Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har fått förfrågningar på att göra bakgrunder till div krogshower. Jag har två funderingar som säkert nån vänlig själ här på forument kan reda ut :rolleyes:.

1)

Vad jag undrar över är hur det är med rättigheter över sådant man inte själv har ”skrivit”. Om jag gör tex ett medley (med uteslutande covers) och sen säljer den bakgrunden till en showproducent, då vill jag ju givetvis inte att den bakgrunden skall säljas vidare i andra hand tex till en annan show. Men vilka rättigheter har jag som studiomusiker/studiotekniker över mitt arbete när bakgrunden lämnat min hand? Eftersom ingen av låtarna i medleyt är mina egna.

2)

Finns det någon slags standardmall över hur mycket en bakgrund kostar per minut? Jag har hört från andra branschfolk att det beror på hur mycket ”live” grejer du blandar in i produktionen, och att en helt programmerad bakgrund ligger på 1500 kr/minut. Medans en live bakgrund med live blås kostar 3500 kr/minut. Detta är som sagt bara påståenden jag hört.

Tack på förhand!

Annons
Postat

När det gäller rättigheter så handlar det här ju inte om att spela upp covers, de rättigheterna måste stället de spelas upp på fixa. Du har sk. närstående rättigheter som musiker på en inspelning (som det här faktiskt gäller) men jag tycker att det är för mycket krångel att tänka på sånt i den här typen av sammanhang.

Om du inte vill göra det svårare än nödvändigt så tycker jag att du ska sätta ett fast pris på produktionen, sedan har köparen rätt att använda den hur han vill. Vill du ändå göra det svårare så kontakta Svenska Musikerförbundet, jag skulle tro att dom har eller kan tipsa om färdiga avtal för den här typen av produktioner.

Postat

Det blir lättare om du har koll på de olika rättigheterna.

I just det här fallet - covers som bakgrund till en krogshow:

Låten / melodin ägs av låtskrivaren (vi talade ju covers). Den som producerar det hela måste se till att det är OK att göra såna covers på scen. Vanligen inga problem, men det finns undantag.

En musikers deltagande på skivan (exempelvis min röst). Musiker brukar få betalt per timme i studion.

Rättigheten till själva inspelningen (ljudfilerna). Det är lämpligt att ni skriver ett kontrakt. Där kan du skriva in begränsningar om hur länge filerna får användas, var eller av vem, om det är OK att använda dem i film med mera. Som vanligt när man håller på med förhandlingar är det bra att vara väl förberedd och ha tänkt igenom vad som kan hända och vad man vill att det skall leda till. Eftersom det är en förhandling så blir det ett givande och tagande, ställer du många villkor så kanske du får räkna med ett lägre pris. Å andra sidan kanske du inte skall släppa på villkor utan att får ersättning för det.

// Gunnar

Postat
Du har sk. närstående rättigheter som musiker på en inspelning (som det här faktiskt gäller) men jag tycker att det är för mycket krångel att tänka på sånt i den här typen av sammanhang.

Vad menas med närstående rättigheter?

Postat

Tack för svaren! Känns bättre med mer kött på benen. Men ingen har nämnt några summor på vad en producerad bakgrund kostar?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.