Jump to content
Annons

Hade tänkt börja spela trummor!


ibster

Recommended Posts

Hejsan!

Jag hade tänkt köpa ett trumset i 4000 krs klassen. Behöver hjälp med valet av trummor dock. Jag har hittat ett par på blocket.se men är lite osäker på om de är prisvärda eller ej. http://www.blocket.se/vi/21385928.htm?ca=23_11_s är de någonting att ha? Det är ju Pearl men det står inte vilken sort. Man får 1 hihat, 1 chrash och 1 ride med i priset.

Tycker ni att man bör slå till? 😄

MVH

Ib

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

oket vist, men det är kanske inget man vill ha till studio :S ????

Om du ska komma över något som skulle kunna funka bra i studio vore ett perl export eller tama superstar/eventuellt hyperdrive. Kan du med tur få runt 5000kr.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag hade tänkt köpa ett trumset i 4000 krs klassen. Behöver hjälp med valet av trummor dock. Jag har hittat ett par på blocket.se men är lite osäker på om de är prisvärda eller ej. http://www.blocket.se/vi/21385928.htm?ca=23_11_s är de någonting att ha? Det är ju Pearl men det står inte vilken sort. Man får 1 hihat, 1 chrash och 1 ride med i priset.

Tycker ni att man bör slå till? 😉

MVH

Ib

Jag skulle inte tvekat en sekund om jag vore trummis. Snygga som tusan och mkt attiraljer verkar hänga med. Det som ofta är "haken" med billigare trummor är att stativ och stommar inte är superstabila att hålla på å plocka ihop/frakta men får de stå still så nog tusan duger nästan hink å spade höll jag på att säga. 🙂 Nya välstämda skinn och bra takt å anslag så lär det låta guld ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte tvekat en sekund om jag vore trummis. Snygga som tusan och mkt attiraljer verkar hänga med. Det som ofta är "haken" med billigare trummor är att stativ och stommar inte är superstabila att hålla på å plocka ihop/frakta men får de stå still så nog tusan duger nästan hink å spade höll jag på att säga. 😕 Nya välstämda skinn och bra takt å anslag så lär det låta guld ändå!

Ehm :S....nja det kan jag inte påstå.

Jag har ingen aning om vad det är för trummor men angående det som följer med så kommer du få köpa nytt hela bunten, cymbaler, skin, kanske stativ med. Det är då mycket bättre att lägga de 5000kr på ett Shellpacp. (utan tillbehör) Sedan köpa till nya cymbaler, och framfrörallt skin mm. Köp lite åt gången om du inte har råd med allt på en gång, du kommer få ett bättre slutresultat med det än att göra på någon plåt skit fast där allt följer med.

http://www.blocket.se/vi/20800603.htm?ca=7_s Ta bort cymbaler mm så kanske du får det för en 6000kr.

http://www.blocket.se/vi/18088112.htm?ca=7_s Samma här

http://www.blocket.se/vi/21216519.htm?ca=7_s Går det inte finns ju detta med ex.

Men om du inte har kan köpte det och måste dra ett swingstar tama eller liknande, så skulle jag kanske överväga att köpa de billigaste trummorna du hittar och triggers till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man behöver dyra trummor för att använda dem i studiosammanhang? Ingen har frågat vad det är för sound han är ute efter?! 😑

Jag har spelat trummor i 20 år och försörjt mig på det de senaste 10 åren. Jag har således avverkat min beskärda del av diverse trumset och jag säger så här:

-Det första du måste tänka genom är var, när och hur du ska använda trumsetet. Ska du bara ha det till att öva? Eller livesituationer eller kanske inspelning? Om du bara ska öva med det så skulle jag inte lägga jättemycket pengar på det. Om du är nybörjare är det bättre att köpa nåt skit som inte urholkar plånboken och sen köpa upp dig när du har bättre hum om vad det är du vill spela på. Ska du använda det i livesituation så tycker jag du ska kolla in andra livetrummisar du tycker om och se vad de spelar på för grejer. Möjligen ligger kostnaden på deras uppsättning inom din budget, eller så gör den inte det men då har man nåt att utgå ifrån. När det kommer till inspelning så är det klurigare. Visst är det lättare att få ett trumset som låter bra att också låta bra ut ur högtalaren MEN vad som låter bra är subjektivt. Det handlar om sound och då spelar mickarna precis lika stor roll som trumsetet. Visst, om man är ute efter ett dyrt amerikanskt sound så kan det kosta skjortan men jag har aldrig velat ha det soundet. När jag spelar in slutar det alltid med att jag mickar upp det billigare av mina set för det låter helt enkelt bättre med den uppsättning mickar och pre-amps jag har. I vilket fall som helst så skulle jag vilja råda dig till följande:

Testa de instrument du ska köpa. Om man har dålig koll så är det ändå en bra metod. Välj det som faller dig i smaken och försök tänka bort "det man borde veta".

Hoppas något av vad jag skrivit var matnyttigt och lycka till!

Redigerat av Holmberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Så man behöver dyra trummor för att använda dem i studiosammanhang? Ingen har frågat vad det är för sound han är ute efter?! 😏

Jag har spelat trummor i 20 år och försörjt mig på det de senaste 10 åren. Jag har således avverkat min beskärda del av diverse trumset och jag säger så här:

-Det första du måste tänka genom är var, när och hur du ska använda trumsetet. Ska du bara ha det till att öva? Eller livesituationer eller kanske inspelning?

