GĂ€st Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 (redigerat) Jag hĂ„ller pĂ„ att sakta men sĂ€kert bygga en pro studio. Det Ă€r snart dags för att handla lite! För flyttar snart!!!! đ......Men.. Jag kommer sitta pĂ„ mac pro (macbook pro) och Ă€ven iMac som jag kommer ha i ett separat rum för mindre studio (allt-i-ett-rum) Monitorer vet jag inte Ă€nnu vilka det blir, mĂ„ste ta en helg och a/b testa sĂ„ det fixar jag sjĂ€lv đ.. Dator, det Ă€r Ă€ven det fixat, trumsett gitarr och andra instrument vet jag redan. Men ljudkort.....Jag Ă€r varit sugen pĂ„ att köpa ett apogee ensemble och sedan köpa till 8preamps (tot 12).....Men jag vet inte riktigt vilka jag ska kolla pĂ„? Kom gĂ€rna med tips och förslag, eller annat ljudkort med. Som sakt, jag Ă€r lite osĂ€ker pĂ„ vilka preamps jag ska köpa till, eller om jag ska vĂ€lja ett annat ljudkort? HjĂ€lp! Redigerat 31 maj 2009 av GĂ€st
Nickmupr Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 Jag kommer sitta pÄ mac pro (macbook pro)... Menar du en Mac Pro eller en macbook pro? Om du menar macbook pro sÄ verkar det ju dumt att du inte tar din iMac med 3.06GHz till studion. Macbook Pro har vÀl bara upp till 2,66GHz?
GÀst Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 (redigerat) Menar du en Mac Pro eller en macbook pro? Om du menar macbook pro sÄ verkar det ju dumt att du inte tar din iMac med 3.06GHz till studion. Macbook Pro har vÀl bara upp till 2,66GHz? StÀmmer mycket vÀl! Jag kommer ha tvÄ rum, ett dÀr jag har min iMac (ett o all studio för att hÀnga och skissa idéer). Sedan i den stora mac pro. Vid sidan av kommer jag ha macbook pro för att ta med material osv. ps, macbook pro finns med 2.93ghz. Redigerat 31 maj 2009 av GÀst
Gardinen Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 Den billiga varianten: Focusrite Octopre. Den dyrare varianten: Focusrite 828 BÀgge kan du i alla fall koppla via ADAT direkt in till Ensemble interfacet (borde i alla fall gÄ med 828:an) med extrakortet till Focusrite. Eller kanske tvÄ stycken SSL VHD Pre??
GĂ€st Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 (redigerat) Den billiga varianten: Focusrite Octopre.Den dyrare varianten: Focusrite 828 BĂ€gge kan du i alla fall koppla via ADAT direkt in till Ensemble interfacet (borde i alla fall gĂ„ med 828:an) med extrakortet till Focusrite. Eller kanske tvĂ„ stycken SSL VHD Pre?? 828;an kĂ€nns mer relevant. Har lĂ€st runt lite och kollat lite pĂ„ den och den vĂ€rkar rĂ€tt bra faktikst. Priset Ă€r ingen fara det heller. NĂ„gon annan som har förslag och Ă€r villig att dela med sig av sinna kunskper đ... Redigerat 31 maj 2009 av GĂ€st
crillemannen Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 Köp en API preamp. Antingen deras 4ch version 3124+ eller en luncbox med 512 moduler. Focusrite ISA serien har fÄtt blandad kritik. Visst Àr det bra preamps men de Àr nÄgot sterila och trÄkiga. Ska du köpa API sÄ kostar en 4kanalig cirka 30tusen.. en lunchbox med 4 st 512 moduler ungeför samma.
Gardinen Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 Köp en API preamp. Antingen deras 4ch version 3124+ eller en luncbox med 512 moduler.Focusrite ISA serien har fÄtt blandad kritik. Visst Àr det bra preamps men de Àr nÄgot sterila och trÄkiga. Ska du köpa API sÄ kostar en 4kanalig cirka 30tusen.. en lunchbox med 4 st 512 moduler ungeför samma. Lunchboxen hade jag ocksÄ som förslag i baktanken. Antingen 6-slot lunchbox eller 10-slot racklÄda. Kan i vilket fall mycket, mycket varmt rekommendera API 512c preamparna. Enda nackdelen med de Àr att de ger ut jÀkligt hög output och att det inte finns nÄgon output ratt att stÀlla. Kör sjÀlv med Shure dÀmpsatser pÄ utgÄngen eller ingÄngen för att kunna ha lite mer utrymme pÄ gainregeln att jobba med.
