Jump to content
Annons

Live 7 kraschar


Assfire (oregistrerad)

Recommended Posts

Assfire (oregistrerad)

Hey

Jag har råkat ut för ett riktigt irriterande problem i Live 7.

Live har fungerat felfritt för mig fram tills nu. Satt och höll på med en mix, men helt plötsligt krashade programmet.

Provade starta igen, och nu kraschar det regelbundet efter 5-10 min varenda gång.

Har någon annan råkat ut för detta? Hur löser man det?

Notera att jag kör OSX 10.5 på Macbook

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hey

Jag har råkat ut för ett riktigt irriterande problem i Live 7.

Live har fungerat felfritt för mig fram tills nu. Satt och höll på med en mix, men helt plötsligt krashade programmet.

Provade starta igen, och nu kraschar det regelbundet efter 5-10 min varenda gång.

Har någon annan råkat ut för detta? Hur löser man det?

Notera att jag kör OSX 10.5 på Macbook

Tack

Kraschar det även om bara öppnar ett projekt ? Har du provat öppna andra än det som du jobbar med just nu ? Kan det vara nått speciellt kommando eller plugg som triggar en krasch?

Jag antar att du kör någon slags "köpt" version av Live och även pluggar. Skulle det nu inte vara så.

(Vilket vi absolut inte antar) Så tycker jag du ska rensa upp ibland pluggar och se dig om efter liknande gratis varianter.

Bäst är att alltid köra äkta vara med senaste uppdateringarna. Nu behöver inte fallet kanske vara så att du ful-kör mjukvara och då tycker jag att du ska dignostisera vad som kan orsaka felet och höra av dig till Abletons support.

Link to comment
Dela på andra sajter

Assfire (oregistrerad)
Kraschar det även om bara öppnar ett projekt ? Har du provat öppna andra än det som du jobbar med just nu ? Kan det vara nått speciellt kommando eller plugg som triggar en krasch?

Jag antar att du kör någon slags "köpt" version av Live och även pluggar. Skulle det nu inte vara så.

(Vilket vi absolut inte antar) Så tycker jag du ska rensa upp ibland pluggar och se dig om efter liknande gratis varianter.

Bäst är att alltid köra äkta vara med senaste uppdateringarna. Nu behöver inte fallet kanske vara så att du ful-kör mjukvara och då tycker jag att du ska dignostisera vad som kan orsaka felet och höra av dig till Abletons support.

Tack för svaret!

Jag har inte provat köra något annat projekt. Jag höll bara på med en vanlig DJ-mix och hade inte hunnit börja använda någon plugg än, eftersom jag bara hann mixa ihop de två första låtarna innan Ableton började dumma sig.

Det konstiga är att det inte varit såhär förut, och jag har inte installerat någon ny plugg eller någonting sen det senast fungerade. Väldigt skumt faktiskt.

Ärligt talat kan jag inte riktigt bedömma om jag "ful-kör" Live eller inte. Grejen är att i nuläget så har jag lånat Live 7 av en bekant som för närvarande själv inte har tid att syssla med det. Mest för att jag var nyfiken på hur det fungerade. Jag fann det till att vara en av dom absolut mest prisvärda mjukvarorna jag någonsin provat och är därför i full färd med att spara ihop till den nya version 8. Men det kan dröja ett par månader till, och jag vill fortsätta på min mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Jag har inte provat köra något annat projekt. Jag höll bara på med en vanlig DJ-mix och hade inte hunnit börja använda någon plugg än, eftersom jag bara hann mixa ihop de två första låtarna innan Ableton började dumma sig.

Det konstiga är att det inte varit såhär förut, och jag har inte installerat någon ny plugg eller någonting sen det senast fungerade. Väldigt skumt faktiskt.

Ärligt talat kan jag inte riktigt bedömma om jag "ful-kör" Live eller inte. Grejen är att i nuläget så har jag lånat Live 7 av en bekant som för närvarande själv inte har tid att syssla med det. Mest för att jag var nyfiken på hur det fungerade. Jag fann det till att vara en av dom absolut mest prisvärda mjukvarorna jag någonsin provat och är därför i full färd med att spara ihop till den nya version 8. Men det kan dröja ett par månader till, och jag vill fortsätta på min mix.

Hmm.. Kan vara din CPU i övrigt som skapar bekymmer i live. Har du mkt mjukvara i övrigt på din dator. Vad är de för dator ?

Tycker verkligen att du ska köpa Live 8 .. Det är så sjukt bra och med MAX for live som kommer snart så lär det bli det mest modulära DAWet någonsin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Assfire (oregistrerad)
Hmm.. Kan vara din CPU i övrigt som skapar bekymmer i live. Har du mkt mjukvara i övrigt på din dator. Vad är de för dator ?

