Jump to content
Annons

Skivkontrakt lr annat skrivet kontrakt?

Recommended Posts

valle-89 (oregistrerad)
Postat

Tjenare!

Jag ville bara kolla ungefĂ€r hur mĂ„nga hĂ€r som kĂ€nner nĂ„n lr som sjĂ€lva lyckats sĂ€lja sin musik via kontrakt (ej betalt för skolförestĂ€llning lr sĂ„đŸ˜„) typ till en reklamfilm, radio lr vad som helst...

AlltsÄ tyngden i min fundering ligger inte pÄ vad du/ni/han/hon fick betalt, det relevanta Àr just hur man gick vÀgen frÄn att privat göra egen musik och fÄ ut den till viktiga personer i kostymer?

MVH!

/Valle*

Annons
valle-89 (oregistrerad)
Postat

Yes jag sÄg det!

Anledningen till att jag bestÀmde mig för att skapa en trÄd var för att dels jag sÄg din trÄd, men oxÄ för att jag lÀnge har varit nyfiken pÄ hur man gÄr vÀgen frÄn "scratch" som privatperson, till att faktiskt fÄ skriva kontrakt pÄ ett eller annat sÀtt. Jag tÀnkte dÄ att de skulle vara skojigt ifall fler personer kunde berÀtta hur dom har gjort:D

Nu ere ju sÄ att det verkar inte finnas sÄ mÄnga sÄdana personer utan dom flesta e nog nybörjare, lekmÀn ja till o med kastlösa sopar som jag sj:D

Jag mĂ„ste iaf erkĂ€nna... att jag tyckte att ditt svar var aningen fattigt pĂ„ info (om du var ute efter att svara pĂ„ frĂ„gan?)😆

Grattis till dig iaf!

Postat

Jag har skrivit förlagsavtal pÄ tvÄ av mina lÄtar och en gÄng pÄ alla mina lÄtar (utom de tvÄ som redan var förlagda), det Àr nÄgra Är sedan nu men jag kan ju ÀndÄ berÀtta hur det gick till.

Jag ringde Warner-Chappell och fick kontakt med en tjej som bad mig skicka en skiva, jag skickade 4 - lÄtar och hon var intresserad av att skriva avtal pÄ en av dom. Hon skickade över ett avtal i tvÄ exemplar, jag skrev under och skickade tillbaka ett exemplar och behöll det andra.

NÄgot Är senare fick jag för mig att jag skulle försöka komma med i Melodifestivalen sÄ jag skrev tvÄ lÄtar och skickade till den kontaktperson som jag redan fÄtt. Samma procedur dÄ, sedan skickade hon in lÄten som inte kom lÀngre Àn att den blev inskickad via den berömda "grÀddfilen".

NÄgot Är efter det lade jag upp nÄgra lÄtar pÄ en musiksajt som senare gick i konkurs (Deo.com), dom blev intresserade och vi trÀffades pÄ deras kontor och skrev ett avtal som senare upphÀvdes pga konkursen. Det fanns en klausul i det som sade att jag skulle ha ett förskott pÄ x antal kronor (minns inte summan nu), om jag inte fick den sÄ skulle avtalet vara ogiltigt. Men före konkursen lyckades dom fixa sÄ en av mina lÄtar fanns pÄ en samlingsskiva som följde med en spansk musiktidning, skivan slÀpptes en kort tid efter konkursen och jag lyckades aldrig komma över nÄt ex sÄ jag sÄg den aldrig i verkligheten.

Postat (redigerat)

Jag tror herr Demon refererar till mitt inlÀgg.

NÀr vi fick vÄrat första kontrakt sÄ skickade vi promoskivor och mailade hÀcken av oss.

Vi skickade verkligen överallt. Och Àven om bolaget inte hÄller pÄ med din musikstil sÄ skicka dit i alla fall.

Vi har fÄtt vÄran skiva skickad frÄn bolag som inte sysslar med vÄran musikstil till andra bolag som gör det.

Orsaken, för att dom som vi skickade till först (bolaget som inte hade rÀtt musikgenre) gillade vÄran musik.

Och skickade det till sina kontakter pÄ sÄdana bolag som sysslar med vÄran musikstil.

Det Àr sÄ man kan bygga upp ett kontaktnÀt som man har stor nytta av.

Skicka Àven till tidningar och radiostationer vÀrlden över.

AnvÀnd myspace och gör reklam utav bara helvete.

Och framför allt. Spela sÄ mycket live ni bara kan. För att göra er ett namn.

För det första ett intresserat skivbolag frÄgar Àr hur mycket ni har spelat ute.

Och hur mÄnga gig ni har planerade inom den nÀrmsta framtiden.

Och nÀr ni skickar eran musik till bolagen, se dÄ till att det Àr sÄ bra ljud som möjligt.

Den absolut bÀsta lÄten ska vara först!!!

Och att ni Àven har bra kort pÄ hela bandet.

Och glöm inte att pÄ korten sÄ ska det synas vad ni spelar för musik. Lirar ni black metal, sÄ kleta in er i corpspaint och ha lÀder och nitar.

Image Àr otroligt viktigt.

Hoppas du fick lite tips i alla fall.