Det är jag och några kompisar som bara lirar tillsammans i ett garage, tror nog aldrig direkt att vi skulle spela in i en studio. Har dock hittat ett par Pearl Export med ride, chrash och hi-hat och där säljaren i alla fall säger att det är ett Pearl export. Det vill han ha 4000 kr för. Är det kanske inte bättre att köpa det? Export kostar ju 5000 begagnat oftast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jag och några kompisar som bara lirar tillsammans i ett garage, tror nog aldrig direkt att vi skulle spela in i en studio. Har dock hittat ett par Pearl Export med ride, chrash och hi-hat och där säljaren i alla fall säger att det är ett Pearl export. Det vill han ha 4000 kr för. Är det kanske inte bättre att köpa det? Export kostar ju 5000 begagnat oftast.

Jovisst, ska ni bara lira för skojs skull så spelar det ju mindre roll. Kolla genom grejerna så det inte är en massa skavanker bara. Speciellt cymbalerna. Kolla efter slitningar i hålet och sprickor etc. Och som sagt testa grejerna först så du tycker det låter okej och att allt är helt.

Jag tycker priset verkar helt normalt för ett export. Varken mer eller mindre. De flesta som lägger upp begagnade instrument har dessutom oftast lite prutmarginal. Det skadar ju inte att försöka iaf.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man behöver dyra trummor för att använda dem i studiosammanhang? Ingen har frågat vad det är för sound han är ute efter?! 🙂

Jag har spelat trummor i 20 år och försörjt mig på det de senaste 10 åren. Jag har således avverkat min beskärda del av diverse trumset och jag säger så här:

-Det första du måste tänka genom är var, när och hur du ska använda trumsetet. Ska du bara ha det till att öva? Eller livesituationer eller kanske inspelning? Om du bara ska öva med det så skulle jag inte lägga jättemycket pengar på det. Om du är nybörjare är det bättre att köpa nåt skit som inte urholkar plånboken och sen köpa upp dig när du har bättre hum om vad det är du vill spela på. Ska du använda det i livesituation så tycker jag du ska kolla in andra livetrummisar du tycker om och se vad de spelar på för grejer. Möjligen ligger kostnaden på deras uppsättning inom din budget, eller så gör den inte det men då har man nåt att utgå ifrån. När det kommer till inspelning så är det klurigare. Visst är det lättare att få ett trumset som låter bra att också låta bra ut ur högtalaren MEN vad som låter bra är subjektivt. Det handlar om sound och då spelar mickarna precis lika stor roll som trumsetet. Visst, om man är ute efter ett dyrt amerikanskt sound så kan det kosta skjortan men jag har aldrig velat ha det soundet. När jag spelar in slutar det alltid med att jag mickar upp det billigare av mina set för det låter helt enkelt bättre med den uppsättning mickar och pre-amps jag har. I vilket fall som helst så skulle jag vilja råda dig till följande:

Testa de instrument du ska köpa. Om man har dålig koll så är det ändå en bra metod. Välj det som faller dig i smaken och försök tänka bort "det man borde veta".

Hoppas något av vad jag skrivit var matnyttigt och lycka till!

Smaken är som baken.

Men om du inte tidigare har spelat och inte ska spela in så var det en annan sak ifo. Tänkte inte på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den trummis jag spelat med i 35 år har ett set Tama Superstar, jag gillar de trummorna grymt. När man mickar ut dem blir man alltid förvånad att det alltid låter så skitbra direkt utan att man knappt behöver skruva nånting alls. Legenden Bosse Skoglund som spelar med bla Peps, har spelat på likadana när jag sett honom.

Snackade mickar o truminspelning med Musikbörsen Gävle i går, fick medhåll där att Superstar är supertrummor, och även att de fått in ett beg set Superstar där. De här seten kom väl på 80-talet(?), så nu är det många som bytt kanske. En del ångrar sig nog.

Ska du börja spela nu så tycker jag du ska köra med bara en hängpuka, det är så läckert. Och ger bra plats att ha en stor ride lågt och bekvämt placerad. Sen syns du framåt lite bättre! På bilden mickade vi med en SM57 i kaggen, en nånstans vid hihaten och en AKG C1000S på golvpukssidan och fick ett riktigt bra trumljud.

Den här trummisen (Tjalle heter han) har även ett äkta 60-tals Ludwigset. De låter papp i jämförelse.

Perl gör väl också mkt välljudande trummor.

post-8284-1241506169_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Jag köpte ett Pearl-set för idag 20 år sedan för 5000 spänn, de är fortfarande kvar i mitt ägo och låter toppen, beroende på vilket sound man är ute efter förstås. Så visst finns det billiga och bra trumset att hitta för en billig peng. Prova och känn dig fram, märke har mindre betydelse det är du själv som avgör vad som känns bra och låter bra i dina öron. Det är svårt att få ett riktigt bra svar här på vad som låter eller är bra, dels för att man ofta vill bespara den som frågar de tabbar och nitar man själv gått på, men tyvärr är de tabbarna och nitarna nästan oundvikliga för att forma sitt egen väg i musikdjungeln.

Jag har inte ägt men provat i princip alla märken som finns att få tag på, samtliga producerar ljud mer eller mindre bra förstås men gemensamt är att de duger att skapa rytmer på, medryckande och bra trumkomp har inget med ljudet att göra utan på den som skapar dem.

Såå mitt råd är, prova så mycket du har möjlighet till? känn efter, om du funderar på ett Pearl Export så är det absolut inget dåligt köp utefter vad du hade tänkt göra. Utvecklingen är sådan att budgettrummorna blir bara bättre och bättre på många sätt.

Lycka till och rock on!!

Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...