandet då vi alla har småbarn...

Orsaken till att vi använder autoEQ, om än temporärt, är att vi har det inbyggt i vårt delningsfilter i PA:t. Det används flitigt när vi är ute på spelningar, vilket har lyft llivejudbilden utåt extremt mycket. Det var annars ofta stora problem i basfrekvenserna i de lokaler vi spelade i... (det värsta vi varit med om var en spelning i en stor entré som var kaklad över allt, t.o.m. i taket... huga)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
RME:s omvandlare ligger i en mellanklass, både prismässigt och kvalitetsmässigt.

De är mycket bra, har stabila klockor och duger utmärkt till det mesta. 🙂

Jag kan illustrera med en jämförelse jag har tagit upp tidigare i forumet, men du har kanske inte läst någon av de trådarna... 😉

En av mina bästa vänner funderade på en ny preamp och lånade då min P-Solo för att se om det var något för honom. Han jämförde med bl a någon av Behringers dyrare modeller, men tyckte inte att det var så stor skillnad att han kunde motivera ett köp. Sedan fick han låna min ADI-8 DS - och DÅ blev det en rejäl skillnad mellan preamparna också, så han behövde lite tid för att återhämta sig efter chocken att plötsligt ha sett för sin inre syn allt större summor rinna iväg... 😉

Han hade tidigare testat genom att köra genom en Behringer DDX3216 och dess omvandlare - och tyckte alltså att det var en väldigt stor skillnad när han i stället testade genom ADI-8 DS, så RME's omvandlare höjer sig med andra ord en bra bit över budgetprylarna. 🙂

Så då har jag införskaffat en begagnad Benchmark DAC1. 😛🥰

Jag trodde knappt mina öron att skillnaden var så markant mot att använda TC:s inbyggda DA-omvandlare. 😄

Jag kan bara hålla med din kompis om att det blev en stor skillnad i ljudet med en bra DA-omvandlare. Ljudet öppnar upp sig och låter klarare. Jag hör redan artefakter som jag missat tidigare 😳😐😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...