Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

kan man plockar ur tre rör ur en 100watts marshall och få den till att bli en 25 wattare och få bra häng, sustain på låg volym? hadde vart väldigt bra om d går

Annons
Postat

Låter som en dum idé, fast ingen aning varför.

Kanske inte så bra att köra på 25w om du ska dra en låda med fyra st 12 i. Förstärkaren kommer få jobba röven av sig och bli rätt varm.???

Postat

Exakt! meningen är att förstärkaren skall jobba röven av sig för dom låter bäst då, det är ju då man får bra sustain! så åter till frågan .............(och jag har en power soak och det funkar inte så bra d heller) vill ha en marshall jmp som låter som den gör på full volym och fast den skulle gjärna låta lägre, skämt i denna tråden undanbedes eftersom det är ett mycket viktigt ämne,

Postat

Konstruktionen är gjord för de rör som sitter i. Om du plockar ur rör och det fortfarande fungerar, så kan du lugnt räkna med att rören somsitter kvar kommer att få dra högre ström genom sig än vad de är gjorda för. Det är alltså inget jag skulle rekommendera.

Om du vill sänka volymen för att kunna få mer kräm från slutsteget utan att bli döv, så använder du en attenuator som är avsedd för ändamålet, som t ex Scholtz Power Soak eller THD Hot Plate.

- eller så kan du bygga en iso-box: https://www.studio.se/index.php?showtopic=58215&hl=

DieHard (oregistrerad)
Postat
Låter som en dum idé, fast ingen aning varför.

Och en dum idé att du yttrar dig om något du inte har en aning om varför?

Postat

Det går att plocka ur två rör och få ner effekten till 50W. (De två yttre eller rören i mitten)

Förstärkaren impedansväljare ska sedan ställas om till halva högtalarens impedans.

Förmodligen kommer förstärkaren att fungera alldeles utmärkt så här, men för att vara på den säkra sidan bör man justera bias.

Biasjusteringen är visserligen inte speciellt komplicerad, men eftersom man har händerna bara några centimeter från 400-500 volt så bör man lämna det till en förstärkartekniker.

I princip går det att få ner effekten ytterliggare genom att ta bort ett rör till men det kommer inte att låta speciellt bra. Man tappar bas och diskant.

Värt att nämna är att detta inte funkar på förstärkare med katodbias. Men på en 100W Marshall är det värt att testa även om skillnaden mellan 50 och 100 W inte är speciellt stor.

Postat

Så här är det... I en 50w stärkare sitter oftast två slustegsrör. De förstärker var sin halva av av en ljudvåg. Den ena den positiva och den andra den negativa. Tar du bort ett rör kommer det knappt att låta något alls, möjligtvist ett kvävt fisliknande ljud. I en 100 w stärkare sitter 4 rör. Två tar hand om repsektive "ljudhalva". I en sån konstruktion kan du lätt ta bort två och få halva effekten (så tillvida att du vet vilka rör som är vilka, vanligtvis gäller att tex ta bort den löngst åt höger resp vänster men man bör kolla kopplingsschemat). Jag har byggt om många stärkare med en switch som sköter bortkopplingen. Man kan kolla Mesa Boggies konstruktion och göra likadant. Men svar på din fråga, Nej, du kan inte få 25w genom att ta bort tre rör i en Marshall.

Kolin

Postat (redigerat)
Och en dum idé att du yttrar dig om något du inte har en aning om varför?

Haha nu är han igång igen 😆.....

Jag skrev bara vad jag trodde, vad som känndes logiskt i mitt huvud, fick ju flera som sa samma sak så,......men jaja diehard vi vet hur du är. Puss o kram!

Redigerat av Gäst

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.