Jump to content
Annons

Borde jag satsa på musiken?


jinxyjinx1234 (oregistrerad)

Recommended Posts

jinxyjinx1234 (oregistrerad)

Hej!

Jag står inför ett stort dilemma. Jag sysslar med musikproduktionen (om man kan kalla det så 🙂 ) 3 år och har aldrig hört att jag är duktig. När jag frågar folk vad de tycker om mina hip-hop instrumentals försöker de undvika svaret för att inte såra mig (Sådant intryck får jag åtminstone) De säger typ "Eeee...jag vet inte..lyssnar inte på sådan musik" eller "eee...jag kan inte så mycket om hip-hop". Jag vet inte om jag ska satsa på musiken eller ge upp och göra det jag verkligen kan ( Min familj och mina lärare säger att jag är en duktig skrivare). Jag förlorar mycket energi och tid (Sitter väldigt engegerad vid datorn och skapar mina beats i några timmar) på att lära mig att producera riktiga beats, men det blir ingen feedback (Folk säger min musik är kass), däremot när jag sitter jätteuttråkad och skriver någon uppsats till skolan i fem minuter,hör jag av mina lärare att den är så fantastisk (Typ: Ja lite grammatikfel och sånt men själva innehålet är så wow, säger dem förtjusta). Ni kan mycket om musik och är säkert utmärkrta producenter, så snälla säg till mig bör jag satsa på musiken ändå? Jag kan inte ens spela något instrument, tror inte heller jag har någon talang. Det enda som gör att jag fortsätter med det är att jag älskar det så mycket och har lätt att lära mig nya saker på egen hand. Jag vet det är kanske en dum fråga, men det är mycket viktigt för mig, eftersom snart ska jag studera och undrar om det är menningen att välja någon utbildning som har med musiken att göra om jag kanske inte alls passar till musikproducent. Jag brukar tro på att om man verkligen vill något så får man det, men är det möjligt i mitt fall? Snälla, hjälp mig att lösa mitt problem, för det handlar om min framtid och det är riktigt dumt att satsa på något man inte passar till och inte kommer att passa till även om några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag står inför ett stort dilemma. Jag sysslar med musikproduktionen (om man kan kalla det så 🙂 ) 3 år och har aldrig hört att jag är duktig. När jag frågar folk vad de tycker om mina hip-hop instrumentals försöker de undvika svaret för att inte såra mig (Sådant intryck får jag åtminstone) De säger typ "Eeee...jag vet inte..lyssnar inte på sådan musik" eller "eee...jag kan inte så mycket om hip-hop". Jag vet inte om jag ska satsa på musiken eller ge upp och göra det jag verkligen kan ( Min familj och mina lärare säger att jag är en duktig skrivare). Jag förlorar mycket energi och tid (Sitter väldigt engegerad vid datorn och skapar mina beats i några timmar) på att lära mig att producera riktiga beats, men det blir ingen feedback (Folk säger min musik är kass), däremot när jag sitter jätteuttråkad och skriver någon uppsats till skolan i fem minuter,hör jag av mina lärare att den är så fantastisk (Typ: Ja lite grammatikfel och sånt men själva innehålet är så wow, säger dem förtjusta). Ni kan mycket om musik och är säkert utmärkrta producenter, så snälla säg till mig bör jag satsa på musiken ändå? Jag kan inte ens spela något instrument, tror inte heller jag har någon talang. Det enda som gör att jag fortsätter med det är att jag älskar det så mycket och har lätt att lära mig nya saker på egen hand. Jag vet det är kanske en dum fråga, men det är mycket viktigt för mig, eftersom snart ska jag studera och undrar om det är menningen att välja någon utbildning som har med musiken att göra om jag kanske inte alls passar till musikproducent. Jag brukar tro på att om man verkligen vill något så får man det, men är det möjligt i mitt fall? Snälla, hjälp mig att lösa mitt problem, för det handlar om min framtid och det är riktigt dumt att satsa på något man inte passar till och inte kommer att passa till även om några år.

Ok man kan inte säga så mkt, om man inte ha hört nåt ifrån dig, haru nåt man kan lyssna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde definitivt satsa på musiken. Du är ung och du har chansen att göra många val än. Dina val idag är inte så livsviktiga som du tror.

