Jump to content
Annons

Hjälp med budget preamp val


Yoie

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att välja mellan ett antal mikrofon-preamps. Jag ska använda preampen till att spela in gitarr (via en kondensor mikrofon) och sång. Vilken av dessa följande preamps tror ni eller vet är bäst? Vill även veta skillnader.

Behringer mic100 http://www.thomann.de/se/behringer_mic100_...n_micpreamp.htm

Behringer mic200 http://www.thomann.de/se/behringer_mic200_...gain_preamp.htm

Behringer mic800 http://www.thomann.de/se/behringer_mic_800.htm

Art Tube Mp http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att välja mellan ett antal mikrofon-preamps. Jag ska använda preampen till att spela in gitarr (via en kondensor mikrofon) och sång. Vilken av dessa följande preamps tror ni eller vet är bäst? Vill även veta skillnader.

Behringer mic100 http://www.thomann.de/se/behringer_mic100_...n_micpreamp.htm

Behringer mic200 http://www.thomann.de/se/behringer_mic200_...gain_preamp.htm

Behringer mic800 http://www.thomann.de/se/behringer_mic_800.htm

Art Tube Mp http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm

Tack på förhand!

Har endast testat Art'en och tyckte den lät bra. Skön rörfärgning men den var också aningens brusig. Hade vid tillfället då även en behringer-mixer som jag faktiskt föredrog just då för den hade mer "transparent" ljud, för sitt pris. Tror vilken som funkar i det prisläget. Har hört många rekommendera Art'en men knappt något behringers preamps. 🙂

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Studio Projects VTB-1 är den billigaste preampen jag kan rekommendera med gott samvete...

Om man vill ha nåt bättre än den, vad skulle du då rekommendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill ha nåt bättre än den, vad skulle du då rekommendera?

Det beror lite på.

Vill man ha en neutral preamp så skulle jag i första hand föreslå Line Audio Design 2MP - och om man vill ha en lätt färgande, Aphex 207D. Lite kraftigare färgande, Joemeek SixQ - eller Summit Audio 2BA-221.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Det beror lite på.

Vill man ha en neutral preamp så skulle jag i första hand föreslå Line Audio Design 2MP - och om man vill ha en lätt färgande, Aphex 207D. Lite kraftigare färgande, Joemeek SixQ - eller Summit Audio 2BA-221.

Vad är fördelen med färgande? Vad är skillnaden på att eq:a en neutral och en färgande? Antar att den färgande låter "snyggare" på nåt vis ändå?

En till fråga, har du nån aning om hur dyr preamp man bör skaffa om man vill ha bättre än de som sitter i RME Fireface 400? Jag tycker de låter en aaaning tunt, men de är ju transparenta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är fördelen med färgande? Vad är skillnaden på att eq:a en neutral och en färgande? Antar att den färgande låter "snyggare" på nåt vis ändå?

Det är i mångt och mycket en smaksak och ett val man gör hur man vill jobba.

En kraftigare färgande preamp kan låta skitsnyggt med en mic, men illa som 17 med en annan mic, eftersom den ju kan förstärka antingen positiva eller engativa sidaor hos micen, beroende på hur den färgar. En neutral preamp funkar lika bra med alla micar, så där behöver man inte vara orolig för matchning av preamp och mic.

Många föredrar att köra med transparenta preamps, för att färga senare, vid mix - och många föredrar att färga redan vid inspelningstillfället, för att slippa ratta så mycket vid mix. Vilket som passar dig är det bara du som kan svara på...

Personligen föredrar jag transparenta preampar och använder själv True Systems P-Solo och Benchmark Pre-420, men jag funderar lite på att skaffa en Neve Portico-preamp också, för att ha en preamp med en snygg färgning.

En nackdel med en färgande preamp (om den är kraftigt färgande), är att man får samma färgning på allt man spelar in - och att man inte är lika fri att skruva i efterhand, eftersom preampen har gjort en del med ljudet från början. Det är bl a därför jag tycker att Joemeek SixQ kan vara ett trevlig alternativ - för där kan man köra antingen med eller utan transformator inkopplad på ingången, så att man i princip har två preampar i en... Likadant är det med Summit 2BA-221, där man kan stänga av rörinblandningen helt om man vill ha ett "renare" ljud.

En till fråga, har du nån aning om hur dyr preamp man bör skaffa om man vill ha bättre än de som sitter i RME Fireface 400? Jag tycker de låter en aaaning tunt, men de är ju transparenta.

Kanske Aphex 207D. Den färgar väldigt lite, men på ett snyggt sätt, som kan räcka till för att du ska få det du är ute efter.

Vill du ha en kraftigare färgning så är det nog Summit 2BA-221 (rörfärgning) jag skulle titta på - eller kanske Joemeek OneQ eller TwinQ (båda med transformatorfärgning).

EDIT: En jag glömde nämna, är GoldenAge Pre-73, som är en billig färgande preamp som har fått mycket beröm (färgar med transformator). Jag har inte haft tid att testa någon sådan själv, men den verkar bli uppskattad av de flesta som har provat den.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har endast testat Art'en och tyckte den lät bra. Skön rörfärgning men den var också aningens brusig. Hade vid tillfället då även en behringer-mixer som jag faktiskt föredrog just då för den hade mer "transparent" ljud, för sitt pris. Tror vilken som funkar i det prisläget. Har hört många rekommendera Art'en men knappt något behringers preamps. 🙂

/L

Tackar för svaret!

