Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag funderar pÄ att köpa ett ljudkort som Àr 16-kanaligt, men endast 8st Àr Mic ingÄngar med phantom-power.

Om jag ska spela in mic i dom resterande 8 kanalerna som Àr vanliga line inputs, mÄste jag ha preamps dÄ?`

MÄste jag ha preamps Àven om inte ska ha Phantom power pÄ dom micarna i LineingÄngarna?

Tack! Alla seriösa svar uppskattas!

Edit:

AssÄ

Det Àr ett Alesis Multimix 16

8st XLR, 48v Phantompower med inbyggda Preamps

8st Line IngÄngar!

Redigerat av Erikson
Annons
Postat (redigerat)

Jag lÀgger in svaret; "JA", pÄ samtliga frÄgor.

Eftersom du mÄste förstÀrka micksignalen pÄ nÄgot sÀtt sÄ mÄste du ha en mickförstÀrkare, INNAN linjeingÄngen.

Redigerat av Gardinen
Postat

Yes 🙂

Finns mÄnga Ätta kanaliga preamps pÄ marknaden i alla prisklasser och kvalitet, sÄ nÄgon lÀr du hitta som passar dig i pris och kvalitet.

Postat

Eftersom du mÄste förstÀrka micksignalen pÄ nÄgot sÀtt sÄ mÄste du ha en mickförstÀrkare, INNAN linjeingÄngen.

Tack för det snabba svaret! Ett rent och rakt svar, sÄnt uppskattas!

Postat

Men om det Àr t ex m-audio fast track ultra sÄ Àr det vÀl inbyggd preamp ? en vÀligt bra sÄdan dessutom det Àr iallafall en inbyggd i mikingÄngarna det vet jag, men det borde inte behövas nÄn extra preamp pÄ line ingÄngarna, lÄter skumt tycker jag.. kan ha fel.

Postat
Hej!

Jag funderar pÄ att köpa ett ljudkort som Àr 16-kanaligt, men endast 8st Àr Mic ingÄngar med phantom-power.

Om jag ska spela in mic i dom resterande 8 kanalerna som Àr vanliga line inputs, mÄste jag ha preamps dÄ?`

MÄste jag ha preamps Àven om inte ska ha Phantom power pÄ dom micarna i LineingÄngarna?

vilket ljudkort menar du egentligen?

det krÀvs en preamp för att fÄ upp miksignalen till linenivÄ

fantommatning har inget med nivÄn att göra utan vissa mikar krÀver helt enkelt ström

Men om det Àr t ex m-audio fast track ultra sÄ Àr det vÀl inbyggd preamp ? en vÀligt bra sÄdan dessutom det Àr iallafall en inbyggd i mikingÄngarna det vet jag, men det borde inte behövas nÄn extra preamp pÄ line ingÄngarna, lÄter skumt tycker jag.. kan ha fel.

fast track ultra har 4 mikpreamps om man vill koppla mikar till de övriga ingÄngarna behövs det externa preamps till dem

Postat
fast track ultra har 4 mikpreamps om man vill koppla mikar till de övriga ingÄngarna behövs det externa preamps till dem

Är det inte pĂ„ alla 8 xlr ingĂ„ngar ? :S

Postat
Är det inte pĂ„ alla 8 xlr ingĂ„ngar ? :S

fast track ultra har fyra mic-ingÄngar

fast track ultra 8R har 8 mic-ingÄngar

Postat
fast track ultra har fyra mic-ingÄngar

fast track ultra 8R har 8 mic-ingÄngar

Hehe menade 8R, trodde det var sjÀlvklart eftersom han sade 16 kanaler ^^

Postat
Hehe menade 8R, trodde det var sjÀlvklart eftersom han sade 16 kanaler ^^

fast track ultra 8R har vÀl ocksÄ bara 8 kanaler...

Postat

AssÄ

8st Line IngÄngar!

Postat
AssÄ

8st Line IngÄngar!

DÄ ska det inte behövas en preamp

Postat
DÄ ska det inte behövas en preamp

han vill koppla in fler Àn 8 mikar och för att koppla in mikar i ingÄngarna 9-16 pÄ mixern sÄ krÀvs en extern preamp

Postat
han vill koppla in fler Àn 8 mikar och för att koppla in mikar i ingÄngarna 9-16 pÄ mixern sÄ krÀvs en extern preamp

Sitter det alltsÄ ingen inbygd preamp i till line ingÄngarna? Trodde det rÀckte med XLR till tele kablar.

Postat
Sitter det alltsÄ ingen inbygd preamp i till line ingÄngarna? Trodde det rÀckte med XLR till tele kablar.

No NO ...

Postat

det finns mikingÄngar som har teleanslutningar men hÀr Àr det bara line-ingÄngar

Okey mitt fel, har inte stor koll pÄ m-audio. Ber om ursÀkt ^^ hehe

du menar alesis...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.