OK kanske väljer man fel. Men betänk att det finns många som väljer att välja det som dom tror är rätt enligt SYO-konsulentens ord som idag står utan jobb.

Att unga idag har det svårt är ett faktum men att vara arbetslös för att man har valt någonting som alla sa att man skulle välja är mycket värre än att stå utan jobb då man har valt det man älskar.

Angående ditt kunande på studiofronten så är det inte allt. Herregud du är förmodligen mer kompetent än vad jag är. Ändå har jag varit en hyfsat framgångsrik musiker i åtminstone tio år.

Jag tycker produktion är spännande men jag är fullkomligt värdelös.

Du har insett att inte allt som du gör låter bra men det talar om en självinsikt som de flesta saknar. Har du den nu finns det inget som hindrar dig från att bli riktigt bra.

Våga välja det du älskar och jag lovar att världen kommer att hjälpa dig.

Livet upphör inte när man har valt bort det man älskar men om du inte gör det idag kommer du sanolikt inte att vara en bitter gubbe på detta forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ju inte välja bara det ena. Välj både hiphopbeatsen och nåt annat sk vanligt svenneyrke. Håller man på även med annat så kan man få hip-hopisk inspiration av det. Att skriva och göra beats går väl hand i hand.

Lär dig nåt annat yrke med, att skriva kan du ju redan. Det finns ett gammalt ordspråk, "man ska inte lägga alla äggen i samma korg.

Att slutra trixa med musik ska du absolut inte göra vad än en del tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag står inför ett stort dilemma. Jag sysslar med musikproduktionen (om man kan kalla det så 😆 ) 3 år och har aldrig hört att jag är duktig. När jag frågar folk vad de tycker om mina hip-hop instrumentals försöker de undvika svaret för att inte såra mig (Sådant intryck får jag åtminstone) De säger typ "Eeee...jag vet inte..lyssnar inte på sådan musik" eller "eee...jag kan inte så mycket om hip-hop". Jag vet inte om jag ska satsa på musiken eller ge upp och göra det jag verkligen kan ( Min familj och mina lärare säger att jag är en duktig skrivare). Jag förlorar mycket energi och tid (Sitter väldigt engegerad vid datorn och skapar mina beats i några timmar) på att lära mig att producera riktiga beats, men det blir ingen feedback (Folk säger min musik är kass), däremot när jag sitter jätteuttråkad och skriver någon uppsats till skolan i fem minuter,hör jag av mina lärare att den är så fantastisk (Typ: Ja lite grammatikfel och sånt men själva innehålet är så wow, säger dem förtjusta). Ni kan mycket om musik och är säkert utmärkrta producenter, så snälla säg till mig bör jag satsa på musiken ändå? Jag kan inte ens spela något instrument, tror inte heller jag har någon talang. Det enda som gör att jag fortsätter med det är att jag älskar det så mycket och har lätt att lära mig nya saker på egen hand. Jag vet det är kanske en dum fråga, men det är mycket viktigt för mig, eftersom snart ska jag studera och undrar om det är menningen att välja någon utbildning som har med musiken att göra om jag kanske inte alls passar till musikproducent. Jag brukar tro på att om man verkligen vill något så får man det, men är det möjligt i mitt fall? Snälla, hjälp mig att lösa mitt problem, för det handlar om min framtid och det är riktigt dumt att satsa på något man inte passar till och inte kommer att passa till även om några år.

Om man säger så här: - Vad tycker du är roligast själv? Musiken du gör eller att skriva?

Jag vet redan ditt svar för det du hoppas med ditt inlägg här är att få posetiv feedback som kan sporra dig vidare och det är precis vad du ska göra om du känner för det du gör!

Hade du frågat mig om hiphop så hade jag också gett dig ett svar om att jag inte vet, för jag kan inte ett smack om det, att undvika att försöka ge feedback utan att lägga fram en bra anledning till varför, föder dessvärre osäkerhet hos den som frågar.

Det är de individer som har haft det som svårast som kommer längst här i livet, för de har lärt sig mer än att tänja på sin förmåga i jakt på andras uppskattning, de har lärt sig att spränga barriärer. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...