Jump to content
Annons

Mac Pro, ensemble, genelec, adam mm

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag hÄller pÄ att sakta men sÀkert bygga en pro studio.

Det Ă€r snart dags för att handla lite! För flyttar snart!!!! 🙂......Men..

Jag kommer sitta pÄ mac pro (macbook pro) och Àven iMac som jag kommer ha i ett separat rum för mindre studio (allt-i-ett-rum)

Monitorer vet jag inte Ă€nnu vilka det blir, mĂ„ste ta en helg och a/b testa sĂ„ det fixar jag sjĂ€lv 🙁..

Dator, det Àr Àven det fixat, trumsett gitarr och andra instrument vet jag redan.

Men ljudkort.....Jag Àr varit sugen pÄ att köpa ett apogee ensemble och sedan köpa till 8preamps (tot 12).....Men jag vet inte riktigt vilka jag ska kolla pÄ? Kom gÀrna med tips och förslag, eller annat ljudkort med.

Som sakt, jag Àr lite osÀker pÄ vilka preamps jag ska köpa till, eller om jag ska vÀlja ett annat ljudkort?

HjÀlp!

Redigerat av GĂ€st
Annons
Postat
Jag kommer sitta pÄ mac pro (macbook pro)...

Menar du en Mac Pro eller en macbook pro? Om du menar macbook pro sÄ verkar det ju dumt att du inte tar din iMac med 3.06GHz till studion. Macbook Pro har vÀl bara upp till 2,66GHz?

Postat (redigerat)
Menar du en Mac Pro eller en macbook pro? Om du menar macbook pro sÄ verkar det ju dumt att du inte tar din iMac med 3.06GHz till studion. Macbook Pro har vÀl bara upp till 2,66GHz?

StÀmmer mycket vÀl! Jag kommer ha tvÄ rum, ett dÀr jag har min iMac (ett o all studio för att hÀnga och skissa idéer). Sedan i den stora mac pro. Vid sidan av kommer jag ha macbook pro för att ta med material osv.

ps, macbook pro finns med 2.93ghz.

Redigerat av GĂ€st
Postat

Den billiga varianten: Focusrite Octopre.

Den dyrare varianten: Focusrite 828

BÀgge kan du i alla fall koppla via ADAT direkt in till Ensemble interfacet (borde i alla fall gÄ med 828:an) med extrakortet till Focusrite.

Eller kanske tvÄ stycken SSL VHD Pre??

Postat (redigerat)
Den billiga varianten: Focusrite Octopre.

Den dyrare varianten: Focusrite 828

BÀgge kan du i alla fall koppla via ADAT direkt in till Ensemble interfacet (borde i alla fall gÄ med 828:an) med extrakortet till Focusrite.

Eller kanske tvÄ stycken SSL VHD Pre??

828;an kÀnns mer relevant. Har lÀst runt lite och kollat lite pÄ den och den vÀrkar rÀtt bra faktikst. Priset Àr ingen fara det heller.

NĂ„gon annan som har förslag och Ă€r villig att dela med sig av sinna kunskper 🙂...

Redigerat av GĂ€st
Postat

Köp en API preamp. Antingen deras 4ch version 3124+ eller en luncbox med 512 moduler.

Focusrite ISA serien har fÄtt blandad kritik. Visst Àr det bra preamps men de Àr nÄgot sterila och trÄkiga.

Ska du köpa API sÄ kostar en 4kanalig cirka 30tusen.. en lunchbox med 4 st 512 moduler ungeför samma.

Postat
Köp en API preamp. Antingen deras 4ch version 3124+ eller en luncbox med 512 moduler.

Focusrite ISA serien har fÄtt blandad kritik. Visst Àr det bra preamps men de Àr nÄgot sterila och trÄkiga.

Ska du köpa API sÄ kostar en 4kanalig cirka 30tusen.. en lunchbox med 4 st 512 moduler ungeför samma.

