Jump to content
Annons

M-Audio Fast Track Ultra


debatt

Recommended Posts

Hej där!

m-audio_fast_track_ultra.jpg

Har precis börjat sätta ihop vad man kan börja kalla en DAW (Digital Audio Workstation). En hook up som grundar med Toshiba P300-1EC och ett M-Audio Fast Track Ultra usb2-ljudkort med mikar samt nyinskaffade Cubase Essential 4. Synthar etc kommer in i bilden via Midi så småningom.

Detta är tänkt dock att vara en recension av M-Audio Fast Track Ultra. Eftersom jag precis kopplat in det då jag fick det den gångna veckan, så kommer detta första inlägg att fyllas ut efter hand. Ännu så länge kan jag dock säga att jag märkt några avgörande skillnader mot mina tidigare ljudkort.

M-AUDIO FAST TRACK ULTRA

PRISINFO:

Beställt från England för £220 (Frakt £45 tillkommer, oavsett hur lite man beställer, tror intervallet för dem ligger på 0-25 kg=samma frakt. Fick ingen nätdel, köpte då en från Clas Ohlson för 298 kr. Inväntar nu nätdel från England, då det ska ingå.) Riktpris för ljudkortet i Sverige 5400 kr. MB 4700 kr.

SÄRDRAG:

Bundlades ursprungligen när det lanserades inte med några program alls, vilket är rätt ovanligt för ljudkort av idag. Är avsett primärt för Pro Tools, men funkar med alla andra program i princip. Har läst mig till att några kuriost nog haft initiala problem med att få ljudkortet att fungera med just Pro Tools, men fungerat finfint med Cubase direkt. Själv har jag just installerat Cubase Essentials 4. Från ett tag tillbaka så medföljer dock Ableton Live Lite 7 till ljudkortet, där man kan spela in max 8 audiospår. Har ännu inte installerat det programmet så hur det fungerar ihop på min DAW vet jag ej.

Besitter 4 mikpreamps på fronten och kan ta emot fyra mikar ytterligare baktill - två analogt och två via s/pdif, där vi förutsätter att vi vill kunna panorera alla mikar separat vart vi vill. Man kan förvisso ansluta ett anskrämlig mängd mikar via extern mixer "till vilket ljudkort som helst", men de kan ju då inte få varsin kanal, vilket är en helt annan sak... 6 outputs, 6 inputs, insert, midi in, midi out, 2 hörlursuttag med separata volymkontroller och naturligtvis fantommatning, vilket är standard numera. Kan vara ett utmärkt ljudkort för att mika upp ett trumset, en kör eller bandet i studion/replokalen, då det är 8-kanaligt. Tester kommer framöver.

De inbyggda DSP-effekterna är passiva. Det vill säga de finns med vid inspelningen under medhörningen, men fastnar inte på spåren. Så har jag både läst och hört berättats att det ligger till. Om det verkligen är sant kommer jag att testa framöver.

LJUDKVALITET:

Naturligtvis är det en fråga om vilken eller vilka mikar man använder också. Själva kombinationen kan ju mer eller mindre krocka. Får dock här jämföra mellan olika ljudkort med användande av samma kondensatormik, trotjänaren Sony F290 - så det blir ett ceteris paribus-förhållande. Uppenbarligen är ljudet uppenbarligen av samma ungefärliga standard jämfört med mitt tidigare E-mu 1616 (dock andra lurar då) och även jämfört med det gamla Turtle Beach Pinnacle Digital ISA-ljudkortet. För de som inte var födda då... ISA (Industrial Standard Architecture) var en föregångare till PCI. Blir mer rättvisande omdömen i ett senare skede när jag kopplat upp det mot min stereo och även med bättre lurar än de nuvarande. Helt klart är det dock så att ljudet är befriat från brum, brus, klick, knaster och distorsion. Man kan anmärka på att ljudnivån är något låg i hörlursutgångarna och att mikpreamparna också är lågförstärkande.

