S&K Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 Hej! Det här är förmodligen en dum fråga, men jag har mycket liten erfarenhet av trummor så ha överseende. Mitt band (eller ja, vi är bara två pers) spelar någon typ av budget-rock, med endast gitarr, sång och trummaskin. Vi har dock som mål att använda riktiga trummor. Anledningen till att vi inte vill investera i ett helt trumset är dels en ekonomisk fråga, dels att sångaren som också kommer vara trummis vill kunna stå upp och inte bekymra sig om fötterna. Att utöka bandet med en riktig trummis är inte heller ett alternativ, liksom alla former av digitala lösningar. När allt kommer omkring är det inte ett "fett" sound som vi är ute efter. Så till min fråga: Skulle det vara en bra idé att skaffa två pukor (en stor och en liten) och någon cymbal eller liknande? Vilka modeller och storlekar i så fall? Har sett band som använder sig av vad jag tror är en golvpuka och en virvel och det låter helt okej i mina öron, förutom att kontrasten mellan pukan och virveln känns lite stor. Jag skulle också vara tacksam för tips på var man kan inhandla trummor samt vilka stativ som funkar. Vänliga hälsningar Jens
aROCKER Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 Låter som om ni inte ska använda traditionella rocktrummor alls...svårt att säga då hur erat upplägg ska låta annars kan ni kolla upp JELLYFISH, grymt coolt gäng var dom, där sångare stod upp och lirade trummor och sjöng. Finns klipp på youtube, där ser man hur hans set såg ut. /aROCKER
aROCKER Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 Jodå, sådana där cocktailset känner jag till, vet inte om det är exakt ett sånt Jellyfish kör med...men bra tips. /aROCKER
Gäst Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 Trummisen i Jellyfish har ett vanligt trumset. Fast han har pukor mm på rack och har sedan höjt det väldigt mycket.
Egghuvud Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 Man blir ju onekligen nyfiken på vilket slags musik ni skall spela. Rockmusik utan bastrumma låter lite exprimentellt. Tänker ni er traditionell rock så blir det nog svårt, men ni kanske är mer experimentella? Varför vill ni inte använda digitala lösningar? Det finns ju moderna mjukvarutrummor som låter väldigt mycket som riktiga trummor. Spelar man efter klicktrack med t e x en bärbar dator så kan det bli riktigt bra. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.