Jump to content
Annons

Delta 1010LT eller EMU 1820


Tophe

Recommended Posts

Jag ska bygga mig en hemmastudio.. PC-baserad.

Tänker köpa mig ett fint ljudkort, och valet står just nu melan dessa två kort.

EMU 1820

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=10244&artno=138614

eller

M-Audio Delta 1010LT

http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT-main.html

EMU-kortet kostar ca 3500:- och M-audiokortet kostar ca 2400:-

Jag vill vara väl rustad för framtiden, men är EMU 1000:- bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ett delta 1010 med medföljande interface. Kostar nästan 5 papp med frakt.

Och det är nog det bästa köpet jag har gjort måste jag säga. Har inte krånglat en sekund. Gick igång direkt.

🙂

Förutom det där med de konstiga ljudet ur högtalarna då? 😄

Tophe: Vet ingenting om korten förutom att EMU kortet har djävulskt bra AD omvandlare, tror knappast M-audio knäcker dem... men det finns naturligtvis mycket mer att tänka på när man köper ljudkort.

Och eftersom jag som sagt inte vet något om korten tror jag det är dags för mig att knipa käft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk utifrån vad du vill kunna göra o hur du vill jobba... Tänk igen. Och en extra gång för att vara säker 🙂

Jag har nyligen köpt ett E-mu 1820 och tycker det är helt klart prisvärt. Bl.a. med extern låda (smidigt att koppla) med hörlursförstärkare, balanserade ingångar (valbart), 2 midi i/o, samt Cubase VST-emu som går att "uppgradera" till SL 3 för runt 2 lakan.

Observera att Delta 1010LT inte har fantommatning (vad jag kunde se iaf). edit: nada fantom

Å andra sidan så har väl E-mu't bara 12V och inte 48V, om det nu har nån betydelse.

En sak dock att tänka på är att i vissa konfigurationer så uppvisar Emu + Cubase en slags "negativ delay" i samband med MIDI-inspelning pga ej syncade klockor. Kräv därför öppet köp så att du får testa interfacet ihop med *din* rigg!

Mvh,

Fredrik

Redigerat av freddo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ingenting om korten förutom att EMU kortet har djävulskt bra AD omvandlare, tror knappast M-audio knäcker dem... men det finns naturligtvis mycket mer att tänka på när man köper ljudkort.

Kan vara bra att vara medveten om att Emu 1820 inte har den bästa AD'n av Emu-korten. Den hittar man på 1820M (5995:- på musikbörsen), och 1212M (2495:- MB).

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att Delta 1010LT inte verkar ha fantommatning

Fel fel, jättefel. 😮

Delta 1010LT har två stycken ingångar med fantommatning.

Till och med 48V. 😆

Jag var nära på att än en gång redigera mitt inlägg, men google den allsmäktige ger bara träffar på 1010lt och phantom med ord som "lacks" och "does not provide"...

Är du säker? Har du provat? Va? Va? Va? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nära på att än en gång redigera mitt inlägg, men google den allsmäktige ger bara träffar på 1010lt och phantom med ord som "lacks" och "does not provide"...

Är du säker? Har du provat? Va? Va? Va? 😮

Hmm.. Nu har du gjort mig osäker..

Har faktiskt inte använt dem, eftersom jag kör med mixerbord.

Men kortet har två preamps, och det vore ju helt knas om det INTE fanns 48v med där också.

Jag ska dra och kika i manualen lite senare. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att Delta 1010LT inte verkar ha fantommatning

Fel fel, jättefel. 🙂

Delta 1010LT har två stycken ingångar med fantommatning.

Till och med 48V. 😆

Att 1010lt skulle ha fantommatning har jag inte märkt.. har haft kortet 2 år nu:D .

Vore dessutom ganska orimligt då kortet isåfall skulle behöva nån form av transformator; någon sån finns inte, kortet får max 12volt in.

Nej ingen fantommatning á la 48v 😮

Har som sagt 1010lt och jag är nöjd med det, för det priset är det klart prisvärt, har dock inte provat emu kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope Ingen 48v Phantom på 1010LT...

Finns dock en gaininställning på kortet för att öka

volym när man kopplar instrument(keyboard etc)

via XLR kontakterna...

Kolla i den lilla manualen man fick....

Två jumprar som ska ställas om PÅ KORTET

NIX NADA PHANTOM 😄

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...