Jump to content
Annons

Disturbed-klippta/gate:ade riff


Masse

Recommended Posts

Annons

Det är mycket möjligt att de använder gate på gitarrerna (både i signalkedjan mellan gitarr-stärakre och vid mix). Samtidigt tror jag att de inte använder alls så mycket dist som man lätt får för sig. Det gör ju gitarrerna mycket tystare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att det används någon high-end gate men allt som inte är totalt skräp funkar rätt bra till sånt. Tror det finns några hyggliga VST-gatar som duger om du inte måste ha det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset att använda mindre dist. Har läst fler trådar att man kan få fett ljud genom att dra ner på den och dubbla lite mer.

Vill gärna ha proffs- och gratistips på användbara pluggar. De jag använt har varit lite väl enkla. Gärna med inställningar för olika frekvenser den ska jobba på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder alltid strip silence i PT. Fungerar för att få ett proffsigt resultat.

Du ställer in ett tröskelvärde vad den ska gå efter. Sen hur många milisekunder före respektive efter du vill den ska

skära.

Sen tar du å fade:ar början å slutet av varje fil. Thats the Pro way 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tack för tipset att använda mindre dist. Har läst fler trådar att man kan få fett ljud genom att dra ner på den och dubbla lite mer.

Vill gärna ha proffs- och gratistips på användbara pluggar. De jag använt har varit lite väl enkla. Gärna med inställningar för olika frekvenser den ska jobba på.

Har du ingen gate i ditt inspelninsprogram? Vad jag vet har väl alla det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset att använda mindre dist. Har läst fler trådar att man kan få fett ljud genom att dra ner på den och dubbla lite mer.

Vill gärna ha proffs- och gratistips på användbara pluggar. De jag använt har varit lite väl enkla. Gärna med inställningar för olika frekvenser den ska jobba på.

Okunniga tenderar att överdriva distguran och göra den fet, vass, basig och extremdistad på samma gång eftersom de tror att det är receptet till tung metal. I själva verket lär det få motsatt effekt eftersom en sån gura är förjävligt jobbig att stoppa in i en mix och kommer på ett eller annat sätt resultera i förlorat driv på något annat sätt, eftersom det finns så mycket mindre plats över.

Att dubba guran tror jag inte du ska behöva göra mer än 2 panorerade tagningar, men räkna också in basen i gurans ljudbild. Den kan bidra otroligt mycket till det sound de flesta tror är "gitarrsoundet". I disturbeds fall gör ju kicken också mycket skillnad för att få punch i "gitarrsoundet".

Överhuvudtaget har väl disturbed jävligt lätt distade gitarrer för att vara ett metalband, och en rätt så städad och rymlig ljudbild rent allmänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...