Jump to content
Annons

Problem med Ackord


TheQuo

Recommended Posts

Annons

Prova dig fram vilket som låter bra. Lägg det i de olika läggningarna och se om det är någon du gillar. Om det är vid ett piano kan du även testa att göra en drop2 drop4 läggning för att få lite mer bredd i ackordet 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

user2883 (oregistrerad)
Om det är vid ett piano kan du även testa att göra en drop2 drop4 läggning för att få lite mer bredd i ackordet

Vill du vara snäll och förklara vad du menar med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du vara snäll och förklara vad du menar med det?

Visst kan jag det. Det är helt enkelt att andra och fjärde tonen räknat uppifrån (från den ljusaste) oktaverar man ner. Så vilka toner det blir i ackordet är ju helt beroende på vilken läggning du utgår ifrån 😐

Ett A7 #5 #9 kan jag tycka är snygg med drop2 drop4 i tersläge

EDIT: Att bara göra drop 2 är lika vanligt det. Samma sak men det blir bara andra tonen från toppen man droppar en oktav.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Om du spelar ensam (utan basist):

Vänster hand: A (som baston, långt ner på pianot)

Höger hand (räknat nerifrån och upp): C#, F, G, C

2. Om du spelar med basist kan du spela ackordet med s k överlagring. Samtliga toner "mitt på pianot", räknat nerifrån:

Vänster hand: G, C# (dvs sjuan och tersen i A7)

Höger hand: F, A, C, (dvs ett F-dur)

Kallas ibland "F-dur över A7". Låter jazzigt och gött.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Om du spelar ensam (utan basist):

Vänster hand: A (som baston, långt ner på pianot)

Höger hand (räknat nerifrån och upp): C#, F, G, C

2. Om du spelar med basist kan du spela ackordet med s k överlagring. Samtliga toner "mitt på pianot", räknat nerifrån:

Vänster hand: G, C# (dvs sjuan och tersen i A7)

Höger hand: F, A, C, (dvs ett F-dur)

Kallas ibland "F-dur över A7". Låter jazzigt och gött.

Lycka till.

Är ingen värsting på piano men ett "F" hör väl ändå inte hemma i ett A7 då har du ju bytt ackord och hur kan man lägga ett ciss och ett ofärgat c i samma ackord.. kanske är jag trött men känns som att det bryter alla regler.

Vanligt A7's-ackord grundläge= A, C#, E, G

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen värsting på piano men ett "F" hör väl ändå inte hemma i ett A7 då har du ju bytt ackord och hur kan man lägga ett ciss och ett ofärgat c i samma ackord.. kanske är jag trött men känns som att det bryter alla regler.

Vanligt A7's-ackord grundläge= A, C#, E, G

Nej, teoretiskt är det ju E#, A, B# man lägger i högerhanden vid överlagring. Men eftersom det inte blir någon treklang av det, medan man definitivt "känner" det som en treklang när man spelar det, tänker alla pianister jag känner till "F över A7".

Eller skulle du hellre kalla högerhandens toner för E#, G## (!) och B#, och därmed ackordet "E# över A7"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen värsting på piano men ett "F" hör väl ändå inte hemma i ett A7 då har du ju bytt ackord och hur kan man lägga ett ciss och ett ofärgat c i samma ackord.. kanske är jag trött men känns som att det bryter alla regler.

Vanligt A7's-ackord grundläge= A, C#, E, G

Jepp, men frågan handlade inte om ett rent A7 utan ett A7#5#9 och då är tonerna A C# F G C - dvs grundton, ters, höjd kvint, sjua och överstigande nona. Jazzigt och fett och gött 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...