TheQuo Postat 26 maj 2009 Anmäl Dela Postat 26 maj 2009 Jag undrar hur man tar ett A7 (#5, #9) så att det låter bra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Polder Postat 26 maj 2009 Anmäl Dela Postat 26 maj 2009 Jadu, hur spelar man insturment? Vad gäller det för sammanshang? Musikstil osv? ljudprov? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 26 maj 2009 Anmäl Dela Postat 26 maj 2009 Prova dig fram vilket som låter bra. Lägg det i de olika läggningarna och se om det är någon du gillar. Om det är vid ett piano kan du även testa att göra en drop2 drop4 läggning för att få lite mer bredd i ackordet 😆 MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 26 maj 2009 Anmäl Dela Postat 26 maj 2009 å en inte helt oviktig sak... vad är det för instrument du ska ta ackordet på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
user2883 (oregistrerad) Postat 26 maj 2009 Anmäl Dela Postat 26 maj 2009 Om det är vid ett piano kan du även testa att göra en drop2 drop4 läggning för att få lite mer bredd i ackordet Vill du vara snäll och förklara vad du menar med det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TheQuo Postat 26 maj 2009 Trådstartare Anmäl Dela Postat 26 maj 2009 å en inte helt oviktig sak... vad är det för instrument du ska ta ackordet på? Glömde säga att jag spelar piano. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 27 maj 2009 Anmäl Dela Postat 27 maj 2009 (redigerat) Vill du vara snäll och förklara vad du menar med det? Visst kan jag det. Det är helt enkelt att andra och fjärde tonen räknat uppifrån (från den ljusaste) oktaverar man ner. Så vilka toner det blir i ackordet är ju helt beroende på vilken läggning du utgår ifrån 😐 Ett A7 #5 #9 kan jag tycka är snygg med drop2 drop4 i tersläge EDIT: Att bara göra drop 2 är lika vanligt det. Samma sak men det blir bara andra tonen från toppen man droppar en oktav. MVH Anders Redigerat 27 maj 2009 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 27 maj 2009 Anmäl Dela Postat 27 maj 2009 Hur snyggt det låter beror väl också på hur man tar ackordet innan och efter...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FunkyKeys Postat 27 maj 2009 Anmäl Dela Postat 27 maj 2009 1. Om du spelar ensam (utan basist): Vänster hand: A (som baston, långt ner på pianot) Höger hand (räknat nerifrån och upp): C#, F, G, C 2. Om du spelar med basist kan du spela ackordet med s k överlagring. Samtliga toner "mitt på pianot", räknat nerifrån: Vänster hand: G, C# (dvs sjuan och tersen i A7) Höger hand: F, A, C, (dvs ett F-dur) Kallas ibland "F-dur över A7". Låter jazzigt och gött. Lycka till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musicpanda88 Postat 27 maj 2009 Anmäl Dela Postat 27 maj 2009 1. Om du spelar ensam (utan basist): Vänster hand: A (som baston, långt ner på pianot) Höger hand (räknat nerifrån och upp): C#, F, G, C 2. Om du spelar med basist kan du spela ackordet med s k överlagring. Samtliga toner "mitt på pianot", räknat nerifrån: Vänster hand: G, C# (dvs sjuan och tersen i A7) Höger hand: F, A, C, (dvs ett F-dur) Kallas ibland "F-dur över A7". Låter jazzigt och gött. Lycka till. Är ingen värsting på piano men ett "F" hör väl ändå inte hemma i ett A7 då har du ju bytt ackord och hur kan man lägga ett ciss och ett ofärgat c i samma ackord.. kanske är jag trött men känns som att det bryter alla regler. Vanligt A7's-ackord grundläge= A, C#, E, G Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FunkyKeys Postat 27 maj 2009 Anmäl Dela Postat 27 maj 2009 Är ingen värsting på piano men ett "F" hör väl ändå inte hemma i ett A7 då har du ju bytt ackord och hur kan man lägga ett ciss och ett ofärgat c i samma ackord.. kanske är jag trött men känns som att det bryter alla regler. Vanligt A7's-ackord grundläge= A, C#, E, G Nej, teoretiskt är det ju E#, A, B# man lägger i högerhanden vid överlagring. Men eftersom det inte blir någon treklang av det, medan man definitivt "känner" det som en treklang när man spelar det, tänker alla pianister jag känner till "F över A7". Eller skulle du hellre kalla högerhandens toner för E#, G## (!) och B#, och därmed ackordet "E# över A7"? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thomas Postat 27 maj 2009 Anmäl Dela Postat 27 maj 2009 Är ingen värsting på piano men ett "F" hör väl ändå inte hemma i ett A7 då har du ju bytt ackord och hur kan man lägga ett ciss och ett ofärgat c i samma ackord.. kanske är jag trött men känns som att det bryter alla regler. Vanligt A7's-ackord grundläge= A, C#, E, G Jepp, men frågan handlade inte om ett rent A7 utan ett A7#5#9 och då är tonerna A C# F G C - dvs grundton, ters, höjd kvint, sjua och överstigande nona. Jazzigt och fett och gött 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.