fender__ Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 Tjena! Har som sagt lite problem med datorbygget. Jag blev lite orolig under bygget eftersom jag typ fĂ„tt uppfattningen att nĂ€r man lĂ€gger in processor, minnen, grafikkost osv sĂ„ ska det vara enkelt alltsĂ„ "klick" Ă„ klart. tex nĂ€r man skulle lĂ€gga in processorn sĂ„ fick man ta i lite med spaken för att fĂ„ ner den. Jag vet att det Ă€r omöjligt att lĂ€gga processorn fel eftersom det finns pil och hĂ„l som hjĂ€lper hitta rĂ€tt men Ă€ndĂ„ sĂ„ kĂ€nner jag mig orolig att de e nĂ„got som Ă€r fel! HĂ€r kommer en lista pĂ„ delarna: Antec Performance One P182, Utan nĂ€tagg Intel Core i7 920 2.66GHz Gigabyte GA-EX58-UD5 1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ Sparkle Geforce 9800GT 512MB Heatsink PCIe Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Sv Single 650W Corsair CMPSU-650TXEU Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM corsair 1600Mhz (3x2) 6Gb Sedan rĂ„kade jag skruva fast moderkortet med fel skruvar jag anvĂ€nde dem med bricka pĂ„ huvudet, sedan sĂ„g jag den lilla pĂ„sen dĂ€r det stod Mb only (motherboard only) sĂ„ jag bytte dem. Sedan fick jag ta ut flĂ€kten som lĂ„g lĂ€ngst ner vid nĂ€taggregatet för att kunna fĂ„ plats med nĂ€taggregatet. Och nu ligger det i stort sĂ€tt sĂ„. Jag har sladdarna kvar vilket ocksĂ„ kommer vara ett helvete att fĂ„ alla pĂ„ plats kĂ€nner jag! SĂ„ min frĂ„ga till er Ă€r; Hur kĂ€nsliga Ă€r alla dem hĂ€r komponenterna, Ă€r det jag som Ă€r för petig eller gör det inget om man tar i lite? Ăr ganska orolig nu eftersom det Ă€r ganska dyra grejer och jag vet inte fall jag "fuckat" processorn, moderkortet osv! Tack pĂ„ förhand! (hoppas pĂ„ svar nu) Mvh Orolig snubbe đ
GĂ€st Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 nĂ€r jag byggt tidigare sĂ„ kan jag inte sĂ€ga att modekortet osv Ă€r kĂ€nsligt för lite stötar mm. Se till att du inte böjer nĂ„got bara. Och det med processorn Ă€r nog ingen fara, den ska vara rĂ€tt trög. Om du Ă€r osĂ€ker, bygg den utanför lĂ„dan sĂ„ det blir mycket enklare att sĂ€tta ihop, testa sedan med att koppla in en skĂ€rm och starta lite snabbt. Funkar det kommer det att funka i burken med đ
fender__ Postat 30 april 2009 TrĂ„dstartare Postat 30 april 2009 nĂ€r jag byggt tidigare sĂ„ kan jag inte sĂ€ga att modekortet osv Ă€r kĂ€nsligt för lite stötar mm. Se till att du inte böjer nĂ„got bara. Och det med processorn Ă€r nog ingen fara, den ska vara rĂ€tt trög. Om du Ă€r osĂ€ker, bygg den utanför lĂ„dan sĂ„ det blir mycket enklare att sĂ€tta ihop, testa sedan med att koppla in en skĂ€rm och starta lite snabbt. Funkar det kommer det att funka i burken med đ Jo jag har byggt pĂ„ utanför chassit, Men processorn ska vara trög dĂ„ alltsĂ„? Kör inte du mac föresten? đ Tack för hjĂ€lpen!!đ
GĂ€st Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 Jo jag har byggt pĂ„ utanför chassit, Men processorn ska vara trög dĂ„ alltsĂ„? Kör inte du mac föresten? đ Tack för hjĂ€lpen!!đ Jag fatta det đ..... Jo men nĂ€r man lĂ€gger i den och sedan spĂ€nner pĂ„ flĂ€kten kan det faktiskt krĂ€va lite kraft, de brukar sitta rĂ€tt ordentligt. Om du la den rĂ€tt frĂ„n början och sedan hakade fast flĂ€kten rĂ€tt sĂ„ ska det inte vara nĂ„gon fara. Du glömde inte kylpasta bara, eller var det pĂ„ frĂ„n början?
fender__ Postat 30 april 2009 TrĂ„dstartare Postat 30 april 2009 Jag fatta det đ..... Jo men nĂ€r man lĂ€gger i den och sedan spĂ€nner pĂ„ flĂ€kten kan det faktiskt krĂ€va lite kraft, de brukar sitta rĂ€tt ordentligt. Om du la den rĂ€tt frĂ„n början och sedan hakade fast flĂ€kten rĂ€tt sĂ„ ska det inte vara nĂ„gon fara. Du glömde inte kylpasta bara, eller var det pĂ„ frĂ„n början? Kylpasta fanns redan pĂ„ cpukylaren! Ska nog Ă€ndĂ„ köpa en riktig cpukylare, om inte detta skiter sig dĂ„ sĂ„klart hehe
hwasser Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 Haha, det Ă€r lugnt. SĂ„ lĂ€nge du inte böjer moderkortet allt för mycket sĂ„ att nĂ„gon lödning gĂ„r upp eller nĂ„got knĂ€cks. Cpun Ă€r ordentligt inpackad med metall. FlĂ€kten kommer funka finfint. Du kan t.o.m. överklocka med stockflĂ€kt! (stock = flĂ€kten som medföljer). Sen finns de alternativ pĂ„ flĂ€ktar, typ kraftfullare (om du skall överklocka som satan), eller tyst flĂ€kt (rekommenderas i musikdator). Kolla runt lite pĂ„ komplett.se eller nĂ„t pĂ„ flĂ€ktar och kolla recensioner. SjĂ€lv har jag bara bytt ut grafikkortsflĂ€kten till Ă€n flĂ€ns (metallbit som drar till sig vĂ€rme, lĂ„ter ingenting, bokstavligen 0 db)! Blev kanoners! đ
fender__ Postat 30 april 2009 TrĂ„dstartare Postat 30 april 2009 Haha, det Ă€r lugnt. SĂ„ lĂ€nge du inte böjer moderkortet allt för mycket sĂ„ att nĂ„gon lödning gĂ„r upp eller nĂ„got knĂ€cks. Cpun Ă€r ordentligt inpackad med metall. FlĂ€kten kommer funka finfint. Du kan t.o.m. överklocka med stockflĂ€kt! (stock = flĂ€kten som medföljer). Sen finns de alternativ pĂ„ flĂ€ktar, typ kraftfullare (om du skall överklocka som satan), eller tyst flĂ€kt (rekommenderas i musikdator). Kolla runt lite pĂ„ komplett.se eller nĂ„t pĂ„ flĂ€ktar och kolla recensioner. SjĂ€lv har jag bara bytt ut grafikkortsflĂ€kten till Ă€n flĂ€ns (metallbit som drar till sig vĂ€rme, lĂ„ter ingenting, bokstavligen 0 db)! Blev kanoners! đ jo frĂ„n början tĂ€nkte jag bestĂ€lla denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=407477 Men sen tĂ€nkte jag att jag testar stockflĂ€kten först och dĂ€refter avgöra om den lĂ„ter för mkt eller inte. Ok sĂ„ jag behöver inte oroa mig lĂ€ngre đ .. KĂ€nns shÄÄÄÄÄ skönt đ Tack för hjĂ€lpen!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.