Lunchboxen hade jag ocksÄ som förslag i baktanken. Antingen 6-slot lunchbox eller 10-slot racklÄda. Kan i vilket fall mycket, mycket varmt rekommendera API 512c preamparna. Enda nackdelen med de Àr att de ger ut jÀkligt hög output och att det inte finns nÄgon output ratt att stÀlla. Kör sjÀlv med Shure dÀmpsatser pÄ utgÄngen eller ingÄngen för att kunna ha lite mer utrymme pÄ gainregeln att jobba med.

Postat
Lunchboxen hade jag ocksÄ som förslag i baktanken. Antingen 6-slot lunchbox eller 10-slot racklÄda. Kan i vilket fall mycket, mycket varmt rekommendera API 512c preamparna. Enda nackdelen med de Àr att de ger ut jÀkligt hög output och att det inte finns nÄgon output ratt att stÀlla. Kör sjÀlv med Shure dÀmpsatser pÄ utgÄngen eller ingÄngen för att kunna ha lite mer utrymme pÄ gainregeln att jobba med.

Jo han skriver ju som sagt att han ska köpa "proffs" studio. Och dÄ Àr det i den prisklassen man fÄr lÀgga sig.

Metric halo har ju slÀppt en 8 kanaligt ljudkort som skall vara top notch, tror det ligger pÄ cirka 60tusen.

Postat

Har sjÀlv kört mycket med RME octamic och Micstasy och gillar dom jÀttemycket. SuverÀnt bra preamps och grymt stabil klocka. Har adat ut och allt det vanliga. Ta en titt pÄ dom.

Postat (redigerat)

Tack för alla svar!

Det stora kravet för mig Àr dock att det Àr 12kanaler tot (16 pÄ sikt). Det skulle dock fungera att köpa ett pÄ 4kanaler och sedan köpa till ett till efter nÄgra mÄnader. DÄ kan priset ligga ca 20.000 st kan jag tÀnka. Den budget jag har rÀknat pÄ för detta Àr ca 50.000kr. Mer kÀnner jag att jag inte har riktigt har rÄd, man kan alltid spara nÄgon mÄnad extra man jag ser ingen anledning till att köpa preamps för 100.000kr eller mer. Den kvalitets skillnad som blir mellan 50k till 80k Àr inte sÄ stor. Finner ingen motivation för priset, och hoppen blir smÄ i kvalitén. Ljudet kommer bli bra ÀndÄ.

Redigerat av GĂ€st
Postat (redigerat)

Dubbel post.

Redigerat av GĂ€st
Postat

Men vad tror ni om ULN-8. Den har 8preamps och sedan kan man köpa till 4 efter hand, och det Àr ett ljudkort sÄ slipper köpa till den biten.

Eller ska man köpa ex tvÄ ensemble, eventuellt 3 för samma pris. FÄr fler i/o. Blir samma preamps och apogee har bra grejer de med. Eller blir det stor skillnad med ett uln-8 etc?

Å vad jobbigt!

Postat

Jag skulle nog försöka testa lite saker sjĂ€lv innan jag övervĂ€ger att handla. Ökar chansen att man faktiskt vĂ€ljer saker som kommer att bli anvĂ€nda.

Det Àr lÀtt att fÄ ihop ett system som ser rimligt ut pÄ pappret men som inte kommer till nytta nÀr man vÀl arbetar.

Till att börja med. Behöver du verkligen tolv stycken preamps i högsta möjliga kvalitet? Behövs de frÄn första början?

Skulle jag börja frÄn början idag skulle jag fokusera pÄ rummet. Se till att du trivs dÀr du jobbar. Det ska vara bra ventilation, lÀtt att kontrollera arbetstemperaturen, gÀrna ett fönster i bÄde inspelnings- och kontrollrum. Inred det efter smak och med arbetsflöde och ergonomi i bakhuvudet.

Du verkar ha klart för dig vilka instrument du vill anvÀnda. Se till att anpassa akustiken efter dessa. Kanske lite hÄrdare reflektioner dÀr trummorna stÄr och ett omrÄde dÀr man kan dÀmpa ned lite mer för att stÀlla bas- och gitarrstÀrkare. Bra till att lÀgga sÄng ocksÄ.

