Jump to content
Annons

Mac Pro, ensemble, genelec, adam mm


Gäst

Recommended Posts

Jag håller på att sakta men säkert bygga en pro studio.

Det är snart dags för att handla lite! För flyttar snart!!!! 🙂......Men..

Jag kommer sitta på mac pro (macbook pro) och även iMac som jag kommer ha i ett separat rum för mindre studio (allt-i-ett-rum)

Monitorer vet jag inte ännu vilka det blir, måste ta en helg och a/b testa så det fixar jag själv 🙁..

Dator, det är även det fixat, trumsett gitarr och andra instrument vet jag redan.

Men ljudkort.....Jag är varit sugen på att köpa ett apogee ensemble och sedan köpa till 8preamps (tot 12).....Men jag vet inte riktigt vilka jag ska kolla på? Kom gärna med tips och förslag, eller annat ljudkort med.

Som sakt, jag är lite osäker på vilka preamps jag ska köpa till, eller om jag ska välja ett annat ljudkort?

Hjälp!

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kommer sitta på mac pro (macbook pro)...

Menar du en Mac Pro eller en macbook pro? Om du menar macbook pro så verkar det ju dumt att du inte tar din iMac med 3.06GHz till studion. Macbook Pro har väl bara upp till 2,66GHz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du en Mac Pro eller en macbook pro? Om du menar macbook pro så verkar det ju dumt att du inte tar din iMac med 3.06GHz till studion. Macbook Pro har väl bara upp till 2,66GHz?

Stämmer mycket väl! Jag kommer ha två rum, ett där jag har min iMac (ett o all studio för att hänga och skissa idéer). Sedan i den stora mac pro. Vid sidan av kommer jag ha macbook pro för att ta med material osv.

ps, macbook pro finns med 2.93ghz.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Den billiga varianten: Focusrite Octopre.

Den dyrare varianten: Focusrite 828

Bägge kan du i alla fall koppla via ADAT direkt in till Ensemble interfacet (borde i alla fall gå med 828:an) med extrakortet till Focusrite.

Eller kanske två stycken SSL VHD Pre??

Link to comment
Dela på andra sajter

Den billiga varianten: Focusrite Octopre.

Den dyrare varianten: Focusrite 828

Bägge kan du i alla fall koppla via ADAT direkt in till Ensemble interfacet (borde i alla fall gå med 828:an) med extrakortet till Focusrite.

Eller kanske två stycken SSL VHD Pre??

828;an känns mer relevant. Har läst runt lite och kollat lite på den och den värkar rätt bra faktikst. Priset är ingen fara det heller.

Någon annan som har förslag och är villig att dela med sig av sinna kunskper 🙂...

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en API preamp. Antingen deras 4ch version 3124+ eller en luncbox med 512 moduler.

Focusrite ISA serien har fått blandad kritik. Visst är det bra preamps men de är något sterila och tråkiga.

Ska du köpa API så kostar en 4kanalig cirka 30tusen.. en lunchbox med 4 st 512 moduler ungeför samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en API preamp. Antingen deras 4ch version 3124+ eller en luncbox med 512 moduler.

Focusrite ISA serien har fått blandad kritik. Visst är det bra preamps men de är något sterila och tråkiga.

Ska du köpa API så kostar en 4kanalig cirka 30tusen.. en lunchbox med 4 st 512 moduler ungeför samma.

Lunchboxen hade jag också som förslag i baktanken. Antingen 6-slot lunchbox eller 10-slot racklåda. Kan i vilket fall mycket, mycket varmt rekommendera API 512c preamparna. Enda nackdelen med de är att de ger ut jäkligt hög output och att det inte finns någon output ratt att ställa. Kör själv med Shure dämpsatser på utgången eller ingången för att kunna ha lite mer utrymme på gainregeln att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lunchboxen hade jag också som förslag i baktanken. Antingen 6-slot lunchbox eller 10-slot racklåda. Kan i vilket fall mycket, mycket varmt rekommendera API 512c preamparna. Enda nackdelen med de är att de ger ut jäkligt hög output och att det inte finns någon output ratt att ställa. Kör själv med Shure dämpsatser på utgången eller ingången för att kunna ha lite mer utrymme på gainregeln att jobba med.

Jo han skriver ju som sagt att han ska köpa "proffs" studio. Och då är det i den prisklassen man får lägga sig.