M-AUDIO CONTROL PANEL

Man kan inte sätta bufferstorleken ned till 64, trots att det står angivet i handboken. Däremot så finns det fler lägen emellan än vad som anges i manualen, uppåt på skalan. Samplingsfrekvensen kan bara ändras om man inte haft igång andra program såsom Internet, lämpligen gör man det vid uppstart direkt, så den överensstämmer med inspelningsprogrammets - i mitt fall Cubase Essential 4. Fördel att både M-Audios och Windows egen kontrollpanel för ljud är lika lättåtkomliga från samma M-Audioikon i aktivitetsfältet.

Återkommer när jag testat mer, fler in-och utgångar osv.

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Oh! Oh! Oh!

Jag går själv och funderar på denna rackare, kul att du recenserar den!

Ska bli intressant. 😮

Roligt! Då kan vi tjôta erfarenheter sedan. Har förflyttat mig till ett annat rum nu - ämnar ansluta till stereo och bra högtalare.

Cubase Essential 4s handbok tar upp att man ska välja inputs och outputs innan man börjar, men hur man gör det (var man klickar) står inte...

Smidigt format på handboken som medföljde (tack för det Steinberg), men som vanligt tas oviktiga självklara saker upp på 10 sidor och det man verkligen undrar försvinner i en ynka mening. Antar att det kommer att ändra sig i Ins och Outs för ljudkortets tablå per automatik nu när jag kopplar in fler grejer till det, såsom elbas, elgitarr, synth...

Borde köpa ett par Hosa tele till xlr-adapters. Får bli imon så jag kan använda min stereomik också och inte bara monovarianten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört detta kort i några månader ihop med min Asus laptop och är helnöjd. Har kört det ganska hårt då jag snart mixat klar vår platta. Den är mest elektroniskt med vsti:n + sång men jag håller också på med ett projekt vilket inkluderar bas+gitarr+sång och det fungerar utmärkt att spela in på alla kanaler samtidigt (med Guitar Rig 3 på alla kanaler).

Jag kör nu Cubase 5 på Vista Ultimate 32-bit och det verkar stabilt. Det bästa är formatet, d v s att man får några fler ingångar med pre-amps utan att behöva gå upp till 19 tums rackformat. Minuset är en aningens klena hörlursförsärkare men det finns två av dem så min setup är verkligen portabel. En laptop, Fast Track Ultra och ett par hörlurar. Det har även 6 analoga utgångar vilket passar utmärkt då jag kan ha flera olika mixar igång till olika monitorer etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

På onsdag får jag hjälp med setupen av lilla hemstudion här.

En sak som är bra är att ljudkortet är usb2, för då brukar de kunna fungera med "vanliga" laptops också. Ofta finns det ju åtminstone någon usb-port ledig. Firewire finns det ju ofta bara en av och finns det någon annan möjlighet, pc card eller express card överhuvudtaget så är de ofta inte sena att krocka de också.

Med dedikerade laptops blir det en annan sak, liksom med Mac.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

dr glas, hur gör man om man vill ansluta ett keyboard och spela in midiinformation samt höra ljudet från synthen, dels de inbyggda och dels de vst-instrumentljud som man vill spela de gånger man använder dem? Hur kopplar man då? Mitt keyboard har midi in/ut och usb. Vi anslöt usb till datorn och midi in/ut till ljudkortet. Det verkade inte funka, lampan för midi lyste men inget ljud. [Fick hjälp av en studiokille, med mångårig vana från Ableton och Pro Tools i fullversioner...].

dr glas, ljudet ut från outputpar 1-2 bara brummar, men det hoppas jag är kabelfel. Vad värre är, när jag kopplade från samma utgångspar till en annan anläggning (aktiva datorhögtalare/monitorer), så försvann ljudet, och kom och gick. Vet inte om det är kabelfel även på dem... Iofs är ju bägge kabelparen sisådär 15 år och av den klena tunna sorten och de verkar väldigt stela (och torra?).