crillemannen Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 Lunchboxen hade jag ocksÄ som förslag i baktanken. Antingen 6-slot lunchbox eller 10-slot racklÄda. Kan i vilket fall mycket, mycket varmt rekommendera API 512c preamparna. Enda nackdelen med de Àr att de ger ut jÀkligt hög output och att det inte finns nÄgon output ratt att stÀlla. Kör sjÀlv med Shure dÀmpsatser pÄ utgÄngen eller ingÄngen för att kunna ha lite mer utrymme pÄ gainregeln att jobba med. Jo han skriver ju som sagt att han ska köpa "proffs" studio. Och dÄ Àr det i den prisklassen man fÄr lÀgga sig. Metric halo har ju slÀppt en 8 kanaligt ljudkort som skall vara top notch, tror det ligger pÄ cirka 60tusen.
Zeahl Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 Har sjÀlv kört mycket med RME octamic och Micstasy och gillar dom jÀttemycket. SuverÀnt bra preamps och grymt stabil klocka. Har adat ut och allt det vanliga. Ta en titt pÄ dom.
GÀst Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 (redigerat) Tack för alla svar! Det stora kravet för mig Àr dock att det Àr 12kanaler tot (16 pÄ sikt). Det skulle dock fungera att köpa ett pÄ 4kanaler och sedan köpa till ett till efter nÄgra mÄnader. DÄ kan priset ligga ca 20.000 st kan jag tÀnka. Den budget jag har rÀknat pÄ för detta Àr ca 50.000kr. Mer kÀnner jag att jag inte har riktigt har rÄd, man kan alltid spara nÄgon mÄnad extra man jag ser ingen anledning till att köpa preamps för 100.000kr eller mer. Den kvalitets skillnad som blir mellan 50k till 80k Àr inte sÄ stor. Finner ingen motivation för priset, och hoppen blir smÄ i kvalitén. Ljudet kommer bli bra ÀndÄ. Redigerat 1 juni 2009 av GÀst
GÀst Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 Men vad tror ni om ULN-8. Den har 8preamps och sedan kan man köpa till 4 efter hand, och det Àr ett ljudkort sÄ slipper köpa till den biten. Eller ska man köpa ex tvÄ ensemble, eventuellt 3 för samma pris. FÄr fler i/o. Blir samma preamps och apogee har bra grejer de med. Eller blir det stor skillnad med ett uln-8 etc? à vad jobbigt!
joachime Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 Jag skulle nog försöka testa lite saker sjĂ€lv innan jag övervĂ€ger att handla. Ăkar chansen att man faktiskt vĂ€ljer saker som kommer att bli anvĂ€nda. Det Ă€r lĂ€tt att fĂ„ ihop ett system som ser rimligt ut pĂ„ pappret men som inte kommer till nytta nĂ€r man vĂ€l arbetar. Till att börja med. Behöver du verkligen tolv stycken preamps i högsta möjliga kvalitet? Behövs de frĂ„n första början? Skulle jag börja frĂ„n början idag skulle jag fokusera pĂ„ rummet. Se till att du trivs dĂ€r du jobbar. Det ska vara bra ventilation, lĂ€tt att kontrollera arbetstemperaturen, gĂ€rna ett fönster i bĂ„de inspelnings- och kontrollrum. Inred det efter smak och med arbetsflöde och ergonomi i bakhuvudet. Du verkar ha klart för dig vilka instrument du vill anvĂ€nda. Se till att anpassa akustiken efter dessa. Kanske lite hĂ„rdare reflektioner dĂ€r trummorna stĂ„r och ett omrĂ„de dĂ€r man kan dĂ€mpa ned lite mer för att stĂ€lla bas- och gitarrstĂ€rkare. Bra till att lĂ€gga sĂ„ng ocksĂ„. LĂ€gg stor omsorg pĂ„ att fĂ„ till en bra lyssningssituation. Ju bĂ€ttre du hör desto lĂ€ttare att ta beslut om vad som funkar och vad som inte funkar. I mina ögon Ă€r dessa parametrar lĂ„ngt viktigare Ă€n valet mellan SSL eller API.