Metric halo har ju släppt en 8 kanaligt ljudkort som skall vara top notch, tror det ligger på cirka 60tusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Det stora kravet för mig är dock att det är 12kanaler tot (16 på sikt). Det skulle dock fungera att köpa ett på 4kanaler och sedan köpa till ett till efter några månader. Då kan priset ligga ca 20.000 st kan jag tänka. Den budget jag har räknat på för detta är ca 50.000kr. Mer känner jag att jag inte har riktigt har råd, man kan alltid spara någon månad extra man jag ser ingen anledning till att köpa preamps för 100.000kr eller mer. Den kvalitets skillnad som blir mellan 50k till 80k är inte så stor. Finner ingen motivation för priset, och hoppen blir små i kvalitén. Ljudet kommer bli bra ändå.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad tror ni om ULN-8. Den har 8preamps och sedan kan man köpa till 4 efter hand, och det är ett ljudkort så slipper köpa till den biten.

Eller ska man köpa ex två ensemble, eventuellt 3 för samma pris. Får fler i/o. Blir samma preamps och apogee har bra grejer de med. Eller blir det stor skillnad med ett uln-8 etc?

Å vad jobbigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog försöka testa lite saker själv innan jag överväger att handla. Ökar chansen att man faktiskt väljer saker som kommer att bli använda.

Det är lätt att få ihop ett system som ser rimligt ut på pappret men som inte kommer till nytta när man väl arbetar.

Till att börja med. Behöver du verkligen tolv stycken preamps i högsta möjliga kvalitet? Behövs de från första början?

Skulle jag börja från början idag skulle jag fokusera på rummet. Se till att du trivs där du jobbar. Det ska vara bra ventilation, lätt att kontrollera arbetstemperaturen, gärna ett fönster i både inspelnings- och kontrollrum. Inred det efter smak och med arbetsflöde och ergonomi i bakhuvudet.

Du verkar ha klart för dig vilka instrument du vill använda. Se till att anpassa akustiken efter dessa. Kanske lite hårdare reflektioner där trummorna står och ett område där man kan dämpa ned lite mer för att ställa bas- och gitarrstärkare. Bra till att lägga sång också.

Lägg stor omsorg på att få till en bra lyssningssituation. Ju bättre du hör desto lättare att ta beslut om vad som funkar och vad som inte funkar.

I mina ögon är dessa parametrar långt viktigare än valet mellan SSL eller API.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog försöka testa lite saker själv innan jag överväger att handla. Ökar chansen att man faktiskt väljer saker som kommer att bli använda.

Det är lätt att få ihop ett system som ser rimligt ut på pappret men som inte kommer till nytta när man väl arbetar.

Till att börja med. Behöver du verkligen tolv stycken preamps i högsta möjliga kvalitet? Behövs de från första början?

Skulle jag börja från början idag skulle jag fokusera på rummet. Se till att du trivs där du jobbar. Det ska vara bra ventilation, lätt att kontrollera arbetstemperaturen, gärna ett fönster i både inspelnings- och kontrollrum. Inred det efter smak och med arbetsflöde och ergonomi i bakhuvudet.

Du verkar ha klart för dig vilka instrument du vill använda. Se till att anpassa akustiken efter dessa. Kanske lite hårdare reflektioner där trummorna står och ett område där man kan dämpa ned lite mer för att ställa bas- och gitarrstärkare. Bra till att lägga sång också.

Lägg stor omsorg på att få till en bra lyssningssituation. Ju bättre du hör desto lättare att ta beslut om vad som funkar och vad som inte funkar.

I mina ögon är dessa parametrar långt viktigare än valet mellan SSL eller API.

Mycket ligger i det du säger.

Det med akustiken kommer jag inte att behandla i denna tråd utan i en annan. Nu tänkte jag mest på ren utrustning osv.

Ville bara få mig en bild av vad folk tycker och tänker, så man får en spark i rätt riktning så man vet vad man kan kolla efter. Sedan får jag se vad det blir.

Men bra att du påpekar det 🙂!

Jag har hittills varit väldigt nöjd med apogee. Har ett duet nu och testat ensemble och båda är väldigt bra. Därför jag funderar på att köpa två-tre ensemble och dra till en mac pro. Kan det vara något? Eller når inte apogees preamps upp till den nivån som ett ULN-8, RME MICSTASY mm. Eller måste mitt öra få avgöra det? För priset är i samma område.