Några bra tips på BRA kablar (gärna dyrare), från ljudkort (balanserad trs, tele) till stereoförstärkare (rca) 6 meter, samt från ljudkortet (balanserad trs, tele) till högtalarparet som faktiskt är en stycken mintele stereo samt på adapter minitele (stereo) till tele (stereo) för lurarna?? Alla dessa minitele som strular...

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du nåt som funkar debatt?

Innan du ställer frågor är det nog bra om du kollar om dina kablar är ok.

Ordentlig felsökning är grunden till en bra lösning.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

drloop, det känns som om jag bör skaffa bra NYA kablar. Jag tycker det känns märkligt att köpa Champion på SIBA för 30 spänn, när kablarna som inte har minitele i andra delar av kedjan är bättre - några tips?

tillägg: Det visade sig att den långa kabeln från ljudkort till stereoförstärkare var kass, för det var samma sak med ett annat ljudkort. Kabeln mellan de aktiva monitorerna var också kass för ljudet kom och gick när man höjde och sänkte kabeln, liksom adaptern till lurarna där ljudet kom fram om man höll i adaptern. Allt detta är "få med-kablage" i den därför lägre prisklassen.

Ska ta en runda på musikaffäään i veckan. De har schyssta kablar där.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

debatt: Du behöver inte ansluta både USB och MIDI från keyboarden. Eftersom den har USB så antar jag att du slipper strömförsörja keyboarden så använd USB. I Cubase skapar du ett MIDI-spår där du väljer antingen MIDI-keyboarden som MIDI-ingång (eller alla MIDI-ingångar). Sedan väljer du att spela upp ett VST instrument eller annan synt från MIDI-såpåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
debatt: Du behöver inte ansluta både USB och MIDI från keyboarden. Eftersom den har USB så antar jag att du slipper strömförsörja keyboarden så använd USB. I Cubase skapar du ett MIDI-spår där du väljer antingen MIDI-keyboarden som MIDI-ingång (eller alla MIDI-ingångar). Sedan väljer du att spela upp ett VST instrument eller annan synt från MIDI-såpåret.

Ström in i väggen från keyboardet måste jag ha, för det är ett Nord Electro 2 från Clavia. Men vi ska prova utan midi till just detta, även om jag vill prova med midi till ljudkortet så småningom för att se om ljudkortet fungerar fullt ut helt enkelt.

Vi skapade midispår i Cubase, ljud kom in (orange stapel rörde sig i transportpanelen) men hördes ej. Ska se vidare på detta i helgen om vi hinner...

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska testa lite NÄSTA VECKA.

Och där är vi nu. Så idag måndag kväll (och även något idag före 16), så har jag provat lite.

En jobbig del i det hela är att det tar laptopen hela 12 minuter att hitta 2 st usb2-enheter (Steinberg-nyckeln och ljudkortet) samt en fw-enhet (externa hårddisken) vid uppstart. Det är väl magstarkt. En förutsättning är dessutom att Steinbergnyckeln sitter i en speciell usb-port (av de 4) - annars går det inte alls.

Samtidigt som det blir en test av ljudkortet M-Audio Fast Track Ultra så blir det ju samtidigt en test av Cubase Essential 4, som också det är nytt för mig, liksom av använd laptop, Toshiba 1EC-P300. Innan man spelar in rekommenderar de att man ställer in vilka inputs och outputs man ska använda. Det är något jag inte riktigt begriper - varför kan man inte ställa in samtliga ingångar och utgångar när man ändå håller på? Jag menar alltså även sådana som man inte kommer att använda. Dels så vet man ju inte på förhand exakt vilka man kommer att använda och skulle man använda en ingång som man inte har förinställt att man ska använda, så kommer ju det instrumentljudet inte att höras alls. Jag tyckte iaf nu när jag testade lite idag att det inte fanns någon anledning till att inte ställa in så många inputs och outputs som möjligt när man ändå höll på. Möjligt att jag missat något här, men vad skulle det i så fall vara?

