Jump to content
Annons

Skivkontrakt lr annat skrivet kontrakt?


valle-89 (oregistrerad)

Recommended Posts

valle-89 (oregistrerad)

Tjenare!

Jag ville bara kolla ungefär hur många här som känner nån lr som själva lyckats sälja sin musik via kontrakt (ej betalt för skolföreställning lr så😄) typ till en reklamfilm, radio lr vad som helst...

Alltså tyngden i min fundering ligger inte på vad du/ni/han/hon fick betalt, det relevanta är just hur man gick vägen från att privat göra egen musik och få ut den till viktiga personer i kostymer?

MVH!

/Valle*

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
valle-89 (oregistrerad)

Yes jag såg det!

Anledningen till att jag bestämde mig för att skapa en tråd var för att dels jag såg din tråd, men oxå för att jag länge har varit nyfiken på hur man går vägen från "scratch" som privatperson, till att faktiskt få skriva kontrakt på ett eller annat sätt. Jag tänkte då att de skulle vara skojigt ifall fler personer kunde berätta hur dom har gjort:D

Nu ere ju så att det verkar inte finnas så många sådana personer utan dom flesta e nog nybörjare, lekmän ja till o med kastlösa sopar som jag sj:D

Jag måste iaf erkänna... att jag tyckte att ditt svar var aningen fattigt på info (om du var ute efter att svara på frågan?)😆

Grattis till dig iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit förlagsavtal på två av mina låtar och en gång på alla mina låtar (utom de två som redan var förlagda), det är några år sedan nu men jag kan ju ändå berätta hur det gick till.

Jag ringde Warner-Chappell och fick kontakt med en tjej som bad mig skicka en skiva, jag skickade 4 - låtar och hon var intresserad av att skriva avtal på en av dom. Hon skickade över ett avtal i två exemplar, jag skrev under och skickade tillbaka ett exemplar och behöll det andra.

Något år senare fick jag för mig att jag skulle försöka komma med i Melodifestivalen så jag skrev två låtar och skickade till den kontaktperson som jag redan fått. Samma procedur då, sedan skickade hon in låten som inte kom längre än att den blev inskickad via den berömda "gräddfilen".

Något år efter det lade jag upp några låtar på en musiksajt som senare gick i konkurs (Deo.com), dom blev intresserade och vi träffades på deras kontor och skrev ett avtal som senare upphävdes pga konkursen. Det fanns en klausul i det som sade att jag skulle ha ett förskott på x antal kronor (minns inte summan nu), om jag inte fick den så skulle avtalet vara ogiltigt. Men före konkursen lyckades dom fixa så en av mina låtar fanns på en samlingsskiva som följde med en spansk musiktidning, skivan släpptes en kort tid efter konkursen och jag lyckades aldrig komma över nåt ex så jag såg den aldrig i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror herr Demon refererar till mitt inlägg.

När vi fick vårat första kontrakt så skickade vi promoskivor och mailade häcken av oss.

Vi skickade verkligen överallt. Och även om bolaget inte håller på med din musikstil så skicka dit i alla fall.

Vi har fått våran skiva skickad från bolag som inte sysslar med våran musikstil till andra bolag som gör det.

Orsaken, för att dom som vi skickade till först (bolaget som inte hade rätt musikgenre) gillade våran musik.

Och skickade det till sina kontakter på sådana bolag som sysslar med våran musikstil.

Det är så man kan bygga upp ett kontaktnät som man har stor nytta av.

Skicka även till tidningar och radiostationer världen över.

Använd myspace och gör reklam utav bara helvete.

Och framför allt. Spela så mycket live ni bara kan. För att göra er ett namn.

För det första ett intresserat skivbolag frågar är hur mycket ni har spelat ute.

Och hur många gig ni har planerade inom den närmsta framtiden.

Och när ni skickar eran musik till bolagen, se då till att det är så bra ljud som möjligt.

Den absolut bästa låten ska vara först!!!

Och att ni även har bra kort på hela bandet.

Och glöm inte att på korten så ska det synas vad ni spelar för musik. Lirar ni black metal, så kleta in er i corpspaint och ha läder och nitar.

Image är otroligt viktigt.

Hoppas du fick lite tips i alla fall.

