Jump to content
Annons

En halv uppsjö med frågor!


LinusDD

Recommended Posts

Håller i detta nu på att få mopeden såld till förmån för ny dator och ljudkort; så jag håller på forskar och funderar lite på vad som skulle vara smartast.

Just nu tänker jag som så att jag ställer den nya datorn i mitt rum och har den som helt vanlig dator.

Den skulle fungera som "basstation", förklarar mer just om hur jag tänker.

Den gamla (nuvarande) datorn rensar jag ur totalt och kör den som 100% musik o studiodator; alltså jag stoppar bara in program som Cubase, pluggar, Guitar pro, Sibelius och så vidare, ni fattar. Denna dator blir sedan som en "satellit" som jag smäller upp i replokalen.

På båda datorer skulle alltså Cubase finnas installerat.

Idén är att jag skulle spela in allt i replokalen på en extern hårddisk och sedan ta upp det till mitt rum där jag sedan mixar allt.

Rummen kommer antingen ligga 30 meter från varandra med lite tur, eller med otur ett antal kilometer...

Jag har MC med väskor så transport blir inget problem, tänker mer på det här med att koppla i och hur hela tiden, när jag frågar

1.) Hur skulle det funka, rent praktiskt?

Ljudkort jag funderar på är ett ALESIS IO|2 (länk) eller ett ALESIS MULTIMIX 8 USB 2.0 (länk), beroende på hur mycket pengar jag får över.

Eller ska jag satsa på att spara till multimixen? antagligen kommer jag bara ångra mig sen när jag sitter med två kanaler och vill spela in trummor...

Är lite osäker på det här med ljudkort,

2.) Var finns benämningarna som visar hur många spår ljudkortet klarar att simultant skicka till t.ex Cubase?

Vad är det man ska leta efter?

Jag vill tro att multimixen klarar av att skicka alla sina spår simultant in i datan/Cubase, fast hur vet man säkert?

Och det här med den nya datorn;

3.) Vad prioriteras vid en studiodator, rent innehållsmässigt?

Vad ska man titta lite mer efter?

CPU? RAM? all den där skiten, är inte så väldans insatt på det där; plockar ihop delar med hjälp av min far, han kan i alla fall tillräckligt för att få ihop en fungerande dator.

Det var något mer jag skulle fråga, men det är totalt borta nu. Jag återkommer väl när jag kommer på det.

Sånt här skall man int sitta och göra halv tre på natten... 🙂

Stort tack och e-kram till alla som förstår vad jag försöker säga och skulle iddas svara! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fråga ett. Det är ju bara att du kopplar in en extern hdd, ex firewire om du har det. Eller har du snabb intern kan du spela in på den och sedan föra över. När du kommer hem bara plugga in i datorn, kör.

Fråga två. Ser ingen fördel med något av korten. 2 kanaler kommer du balla ur på, inspelning av helt band????!!!!. Dock beror ju detta lite på vad du vill åstadkomma för ljud mm. Några referenser eller liknande som du kan tänkta dig att trummorna ska låta som???? För sång. bas, git osv är det dock ingen fara, men när det kommer till trummor blir det lite svårare.

Mixern, okey det är fler kanaler men varför ha en mixer. Tänker du inte mixa analogt så är det enklare att köpa ett ljudkort med fler kanaler, preamps.

Antal igångar kan du separera inne i cubase sedan så du får alla ingångar på mixern på varsin kanal i cubase.

Fråga tre. Dator, finns massor av trådar, kolla runt lite.

Sedan några saker du bör fundera över, hur många kanaler behöver jag? Hur många med phantom matning (visa typer av mikrofoner kräver det), vad är din budget till allt.

Sedan köp inte allt på en gång, visst du kanske kommer kunna spela in allt osv men om du har skit grejer är det bättre att spara och köpa lite i taget, annars slöseri med pengar. Enligt mig.

Börja redan nu lär dig Cubase!

Sedan bör du även införskaffa monitorer om du ska mixa osv, se över kontrollrummet.

Kanske lättare om du splittrar dina frågor till rätt kategori, lättare att hjälpa om man har en sak att föklara och gå igenom, inte 1000.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett hav av svar i forumet men när det gäller specar som berättar hur många in/ut som finns på ett ljudkort: I/O = ins/outs. Ibland så finns det digitala in/ut och dessa ingår oftast i siffran som tillverkaren anger. Ofta kan man på modellnamnet avgöra hur många in/ut (totalt) som ett ljudkort har; EMU 0404 USB har t ex 4in och 4ut (varav 2st digitala åt varje håll).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp så att moderkortet klarar av ljudkortet också så att du inte får massa jädra IRQkrockar. Det kan få den lugnaste snubben att slita av sig håret.

Du skulle ju kunna köra trådlöst nätverk mellan replokalen (om den är tillräckligt nära) och din mixdator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...