GĂ€st Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 Jag skulle nog försöka testa lite saker sjĂ€lv innan jag övervĂ€ger att handla. Ăkar chansen att man faktiskt vĂ€ljer saker som kommer att bli anvĂ€nda. Det Ă€r lĂ€tt att fĂ„ ihop ett system som ser rimligt ut pĂ„ pappret men som inte kommer till nytta nĂ€r man vĂ€l arbetar. Till att börja med. Behöver du verkligen tolv stycken preamps i högsta möjliga kvalitet? Behövs de frĂ„n första början? Skulle jag börja frĂ„n början idag skulle jag fokusera pĂ„ rummet. Se till att du trivs dĂ€r du jobbar. Det ska vara bra ventilation, lĂ€tt att kontrollera arbetstemperaturen, gĂ€rna ett fönster i bĂ„de inspelnings- och kontrollrum. Inred det efter smak och med arbetsflöde och ergonomi i bakhuvudet. Du verkar ha klart för dig vilka instrument du vill anvĂ€nda. Se till att anpassa akustiken efter dessa. Kanske lite hĂ„rdare reflektioner dĂ€r trummorna stĂ„r och ett omrĂ„de dĂ€r man kan dĂ€mpa ned lite mer för att stĂ€lla bas- och gitarrstĂ€rkare. Bra till att lĂ€gga sĂ„ng ocksĂ„. LĂ€gg stor omsorg pĂ„ att fĂ„ till en bra lyssningssituation. Ju bĂ€ttre du hör desto lĂ€ttare att ta beslut om vad som funkar och vad som inte funkar. I mina ögon Ă€r dessa parametrar lĂ„ngt viktigare Ă€n valet mellan SSL eller API. Mycket ligger i det du sĂ€ger. Det med akustiken kommer jag inte att behandla i denna trĂ„d utan i en annan. Nu tĂ€nkte jag mest pĂ„ ren utrustning osv. Ville bara fĂ„ mig en bild av vad folk tycker och tĂ€nker, sĂ„ man fĂ„r en spark i rĂ€tt riktning sĂ„ man vet vad man kan kolla efter. Sedan fĂ„r jag se vad det blir. Men bra att du pĂ„pekar det đ! Jag har hittills varit vĂ€ldigt nöjd med apogee. Har ett duet nu och testat ensemble och bĂ„da Ă€r vĂ€ldigt bra. DĂ€rför jag funderar pĂ„ att köpa tvĂ„-tre ensemble och dra till en mac pro. Kan det vara nĂ„got? Eller nĂ„r inte apogees preamps upp till den nivĂ„n som ett ULN-8, RME MICSTASY mm. Eller mĂ„ste mitt öra fĂ„ avgöra det? För priset Ă€r i samma omrĂ„de. ///
Elof (oregistrerad) Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 (redigerat) Mycket ligger i det du sĂ€ger.Det med akustiken kommer jag inte att behandla i denna trĂ„d utan i en annan. Nu tĂ€nkte jag mest pĂ„ ren utrustning osv. Ville bara fĂ„ mig en bild av vad folk tycker och tĂ€nker, sĂ„ man fĂ„r en spark i rĂ€tt riktning sĂ„ man vet vad man kan kolla efter. Sedan fĂ„r jag se vad det blir. Men bra att du pĂ„pekar det đ! Jag har hittills varit vĂ€ldigt nöjd med apogee. Har ett duet nu och testat ensemble och bĂ„da Ă€r vĂ€ldigt bra. DĂ€rför jag funderar pĂ„ att köpa tvĂ„-tre ensemble och dra till en mac pro. Kan det vara nĂ„got? Eller nĂ„r inte apogees preamps upp till den nivĂ„n som ett ULN-8, RME MICSTASY mm. Eller mĂ„ste mitt öra fĂ„ avgöra det? För priset Ă€r i samma omrĂ„de. /// Tycker det lĂ„ter ganska dumt att köpa flera ensemble. Det Ă€r ett ljudkort med fyra preamps som kostar 18-19 tusen, det Ă€r en helt annan grej Ă€n att köpa enbart en 4 kanalspreamp för 18 tusen, dĂ€r allt krut lĂ€ggs pĂ„ just preampsen och inte massa andra komponenter. Man kan frĂ„ga sig hur mycket av de 19 tusen som lagts pĂ„ preampdelen? Och vad har du jĂ€mfört mot, nĂ€r du prövat ensemble-förstĂ€rkarna? Jag skulle köpt ett ljudkort