Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har som sagt lite problem med datorbygget.

Jag blev lite orolig under bygget eftersom jag typ fÄtt uppfattningen att nÀr man lÀgger in processor, minnen, grafikkost osv sÄ ska det vara enkelt alltsÄ "klick" Ä klart.

tex nÀr man skulle lÀgga in processorn sÄ fick man ta i lite med spaken för att fÄ ner den. Jag vet att det Àr omöjligt att lÀgga processorn fel eftersom det finns pil och hÄl som hjÀlper hitta rÀtt men ÀndÄ sÄ kÀnner jag mig orolig att de e nÄgot som Àr fel!

HÀr kommer en lista pÄ delarna:

Antec Performance One P182, Utan nÀtagg

Intel Core i7 920 2.66GHz

Gigabyte GA-EX58-UD5

1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ

Sparkle Geforce 9800GT 512MB Heatsink PCIe

Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Sv Single

650W Corsair CMPSU-650TXEU

Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM

corsair 1600Mhz (3x2) 6Gb

Sedan rÄkade jag skruva fast moderkortet med fel skruvar jag anvÀnde dem med bricka pÄ huvudet, sedan sÄg jag den lilla pÄsen dÀr det stod Mb only (motherboard only) sÄ jag bytte dem.

Sedan fick jag ta ut flÀkten som lÄg lÀngst ner vid nÀtaggregatet för att kunna fÄ plats med nÀtaggregatet.

Och nu ligger det i stort sÀtt sÄ. Jag har sladdarna kvar vilket ocksÄ kommer vara ett helvete att fÄ alla pÄ plats kÀnner jag!

SÄ min frÄga till er Àr;

Hur kÀnsliga Àr alla dem hÀr komponenterna, Àr det jag som Àr för petig eller gör det inget om man tar i lite?

Är ganska orolig nu eftersom det Ă€r ganska dyra grejer och jag vet inte fall jag "fuckat" processorn, moderkortet osv!

Tack pÄ förhand!

(hoppas pÄ svar nu)

Mvh Orolig snubbe 😕

Annons
Postat

nÀr jag byggt tidigare sÄ kan jag inte sÀga att modekortet osv Àr kÀnsligt för lite stötar mm. Se till att du inte böjer nÄgot bara. Och det med processorn Àr nog ingen fara, den ska vara rÀtt trög.

Om du Ă€r osĂ€ker, bygg den utanför lĂ„dan sĂ„ det blir mycket enklare att sĂ€tta ihop, testa sedan med att koppla in en skĂ€rm och starta lite snabbt. Funkar det kommer det att funka i burken med 😕

Postat
nÀr jag byggt tidigare sÄ kan jag inte sÀga att modekortet osv Àr kÀnsligt för lite stötar mm. Se till att du inte böjer nÄgot bara. Och det med processorn Àr nog ingen fara, den ska vara rÀtt trög.

Om du Ă€r osĂ€ker, bygg den utanför lĂ„dan sĂ„ det blir mycket enklare att sĂ€tta ihop, testa sedan med att koppla in en skĂ€rm och starta lite snabbt. Funkar det kommer det att funka i burken med 🙂

Jo jag har byggt pÄ utanför chassit,

Men processorn ska vara trög dÄ alltsÄ?

Kör inte du mac föresten? 😕

Tack för hjĂ€lpen!!🙂

Postat
Jo jag har byggt pÄ utanför chassit,

Men processorn ska vara trög dÄ alltsÄ?

Kör inte du mac föresten? 😕

Tack för hjĂ€lpen!!🙂

Jag fatta det 🙂.....

Jo men nÀr man lÀgger i den och sedan spÀnner pÄ flÀkten kan det faktiskt krÀva lite kraft, de brukar sitta rÀtt ordentligt. Om du la den rÀtt frÄn början och sedan hakade fast flÀkten rÀtt sÄ ska det inte vara nÄgon fara.

Du glömde inte kylpasta bara, eller var det pÄ frÄn början?

Postat
Jag fatta det 😕.....

Jo men nÀr man lÀgger i den och sedan spÀnner pÄ flÀkten kan det faktiskt krÀva lite kraft, de brukar sitta rÀtt ordentligt. Om du la den rÀtt frÄn början och sedan hakade fast flÀkten rÀtt sÄ ska det inte vara nÄgon fara.

Du glömde inte kylpasta bara, eller var det pÄ frÄn början?

Kylpasta fanns redan pÄ cpukylaren!

Ska nog ÀndÄ köpa en riktig cpukylare, om inte detta skiter sig dÄ sÄklart hehe

Postat

Haha, det Àr lugnt. SÄ lÀnge du inte böjer moderkortet allt för mycket sÄ att nÄgon lödning gÄr upp eller nÄgot knÀcks. Cpun Àr ordentligt inpackad med metall. FlÀkten kommer funka finfint. Du kan t.o.m. överklocka med stockflÀkt! (stock = flÀkten som medföljer).

Sen finns de alternativ pÄ flÀktar, typ kraftfullare (om du skall överklocka som satan), eller tyst flÀkt (rekommenderas i musikdator). Kolla runt lite pÄ komplett.se eller nÄt pÄ flÀktar och kolla recensioner.

SjĂ€lv har jag bara bytt ut grafikkortsflĂ€kten till Ă€n flĂ€ns (metallbit som drar till sig vĂ€rme, lĂ„ter ingenting, bokstavligen 0 db)! Blev kanoners! 😕

Postat
Haha, det Àr lugnt. SÄ lÀnge du inte böjer moderkortet allt för mycket sÄ att nÄgon lödning gÄr upp eller nÄgot knÀcks. Cpun Àr ordentligt inpackad med metall. FlÀkten kommer funka finfint. Du kan t.o.m. överklocka med stockflÀkt! (stock = flÀkten som medföljer).

Sen finns de alternativ pÄ flÀktar, typ kraftfullare (om du skall överklocka som satan), eller tyst flÀkt (rekommenderas i musikdator). Kolla runt lite pÄ komplett.se eller nÄt pÄ flÀktar och kolla recensioner.

SjĂ€lv har jag bara bytt ut grafikkortsflĂ€kten till Ă€n flĂ€ns (metallbit som drar till sig vĂ€rme, lĂ„ter ingenting, bokstavligen 0 db)! Blev kanoners! 🙂

jo frÄn början tÀnkte jag bestÀlla denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=407477

Men sen tÀnkte jag att jag testar stockflÀkten först och dÀrefter avgöra om den lÄter för mkt eller inte.

Ok sĂ„ jag behöver inte oroa mig lĂ€ngre 🙂 .. KĂ€nns shÄÄÄÄÄ skönt 😕

Tack för hjÀlpen!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.