LÀgg stor omsorg pÄ att fÄ till en bra lyssningssituation. Ju bÀttre du hör desto lÀttare att ta beslut om vad som funkar och vad som inte funkar.

I mina ögon Àr dessa parametrar lÄngt viktigare Àn valet mellan SSL eller API.

Postat
Jag skulle nog försöka testa lite saker sjĂ€lv innan jag övervĂ€ger att handla. Ökar chansen att man faktiskt vĂ€ljer saker som kommer att bli anvĂ€nda.

Det Àr lÀtt att fÄ ihop ett system som ser rimligt ut pÄ pappret men som inte kommer till nytta nÀr man vÀl arbetar.

Till att börja med. Behöver du verkligen tolv stycken preamps i högsta möjliga kvalitet? Behövs de frÄn första början?

Skulle jag börja frÄn början idag skulle jag fokusera pÄ rummet. Se till att du trivs dÀr du jobbar. Det ska vara bra ventilation, lÀtt att kontrollera arbetstemperaturen, gÀrna ett fönster i bÄde inspelnings- och kontrollrum. Inred det efter smak och med arbetsflöde och ergonomi i bakhuvudet.

Du verkar ha klart för dig vilka instrument du vill anvÀnda. Se till att anpassa akustiken efter dessa. Kanske lite hÄrdare reflektioner dÀr trummorna stÄr och ett omrÄde dÀr man kan dÀmpa ned lite mer för att stÀlla bas- och gitarrstÀrkare. Bra till att lÀgga sÄng ocksÄ.

LÀgg stor omsorg pÄ att fÄ till en bra lyssningssituation. Ju bÀttre du hör desto lÀttare att ta beslut om vad som funkar och vad som inte funkar.

I mina ögon Àr dessa parametrar lÄngt viktigare Àn valet mellan SSL eller API.

Mycket ligger i det du sÀger.

Det med akustiken kommer jag inte att behandla i denna trÄd utan i en annan. Nu tÀnkte jag mest pÄ ren utrustning osv.

Ville bara fÄ mig en bild av vad folk tycker och tÀnker, sÄ man fÄr en spark i rÀtt riktning sÄ man vet vad man kan kolla efter. Sedan fÄr jag se vad det blir.

Men bra att du pĂ„pekar det 🙂!

Jag har hittills varit vÀldigt nöjd med apogee. Har ett duet nu och testat ensemble och bÄda Àr vÀldigt bra. DÀrför jag funderar pÄ att köpa tvÄ-tre ensemble och dra till en mac pro. Kan det vara nÄgot? Eller nÄr inte apogees preamps upp till den nivÄn som ett ULN-8, RME MICSTASY mm. Eller mÄste mitt öra fÄ avgöra det? För priset Àr i samma omrÄde.

///

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Mycket ligger i det du sÀger.

Det med akustiken kommer jag inte att behandla i denna trÄd utan i en annan. Nu tÀnkte jag mest pÄ ren utrustning osv.

Ville bara fÄ mig en bild av vad folk tycker och tÀnker, sÄ man fÄr en spark i rÀtt riktning sÄ man vet vad man kan kolla efter. Sedan fÄr jag se vad det blir.

Men bra att du pĂ„pekar det 🙂!

Jag har hittills varit vÀldigt nöjd med apogee. Har ett duet nu och testat ensemble och bÄda Àr vÀldigt bra. DÀrför jag funderar pÄ att köpa tvÄ-tre ensemble och dra till en mac pro. Kan det vara nÄgot? Eller nÄr inte apogees preamps upp till den nivÄn som ett ULN-8, RME MICSTASY mm. Eller mÄste mitt öra fÄ avgöra det? För priset Àr i samma omrÄde.

///

Tycker det lÄter ganska dumt att köpa flera ensemble. Det Àr ett ljudkort med fyra preamps som kostar 18-19 tusen, det Àr en helt annan grej Àn att köpa enbart en 4 kanalspreamp för 18 tusen, dÀr allt krut lÀggs pÄ just preampsen och inte massa andra komponenter. Man kan frÄga sig hur mycket av de 19 tusen som lagts pÄ preampdelen?