Redigerat av magnus83
Postat
Jag mĂ„ste iaf erkĂ€nna... att jag tyckte att ditt svar var aningen fattigt pĂ„ info (om du var ute efter att svara pĂ„ frĂ„gan?)â˜ș

Grattis till dig iaf!

hehe

det Ă€r inte mig utan magnus83 som trĂ„den refrerar till 😆

valle-89 (oregistrerad)
Postat
Jag tror herr Demon refererar till mitt inlÀgg.

NÀr vi fick vÄrat första kontrakt sÄ skickade vi promoskivor och mailade hÀcken av oss.

Vi skickade verkligen överallt. Och Àven om bolaget inte hÄller pÄ med din musikstil sÄ skicka dit i alla fall.

Vi har fÄtt vÄran skiva skickad frÄn bolag som inte sysslar med vÄran musikstil till andra bolag som gör det.

Orsaken, för att dom som vi skickade till först (bolaget som inte hade rÀtt musikgenre) gillade vÄran musik.

Och skickade det till sina kontakter pÄ sÄdana bolag som sysslar med vÄran musikstil.

Det Àr sÄ man kan bygga upp ett kontaktnÀt som man har stor nytta av.

Skicka Àven till tidningar och radiostationer vÀrlden över.

AnvÀnd myspace och gör reklam utav bara helvete.

Och framför allt. Spela sÄ mycket live ni bara kan. För att göra er ett namn.

För det första ett intresserat skivbolag frÄgar Àr hur mycket ni har spelat ute.

Och hur mÄnga gig ni har planerade inom den nÀrmsta framtiden.

Och nÀr ni skickar eran musik till bolagen, se dÄ till att det Àr sÄ bra ljud som möjligt.

Den absolut bÀsta lÄten ska vara först!!!

Och att ni Àven har bra kort pÄ hela bandet.

Och glöm inte att pÄ korten sÄ ska det synas vad ni spelar för musik. Lirar ni black metal, sÄ kleta in er i corpspaint och ha lÀder och nitar.

Image Àr otroligt viktigt.

Hoppas du fick lite tips i alla fall.

Okej tack sÄ mkt för att ni berÀttar!!

SÄ den vÀgen o gÄ de e alltsÄ att vara sÄ dryg som bara möjligt och vÄga kasta ut sina lÄtar lite hÀr och var?

Iaf, jag gör ju personligen filmmusik sĂ„ det Ă€r ju inte rikigt samma sak...jag skulle behöva fĂ„ liksom kontakter hos folk som gör hobbey-filmer till att börja med!😛

Postat
Okej tack sÄ mkt för att ni berÀttar!!

SÄ den vÀgen o gÄ de e alltsÄ att vara sÄ dryg som bara möjligt och vÄga kasta ut sina lÄtar lite hÀr och var?

Iaf, jag gör ju personligen filmmusik sĂ„ det Ă€r ju inte rikigt samma sak...jag skulle behöva fĂ„ liksom kontakter hos folk som gör hobbey-filmer till att börja med!🙂

Kolla upp vilka skolor som har filmlinjer, ring dem och sĂ€g att du vill göra musik till deras filmprojekt 🙂

Postat
Kolla upp vilka skolor som har filmlinjer, ring dem och sĂ€g att du vill göra musik till deras filmprojekt 🙂

Detta Àr en jÀttebra idé. Det kanske inte ger nÄgra pengar, men det ger erfarenhet, relevant portföljmaterial med referens och skapar kontakter.

Jag började kontakta programmerings/grafik -utbildningar för att skriva spelmusik, och det har jag hĂ„llit pĂ„ med sen 2006 ungefĂ€r. Först det hĂ€r Ă„ret(2009) har det börjat lossna och jag kan betala bĂ„de hyra och annat tack vare de jobb jag fĂ„r in. Hemligheten Ă€r att ligga pĂ„, som tidigare sagts. Jag brukade göra en liten "rĂ€d" med jĂ€mna mellanrum och maila/ringa relevanta spelutvecklare. Till slut sĂ„ nappade nĂ„n 🙂

valle-89 (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Detta Àr en jÀttebra idé. Det kanske inte ger nÄgra pengar, men det ger erfarenhet, relevant portföljmaterial med referens och skapar kontakter.

Jag började kontakta programmerings/grafik -utbildningar för att skriva spelmusik, och det har jag hĂ„llit pĂ„ med sen 2006 ungefĂ€r. Först det hĂ€r Ă„ret(2009) har det börjat lossna och jag kan betala bĂ„de hyra och annat tack vare de jobb jag fĂ„r in. Hemligheten Ă€r att ligga pĂ„, som tidigare sagts. Jag brukade göra en liten "rĂ€d" med jĂ€mna mellanrum och maila/ringa relevanta spelutvecklare. Till slut sĂ„ nappade nĂ„n 😼

Jaa jag har tÀnkt pÄ liknande sÀtt men som sagt jag fÄr lite prestationsÄngest;)

Riktigt smart tips iaf Jarlo, fÄr ta mig i kragen;)

Och som sagt, nej, pengar e inte alls viktigt för mig i början...jag vill bara fÄ chansen att skapa ett namn, kontakter, och arbetserfarenhet innan:P Viktigast för mig Àr att fÄ ut musiken, sen fÄr pengarna komma i andra-hand!

Okej fyfan! Grattis Falkensköld!🙂

Skulle jag verkligen vilja kunna oxÄ...

MVH!

/Valle*

Redigerat av valle-89

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.