Jump to content
Annons

Självoscillerande filter - vad är det?


Friberg

Recommended Posts

Annons
Jag läser ibland att filtret på t ex en MS-20 kan självoscillera. Vad innebär det?

Att det - med resonansen rejält tilltagen - börjar alstra sin egen ton, som en oscillator. Sätt en snabb envelop på cutoffen på ett självoscillerande filter och du kan göra feta dansbaskaggar. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

"atonala organiskt bubblande domedagsbasar" är ju själva grejen med min musik 🙂

Nåja, jag kan väl säga att jag hängde med ungefär och "sådär" på hur ni menar.

Men en följdfråga slänger jag dock fram: Har denna "självoscillering" med att göra att jag ibland upplever ett filtersvep i Korgen, trots att jag - såvitt jag begriper - inte har nån form av modulation på filtret?

Redigerat av Friberg
Link to comment
Dela på andra sajter

"atonala organiskt bubblande domedagsbasar" är ju själva grejen med min musik 🙂

Nåja, jag kan väl säga att jag hängde med ungefär och "sådär" på hur ni menar.

Men en följdfråga slänger jag dock fram: Har denna "självoscillering" med att göra att jag ibland upplever ett filtersvep i Korgen, trots att jag - såvitt jag begriper - inte har nån form av modulation på filtret?

Självoscillering brukar inte uppfattas som ett filtersvep utan mer som en,, oscillering.. och den inträffar bara när du maxar resonansen i filtret

Man kan nästan tänka att det låter som "rundgång"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt rundgång fast i filtret... 😆

Självoscillering brukar inte uppfattas som ett filtersvep utan mer som en,, oscillering.. och den inträffar bara när du maxar resonansen i filtret

Man kan nästan tänka att det låter som "rundgång"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...