Jump to content
Annons

Apple sänker priser?


Recommended Posts

Läste på nätet att apple store låg nere några timmar ikväll. Det gjorde mig nyfiken så jag surfade in på apple store. Där märker jag att mac pro 8-Core är bortagen? Den går inte att välja att konfigurera. Men den finns fortfarande med under 'jämför teknisk info'.

Så jag väljer Quad-Core och där verkar det som om priset har ändrats.

Grundutförande går på 26.995:- och där märker jag oxå att det är 2.66.

Att uppgradera till 2.93 kostar "endast" 5.350:-

Var det inte 2.26 i grundutförande förut? Nu finns den inte ens med i optionerna. Eller har det alltid vart så?

Nu undrar man ju om apple har tagit bort 8-core, och isf varför? Eller är det så enkelt att det är fel deras sida?

OM den trots allt finns kvar så undrar man ju vad det kostar att uppgradera till 2.93?

Förut var det över 27000:- från 2.26 till 2.93 och med enkel matematik så borde ju dagens pris vara 10.700:- om nu grundutförandet är 2.66 i 8-corevarianten oxå.

Har kollat på både apple.se och apple.com och det är samma sak där.

Nån som vet vad apple håller på med? Blir ju lite nervös, ska ju snart handla in den där yberburken och då vore det ju bra om den fanns kvar.. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Titta igen 😑 Du kollade säkert under tiden de uppdaterade sidan. Nu kan man välja om man vill ha quad core eller 8 core. Men hujeda mig vilket pris det blir på 8 core 2.93Ghz. Varför är det så dyrt att uppgradera processorn? Att välja två 2.93Ggz processorer istället för 2.26Ghz kostar lika mycket som att köpa hela nya mac pro quad core.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är väl samma maskiner och priser som tidigare. Det ryckats dock på macrumors om billigare mac:ar. Men då handlar det mer om lowend maskiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Titta igen 🙂 Du kollade säkert under tiden de uppdaterade sidan. Nu kan man välja om man vill ha quad core eller 8 core. Men hujeda mig vilket pris det blir på 8 core 2.93Ghz. Varför är det så dyrt att uppgradera processorn? Att välja två 2.93Ggz processorer istället för 2.26Ghz kostar lika mycket som att köpa hela nya mac pro quad core.

MVH

Anders

Ja jag såg det nu. Blev lite nervös där att den hade försvunnit ur sortimentet.

Ja man undrar ju varför det är så tokdyrt att uppgradera till 2.93. Det gör ju lixom inga underverk i prestanda?!

Jag tror att om man köper en 8-core 2.26 och en quad-core 2.66 och kör node mellan dom i logic så tror jag man får mer kräm än att köra 8-core 2.93. Och dessutom så har man en till dator på köpet. 🙂

Edit: 2.26 skriver man inte 2.25

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Titta igen 🙂 Du kollade säkert under tiden de uppdaterade sidan. Nu kan man välja om man vill ha quad core eller 8 core. Men hujeda mig vilket pris det blir på 8 core 2.93Ghz. Varför är det så dyrt att uppgradera processorn? Att välja två 2.93Ggz processorer istället för 2.26Ghz kostar lika mycket som att köpa hela nya mac pro quad core.

MVH

Anders

Rättelse med 2 processorer så menar du 2 kärnor eller? Förresten jag har funderat på Mac ett tag finns det någon någon motivering till att vilja ha en Mac utöver det estetiska? Vad är skillnaden på 8 core & dual core btw? /Leo 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättelse med 2 processorer så menar du 2 kärnor eller? Förresten jag har funderat på Mac ett tag finns det någon någon motivering till att vilja ha en Mac utöver det estetiska? Vad är skillnaden på 8 core & dual core btw? /Leo 😛

Det sitter EN cpupropp i quad-core. Den proppen har 4 kärnor.

Det sitter TVÅ cpuproppar i 8-core. TVÅ proppar med fyra kärnor vardera = 8 kärnor

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sitter EN cpupropp i quad-core. Den proppen har 4 kärnor.

Det sitter TVÅ cpuproppar i 8-core. TVÅ proppar med fyra kärnor vardera = 8 kärnor

Ok danke, så.. vad sjutton ska man ha en 8-core till egentligen? Jag har nog med att försöka utnyttja min quad till något vettigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Ok danke, så.. vad sjutton ska man ha en 8-core till egentligen? Jag har nog med att försöka utnyttja min quad till något vettigt..

Det är roligare än så. Varje core kan köra två trådar. Så den kan köra 16 saker parallellt i bästa fall.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är roligare än så. Varje core kan köra två trådar. Så den kan köra 16 saker parallellt i bästa fall.

Godegud.. bra för de personer vars döttrar sitter med 100-tals msn konversationer samtidigt då 🙂 för en stackare som en själv finns det mindre användningsområden.. hm.. porrsurfande?.. *tänker*

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Godegud.. bra för de personer vars döttrar sitter med 100-tals msn konversationer samtidigt då 🙂 för en stackare som en själv finns det mindre användningsområden.. hm.. porrsurfande?.. *tänker*

Fundera inte för länge bara. Det kommer mer i höst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...