Hade hoppats att någon hade testats behringers preamps eftersom de brukar erbjuda hysade produkter till bra priser. Kommer troligtvis gå till en musikaffär i min närhet och fråga om vilken de rekommenderar. Det kanske även dyker upp någon som har en behringerpreamp hemma om några dagar eller veckor.

När der gäller studioprojects vtb1 så är den långt utanför min budget. Den enda anledningen till att jag köper en preamp är att jag tänker köpa ett ljudkort utan fantominmatning till mikrofon 😛 . Då tänkte jag att jag lika väl kunde köpa en preamp. Men tack för tipset i alla fall 🙂 Jag uppskattar alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaret!

Hade hoppats att någon hade testats behringers preamps eftersom de brukar erbjuda hysade produkter till bra priser. Kommer troligtvis gå till en musikaffär i min närhet och fråga om vilken de rekommenderar. Det kanske även dyker upp någon som har en behringerpreamp hemma om några dagar eller veckor.

När der gäller studioprojects vtb1 så är den långt utanför min budget. Den enda anledningen till att jag köper en preamp är att jag tänker köpa ett ljudkort utan fantominmatning till mikrofon 😛 . Då tänkte jag att jag lika väl kunde köpa en preamp. Men tack för tipset i alla fall 🙂 Jag uppskattar alla svar!

Det hade i så fall varit bättre att skaffa ett ljudkort som har micingång med fantommatning... Om du ändå ska köpa nytt, så är det ju smidigare att ha en burk än att ha två...

Om du skaffar ett ljudkort som har micingång, men inte fantommatning, så finns det relativt billiga externa nätdelar som levererar fantommatning till micen, så det kan i så fall vara ett alternativ till att skaffa en preamp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har redan fått många bra förslag av bland annat Claes. Men eftersom din budget är liten skulle jag tveklöst rekommendera Art tube MP.

Kan även säga att även om du kommer att köpa dyrare saker så småningom så kan du fortfarande ha användning för den. Det är även en grym linebox för tex. bas. För mig var det den första preamp jag köpte och av dom preamps som jag har köpt sedan dess är det den enda jag fortfarande använder ibland förutom mina senaste. Focusrite platinum penta, Focusrite red 7 och UA LA 610.

Just nu har jag den utlånad till en kille som har hyfsade preamps i sitt M-audio ProjectMix interface men ändå hellre använder Art Tuben till tex sång.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen och tack för alla svar!

Det blir antigen ett ljudkort med inbygg mik-preamp med fantominmatning. Eller så blir det preampen behringer mic200 eller art tube mp till det ljudkort som jag redan har planerat. Jag kommer troligtvis köpa det i slutet av veckan, så för att avsluta tråden ordentligt kommer jag att berätta hur det går med köpet. (Ifall jag kommer ihåg)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det blev vist m-audios fast track pro (ett ljudkort med inbyggda pre-amps). Tyvärr var inte dess förstärkning allt för bra. Man var tvungen att nästan vrida upp gain reglaget upp till max för att höra något på en bra ljudnivå från en kondensormik. Men ifall jag skulle trötna på den så är det antagligen bara att köpa till en preamp. Annars var ljudkortet väldigt bra för sitt pris. Men en ljudkortsrecension passar inte in i denna tråden så jag stoppar där. Tack för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Det blev vist m-audios fast track pro (ett ljudkort med inbyggda pre-amps). Tyvärr var inte dess förstärkning allt för bra. Man var tvungen att nästan vrida upp gain reglaget upp till max för att höra något på en bra ljudnivå från en kondensormik. Men ifall jag skulle trötna på den så är det antagligen bara att köpa till en preamp. Annars var ljudkortet väldigt bra för sitt pris. Men en ljudkortsrecension passar inte in i denna tråden så jag stoppar där. Tack för all hjälp!

Låter konstigt att man måste vrida på så mycket med en kondensatormick.

Brukar vara problem med gainen när man kör dynamiskamickar.

Vad har du för mick?

Har du slagit på fantommatningen på ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av micken JJlabs BMC2 (en budget mick) som jag har köpt från jam. Fantommatningen är på. Men detta problem (vad jag har hört) beror inte på micken, utan det skall bero på den svaga inbyggda preampen i ljudkortet. Vad jag vet kan det lösas genom att köpa en separat preamp, men jag har inte något behov av det än så länge därför avstår jag ☺️ .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av micken JJlabs BMC2 (en budget mick) som jag har köpt från jam. Fantommatningen är på. Men detta problem (vad jag har hört) beror inte på micken, utan det skall bero på den svaga inbyggda preampen i ljudkortet. Vad jag vet kan det lösas genom att köpa en separat preamp, men jag har inte något behov av det än så länge därför avstår jag 😛 .

Ja - preampen står det att den kan ge >40dB gain ("mer än 40" brukar innebära typ 41 eller något... ☺️ ), så om du har en mic med svag output så får du skruva upp ganska högt på gain. Se till att du inte har pad aktiv på micen eller preampen - för annars blir det ännu värre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...