Jump to content
Annons

Brus!


Recommended Posts

Jag har en mbox2pro, ett impulsköp för att få ett simpelt interface, lätt att släpa omkring i London och har märkt att den bara gett mig en massa brus. Preampen i den är ganska usel, för att få en någorlunda nivå måste jag gaina till max... eller gör jag något fel? Jag använder oktava mk012 till akustisk gitarr och signalen blir väldigt svag, någon annan som har samma problem? Borde jag satsa på en vräkig stormembranare eller en vräkig preamp? (och har ni då några förslag) Jag behöver en snabb lösning dock eftersom vi ska spela in ganska snart. Har prövat på alla möjliga sätt att kringgå det redan i inspelningsstadiet genom att VERKLIGEN närmica (hah!) och gata skiten ur spåren men det känns löjligt.

Behöver all hjälp jag kan få

/Jessika

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmmm...Värkar som att det är något fel på din mbox. Dom har ju rätt bra preamps, så det ska ju kunna gå att fixa ett bra nivå. Jobbar själv med Neve bord, men principen är ju den samma, så ska ju i teorin funka bra. Din mic har jag däremot inte så stor koll på. Kan ju vara något fel med den också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en mbox2pro, ett impulsköp för att få ett simpelt interface, lätt att släpa omkring i London och har märkt att den bara gett mig en massa brus. Preampen i den är ganska usel, för att få en någorlunda nivå måste jag gaina till max... eller gör jag något fel? Jag använder oktava mk012 till akustisk gitarr och signalen blir väldigt svag, någon annan som har samma problem? Borde jag satsa på en vräkig stormembranare eller en vräkig preamp? (och har ni då några förslag) Jag behöver en snabb lösning dock eftersom vi ska spela in ganska snart. Har prövat på alla möjliga sätt att kringgå det redan i inspelningsstadiet genom att VERKLIGEN närmica (hah!) och gata skiten ur spåren men det känns löjligt.

Behöver all hjälp jag kan få

/Jessika

Låter skumt. Du har inte PAD-knappen intryckt då??? Jag har själv en m-box 2 och har aldrig haft problem med för svag signal på någon av mina mickar.

Preampsen i m-boxen är helt OK för priset, ingen större skillnad än liknade ljudkort i samma prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Oktava mk012 skall ha fantommatning. Sätt på den om den inte redan är på.

Om den sitter där, ta bort den extra -10dB dämpningen ( en extra mojäng som sitter på micken ) .

Det skall vara balanserad kabel med 3-polig XLR i bägge ändar.

Akustisk gura brukar man micka rätt nära, säg sådär 2 dm från strängarna. Ofta riktat mot cirka 12 bandet som en lagom blandning av bummel och rassel (eller hur man nu skall kalla det).

Och Mk012 tar in ljudet från toppen av mikrofonen.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...