Och vad har du jÀmfört mot, nÀr du prövat ensemble-förstÀrkarna?

Jag skulle köpt ett ljudkort med nÄgra fÄ preamps som Àr helt okej, dvs ett ensemble, rme fireface, metric halo 2882 eller dyl. som Àven har rena linjeingÄngar och adat, sÄ du kan expandera efter hand. Om du Àr intresserad av bra preamps kan du pröva dig fram bland olika grejjer som Àr lite mer flexibla. Eller bara köra en enkel setup med smör och bröd grejjer för att fÄ in sÄ mÄnga kanaler som möjligt.

Att lÄsa sig till en preamp innan du har hunnit testa den pÄ mÄnga produktioner, instrument, mikrofoner och röster Àr ganska dumt. Det tar oftast mycket lÀngre tid Àn nÄgra dagar att förstÄ vad en pryl egentligen bidrar med. Första intrycket kan vara skitbra, men efter en mÄnad sÄ upptÀcker man att de element som spelats in med nya prylen Àr de som sitter sÀmst i sammanhangen och de man fÄtt ratta allra mest pÄ...

/E

Redigerat av Elof
Postat (redigerat)
Tycker det lÄter ganska dumt att köpa flera ensemble. Det Àr ett ljudkort med fyra preamps som kostar 18-19 tusen, det Àr en helt annan grej Àn att köpa enbart en 4 kanalspreamp för 18 tusen, dÀr allt krut lÀggs pÄ just preampsen och inte massa andra komponenter. Man kan frÄga sig hur mycket av de 19 tusen som lagts pÄ preampdelen?

Och vad har du jÀmfört mot, nÀr du prövat ensemble-förstÀrkarna?

Jag skulle köpt ett ljudkort med nÄgra fÄ preamps som Àr helt okej, dvs ett ensemble, rme fireface, metric halo 2882 eller dyl. som Àven har rena linjeingÄngar och adat, sÄ du kan expandera efter hand. Om du Àr intresserad av bra preamps kan du pröva dig fram bland olika grejjer som Àr lite mer flexibla. Eller bara köra en enkel setup med smör och bröd grejjer för att fÄ in sÄ mÄnga kanaler som möjligt.

Att lÄsa sig till en preamp innan du har hunnit testa den pÄ mÄnga produktioner, instrument, mikrofoner och röster Àr ganska dumt. Det tar oftast mycket lÀngre tid Àn nÄgra dagar att förstÄ vad en pryl egentligen bidrar med. Första intrycket kan vara skitbra, men efter en mÄnad sÄ upptÀcker man att de element som spelats in med nya prylen Àr de som sitter sÀmst i sammanhangen och de man fÄtt ratta allra mest pÄ...

/E

Tackar för svar.

Okey, ja men dÄ Àr det kanske bÀttre med ett ljudkort och sedan köpa extra preamps. Blir samma summa men mer lÀggs pÄ preampsen. Men hur blir ljudet nÀr man har olika? Om jag spelar in genom mitt ensemble och sedan genom de externa extra preamps jag köpt som dÄ ej Àr samma som sitter i ensembels. Kommer inte det att pÄverka och fÀrga ljudet? Eller det Àr inget man behöver ora sig för kanske?

///

Redigerat av GĂ€st
Postat (redigerat)

JĂ€vla dubbel igen!

Redigerat av GĂ€st
Postat
Tackar för svar.

Okey, ja men dÄ Àr det kanske bÀttre med ett ljudkort och sedan köpa extra preamps. Blir samma summa men mer lÀggs pÄ preampsen. Men hur blir ljudet nÀr man har olika? Om jag spelar in genom mitt ensemble och sedan genom de externa extra preamps jag köpt som dÄ ej Àr samma som sitter i ensembels. Kommer inte det att pÄverka och fÀrga ljudet? Eller det Àr inget man behöver ora sig för kanske?

///

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.