Tycker verkligen att du ska köpa Live 8 .. Det är så sjukt bra och med MAX for live som kommer snart så lär det bli det mest modulära DAWet någonsin.

Mja alltså jag har Reason installerat också. Jag har haft Pro Tools LE7 som följde med ljudkortet, men det är avinstallerat och jag glider bara på drivrutiner just nu. Det är för att jag inte har någon större användning för det i nuläget.

Datorn är en vanlig vit 2,13GHz Macbook med 2GB RAM och intel core 2 duo processor. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja alltså jag har Reason installerat också. Jag har haft Pro Tools LE7 som följde med ljudkortet, men det är avinstallerat och jag glider bara på drivrutiner just nu. Det är för att jag inte har någon större användning för det i nuläget.

Datorn är en vanlig vit 2,13GHz Macbook med 2GB RAM och intel core 2 duo processor. 🙂

Ok. Om du har uppdaterat drivrutiner, har senaste versionen av Live och kör en relativt ren macbook så ska det ju inte vara några problem.

Att ha Reason installerat ska ju inte vara nått problem utan snarare en tillgång 😆 Prova att spara filen du jobbar me och installera om Live. Skulle samma problem uppstå igen så tycker jag du ska försöka skapa en ny mix och återskapa så snarlika kommandon som du gjorde då live kraschade i det andra. Om du kan tvinga fram en krasch så är det nått som är tokigt och du bör höra av dig till ableton eller göra en uppdatering.

Vad använder du för audio enhet (device) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Assfire (oregistrerad)
Ok. Om du har uppdaterat drivrutiner, har senaste versionen av Live och kör en relativt ren macbook så ska det ju inte vara några problem.

Att ha Reason installerat ska ju inte vara nått problem utan snarare en tillgång 😉 Prova att spara filen du jobbar me och installera om Live. Skulle samma problem uppstå igen så tycker jag du ska försöka skapa en ny mix och återskapa så snarlika kommandon som du gjorde då live kraschade i det andra. Om du kan tvinga fram en krasch så är det nått som är tokigt och du bör höra av dig till ableton eller göra en uppdatering.

Vad använder du för audio enhet (device) ?

Jag använder en Digidesign Mbox 2 Standard

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hey

Jag har råkat ut för ett riktigt irriterande problem i Live 7.

Live har fungerat felfritt för mig fram tills nu. Satt och höll på med en mix, men helt plötsligt krashade programmet.

Provade starta igen, och nu kraschar det regelbundet efter 5-10 min varenda gång.

Har någon annan råkat ut för detta? Hur löser man det?

Notera att jag kör OSX 10.5 på Macbook

Tack

Har du löst problemet?

Jag har exakt samma problem fast en Imac med samma vers på osx

Link to comment
Dela på andra sajter

Assfire (oregistrerad)
Har du löst problemet?

Jag har exakt samma problem fast en Imac med samma vers på osx

Nope. Har inte lyckats, det är synd. Skriv i tråden om du lyckas. Jag vet inte hur jag ska lösa detta faktiskt^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att jag hade problem med ett projekt i Live 7 en gång. Det var någonting som hade blivit korupt. Jag tror att det var i kombination med att jag körde för låg samplerate i förhållande till pluggar och att det var externpluggen kopplad till ett hårdvarureverb somskapade konflikt.

Hursomhelst hjälpte ingenting förän jag gjorde så här.

Öppna ett helt rent nytt projekt och öppna lives browser. Jag lokaliserade det gamla projektet och tog in spår för spår igen tills jag hittade det spår som orsakade kraschen. Lyckades på så sätt rekonstruera hela projektet utom det spår som använde extern enhet. Spåret fanns ju kvar men jag fick routa det anorlunda och lyckades på så sätt återskapa hela projektet.

Vet inte om detta kan gälla i ditt fall men det kan vara värt ett försök.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade stort problem med in flash spelare oxo, då va det min version på osx som va boven nedgraderde till flash 9.0 så funkade de igen..

ska testa instalera om ableton se om problemet kvar står

då det känns som det inte har nåt med nån vsti som får det att krasha då jag bara kan sätta mig med en wav filen i programet så krashar den efter 2-5 min

Link to comment
Dela på andra sajter

Assfire (oregistrerad)
hade stort problem med in flash spelare oxo, då va det min version på osx som va boven nedgraderde till flash 9.0 så funkade de igen..

ska testa instalera om ableton se om problemet kvar står

då det känns som det inte har nåt med nån vsti som får det att krasha då jag bara kan sätta mig med en wav filen i programet så krashar den efter 2-5 min

yup, samma här. 2-5 min sen dör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...