med nĂ„gra fĂ„ preamps som Ă€r helt okej, dvs ett ensemble, rme fireface, metric halo 2882 eller dyl. som Ă€ven har rena linjeingĂ„ngar och adat, sĂ„ du kan expandera efter hand. Om du Ă€r intresserad av bra preamps kan du pröva dig fram bland olika grejjer som Ă€r lite mer flexibla. Eller bara köra en enkel setup med smör och bröd grejjer för att fĂ„ in sĂ„ mĂ„nga kanaler som möjligt. Att lĂ„sa sig till en preamp innan du har hunnit testa den pĂ„ mĂ„nga produktioner, instrument, mikrofoner och röster Ă€r ganska dumt. Det tar oftast mycket lĂ€ngre tid Ă€n nĂ„gra dagar att förstĂ„ vad en pryl egentligen bidrar med. Första intrycket kan vara skitbra, men efter en mĂ„nad sĂ„ upptĂ€cker man att de element som spelats in med nya prylen Ă€r de som sitter sĂ€mst i sammanhangen och de man fĂ„tt ratta allra mest pĂ„... /E Redigerat 1 juni 2009 av Elof
GÀst Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 (redigerat) Tycker det lÄter ganska dumt att köpa flera ensemble. Det Àr ett ljudkort med fyra preamps som kostar 18-19 tusen, det Àr en helt annan grej Àn att köpa enbart en 4 kanalspreamp för 18 tusen, dÀr allt krut lÀggs pÄ just preampsen och inte massa andra komponenter. Man kan frÄga sig hur mycket av de 19 tusen som lagts pÄ preampdelen?Och vad har du jÀmfört mot, nÀr du prövat ensemble-förstÀrkarna? Jag skulle köpt ett ljudkort med nÄgra fÄ preamps som Àr helt okej, dvs ett ensemble, rme fireface, metric halo 2882 eller dyl. som Àven har rena linjeingÄngar och adat, sÄ du kan expandera efter hand. Om du Àr intresserad av bra preamps kan du pröva dig fram bland olika grejjer som Àr lite mer flexibla. Eller bara köra en enkel setup med smör och bröd grejjer för att fÄ in sÄ mÄnga kanaler som möjligt. Att lÄsa sig till en preamp innan du har hunnit testa den pÄ mÄnga produktioner, instrument, mikrofoner och röster Àr ganska dumt. Det tar oftast mycket lÀngre tid Àn nÄgra dagar att förstÄ vad en pryl egentligen bidrar med. Första intrycket kan vara skitbra, men efter en mÄnad sÄ upptÀcker man att de element som spelats in med nya prylen Àr de som sitter sÀmst i sammanhangen och de man fÄtt ratta allra mest pÄ... /E Tackar för svar. Okey, ja men dÄ Àr det kanske bÀttre med ett ljudkort och sedan köpa extra preamps. Blir samma summa men mer lÀggs pÄ preampsen. Men hur blir ljudet nÀr man har olika? Om jag spelar in genom mitt ensemble och sedan genom de externa extra preamps jag köpt som dÄ ej Àr samma som sitter i ensembels. Kommer inte det att pÄverka och fÀrga ljudet? Eller det Àr inget man behöver ora sig för kanske? /// Redigerat 1 juni 2009 av GÀst
GĂ€st Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 (redigerat) JĂ€vla dubbel igen! Redigerat 1 juni 2009 av GĂ€st
GÀst Postat 2 juni 2009 Postat 2 juni 2009 Tackar för svar. Okey, ja men dÄ Àr det kanske bÀttre med ett ljudkort och sedan köpa extra preamps. Blir samma summa men mer lÀggs pÄ preampsen. Men hur blir ljudet nÀr man har olika? Om jag spelar in genom mitt ensemble och sedan genom de externa extra preamps jag köpt som dÄ ej Àr samma som sitter i ensembels. Kommer inte det att pÄverka och fÀrga ljudet? Eller det Àr inget man behöver ora sig för kanske? ///
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.