Redigerat av magnus83
Link to comment
Dela på andra sajter

valle-89 (oregistrerad)
Jag tror herr Demon refererar till mitt inlägg.

När vi fick vårat första kontrakt så skickade vi promoskivor och mailade häcken av oss.

Vi skickade verkligen överallt. Och även om bolaget inte håller på med din musikstil så skicka dit i alla fall.

Vi har fått våran skiva skickad från bolag som inte sysslar med våran musikstil till andra bolag som gör det.

Orsaken, för att dom som vi skickade till först (bolaget som inte hade rätt musikgenre) gillade våran musik.

Och skickade det till sina kontakter på sådana bolag som sysslar med våran musikstil.

Det är så man kan bygga upp ett kontaktnät som man har stor nytta av.

Skicka även till tidningar och radiostationer världen över.

Använd myspace och gör reklam utav bara helvete.

Och framför allt. Spela så mycket live ni bara kan. För att göra er ett namn.

För det första ett intresserat skivbolag frågar är hur mycket ni har spelat ute.

Och hur många gig ni har planerade inom den närmsta framtiden.

Och när ni skickar eran musik till bolagen, se då till att det är så bra ljud som möjligt.

Den absolut bästa låten ska vara först!!!

Och att ni även har bra kort på hela bandet.

Och glöm inte att på korten så ska det synas vad ni spelar för musik. Lirar ni black metal, så kleta in er i corpspaint och ha läder och nitar.

Image är otroligt viktigt.

Hoppas du fick lite tips i alla fall.

Okej tack så mkt för att ni berättar!!

Så den vägen o gå de e alltså att vara så dryg som bara möjligt och våga kasta ut sina låtar lite här och var?

Iaf, jag gör ju personligen filmmusik så det är ju inte rikigt samma sak...jag skulle behöva få liksom kontakter hos folk som gör hobbey-filmer till att börja med!😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack så mkt för att ni berättar!!

Så den vägen o gå de e alltså att vara så dryg som bara möjligt och våga kasta ut sina låtar lite här och var?

Iaf, jag gör ju personligen filmmusik så det är ju inte rikigt samma sak...jag skulle behöva få liksom kontakter hos folk som gör hobbey-filmer till att börja med!🙂

Kolla upp vilka skolor som har filmlinjer, ring dem och säg att du vill göra musik till deras filmprojekt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp vilka skolor som har filmlinjer, ring dem och säg att du vill göra musik till deras filmprojekt 🙂

Detta är en jättebra idé. Det kanske inte ger några pengar, men det ger erfarenhet, relevant portföljmaterial med referens och skapar kontakter.

Jag började kontakta programmerings/grafik -utbildningar för att skriva spelmusik, och det har jag hållit på med sen 2006 ungefär. Först det här året(2009) har det börjat lossna och jag kan betala både hyra och annat tack vare de jobb jag får in. Hemligheten är att ligga på, som tidigare sagts. Jag brukade göra en liten "räd" med jämna mellanrum och maila/ringa relevanta spelutvecklare. Till slut så nappade nån 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

valle-89 (oregistrerad)
Detta är en jättebra idé. Det kanske inte ger några pengar, men det ger erfarenhet, relevant portföljmaterial med referens och skapar kontakter.

Jag började kontakta programmerings/grafik -utbildningar för att skriva spelmusik, och det har jag hållit på med sen 2006 ungefär. Först det här året(2009) har det börjat lossna och jag kan betala både hyra och annat tack vare de jobb jag får in. Hemligheten är att ligga på, som tidigare sagts. Jag brukade göra en liten "räd" med jämna mellanrum och maila/ringa relevanta spelutvecklare. Till slut så nappade nån 😮

Jaa jag har tänkt på liknande sätt men som sagt jag får lite prestationsångest;)

Riktigt smart tips iaf Jarlo, får ta mig i kragen;)

Och som sagt, nej, pengar e inte alls viktigt för mig i början...jag vill bara få chansen att skapa ett namn, kontakter, och arbetserfarenhet innan:P Viktigast för mig är att få ut musiken, sen får pengarna komma i andra-hand!

Okej fyfan! Grattis Falkensköld!🙂

Skulle jag verkligen vilja kunna oxå...

MVH!

/Valle*

Redigerat av valle-89
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...