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Mycket ligger i det du säger.

Det med akustiken kommer jag inte att behandla i denna tråd utan i en annan. Nu tänkte jag mest på ren utrustning osv.

Ville bara få mig en bild av vad folk tycker och tänker, så man får en spark i rätt riktning så man vet vad man kan kolla efter. Sedan får jag se vad det blir.

Men bra att du påpekar det 🙂!

Jag har hittills varit väldigt nöjd med apogee. Har ett duet nu och testat ensemble och båda är väldigt bra. Därför jag funderar på att köpa två-tre ensemble och dra till en mac pro. Kan det vara något? Eller når inte apogees preamps upp till den nivån som ett ULN-8, RME MICSTASY mm. Eller måste mitt öra få avgöra det? För priset är i samma område.

///

Tycker det låter ganska dumt att köpa flera ensemble. Det är ett ljudkort med fyra preamps som kostar 18-19 tusen, det är en helt annan grej än att köpa enbart en 4 kanalspreamp för 18 tusen, där allt krut läggs på just preampsen och inte massa andra komponenter. Man kan fråga sig hur mycket av de 19 tusen som lagts på preampdelen?

Och vad har du jämfört mot, när du prövat ensemble-förstärkarna?

Jag skulle köpt ett ljudkort med några få preamps som är helt okej, dvs ett ensemble, rme fireface, metric halo 2882 eller dyl. som även har rena linjeingångar och adat, så du kan expandera efter hand. Om du är intresserad av bra preamps kan du pröva dig fram bland olika grejjer som är lite mer flexibla. Eller bara köra en enkel setup med smör och bröd grejjer för att få in så många kanaler som möjligt.

Att låsa sig till en preamp innan du har hunnit testa den på många produktioner, instrument, mikrofoner och röster är ganska dumt. Det tar oftast mycket längre tid än några dagar att förstå vad en pryl egentligen bidrar med. Första intrycket kan vara skitbra, men efter en månad så upptäcker man att de element som spelats in med nya prylen är de som sitter sämst i sammanhangen och de man fått ratta allra mest på...

/E

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter ganska dumt att köpa flera ensemble. Det är ett ljudkort med fyra preamps som kostar 18-19 tusen, det är en helt annan grej än att köpa enbart en 4 kanalspreamp för 18 tusen, där allt krut läggs på just preampsen och inte massa andra komponenter. Man kan fråga sig hur mycket av de 19 tusen som lagts på preampdelen?

Och vad har du jämfört mot, när du prövat ensemble-förstärkarna?

Jag skulle köpt ett ljudkort med några få preamps som är helt okej, dvs ett ensemble, rme fireface, metric halo 2882 eller dyl. som även har rena linjeingångar och adat, så du kan expandera efter hand. Om du är intresserad av bra preamps kan du pröva dig fram bland olika grejjer som är lite mer flexibla. Eller bara köra en enkel setup med smör och bröd grejjer för att få in så många kanaler som möjligt.

Att låsa sig till en preamp innan du har hunnit testa den på många produktioner, instrument, mikrofoner och röster är ganska dumt. Det tar oftast mycket längre tid än några dagar att förstå vad en pryl egentligen bidrar med. Första intrycket kan vara skitbra, men efter en månad så upptäcker man att de element som spelats in med nya prylen är de som sitter sämst i sammanhangen och de man fått ratta allra mest på...

/E

Tackar för svar.

Okey, ja men då är det kanske bättre med ett ljudkort och sedan köpa extra preamps. Blir samma summa men mer läggs på preampsen. Men hur blir ljudet när man har olika? Om jag spelar in genom mitt ensemble och sedan genom de externa extra preamps jag köpt som då ej är samma som sitter i ensembels. Kommer inte det att påverka och färga ljudet? Eller det är inget man behöver ora sig för kanske?

///

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar.

Okey, ja men då är det kanske bättre med ett ljudkort och sedan köpa extra preamps. Blir samma summa men mer läggs på preampsen. Men hur blir ljudet när man har olika? Om jag spelar in genom mitt ensemble och sedan genom de externa extra preamps jag köpt som då ej är samma som sitter i ensembels. Kommer inte det att påverka och färga ljudet? Eller det är inget man behöver ora sig för kanske?

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...