Ljudkvaliteten är bra. Ljudet saknar all form av latency och brus, knaster, brum och annat satyg. Det är heller inga problem att gå in på Nätet och lyssna på lite YouTube-klipp om man så vill efter en session i Cubase. Lysande. Och denna lyssning kan ske genom ljudkortets hörlursutgång t.ex. Det enda som sker vid uppstart av laptopen är att meddelandet "Cannot access volume control" varenda gång. Det avser volymratten på fronten för det inbyggda ljudkortet, Conexant. När man väl klickat OK på skärmen så är det inbyggda ljudkortet helt borta och stör inte på något sätt och när man kopplar bort det externa M-Audio-ljudkortet så aktiveras det inbyggda ljudkortet automatiskt. Jättesmidigt, men så smidigt hade jag det inte med min tidigare kombination.

Ska bli intressant att prova ljudkortet tillsammans med ett par fantommatade mikar när de anländer. Ännu så länge har jag testat med elbas, elgitarr och sång via kondensator elektretmik. Absolut inget att klaga på. Nätadaptern från Clas Ohlson för 298 SEK gör sitt jobb. Webbutiken i England har ännu inte skickat originalnätdelen...

Vad som däremot är märkligt, det är att även om jag gör precis som det står i boken, dvs. väljer mono 1 (om det är ingång mono 1 som används) som input och stereo out som output (eftersom vi vill höra det i stereo), så hörs ändå ljudet enbart i ena hörlurens sida, oftast vänster. Det står alltså: input; mono 1 och output: stereo out, i kanten bredvid audiospåret (vad nu den kolumnen heter...). Inspector info, tror jag. Då ska ljudet höras i lurarna i stereo står det, men icke. För att få det att höras i bägge sidor så måste jag först klicka och välja som output stereo out left och sedan stereo out right och sedan stereo out (dvs L+R) igen. En runda för att komma tillbaka till det som redan är valt alltså. Vad händer då? Jo, plötsligt så hörs då ljudet i lurens bägge sidor. Märkligt. Det finns också vissa andra tillfällen då ljudet inte hörs i bägge sidor av hörluren (varken i headphones out 1 eller 2), under uppspelning/träning av ljud som ska spelas in, eller under inspelning av det ljudet. Då får jag göra liknande rundor först. Är det mono 2 (ingång 2) som ska spelas in, för att jag kopplat en elbas dit t.ex., så hörs först ljudet enbart i vänster sida. En sväng till M-Audio Control Panel eller genom att klicka och välja först mono 1 och sedan klicka på mono 2 i ljudspårets info igen (som den stod på från början), så löses problemet. Udda.

Jag har ännu inte fått midi att fungera med min Claviasynth och inte heller verkar pluginsen i Cubase, t.ex. att lägga lite dist på elgitarren som jag försökte nu ikväll, att fungera. Men det kommer, jag har ju bara provat lite grann. Helt klart ska man kunna ansluta den via usb och inte bry sig om midi - jag ska testa det istället. Jag fick upp Amplifier simulation och Da Tube Distorsion till min Telecaster som synliga grafiska plug ins i Cubase under inspelningen, men jag fick inte dem att agera och fungera med ursprungsljudet från gitarren, dvs. de hördes inte. Men det har knappast med ljudkortet att göra, utan är väl en inställningssak i Cubase. Jag har ju bara testat detta några få minuter.

Metronomen är helt ok i Cubase, men jag blir förvirrad av den ibland, eftersom mina låtar ofta ändrar tempo, så den blir ett störningsmoment ofta. Man måste klicka på högtalaren i spåret för att höra ljudet- självklart kanske, men inte för en nybörjare och så är det ju inte i alla program. Vad som jag klurade ut och som var viktigt, det var att man i spåret var tvungen att klicka på spårets namn för att få upp info om vilken input och outputs man valt för spåret etc. Det gick inte att klicka bredvid [R], [W] eller någon annanstans i spårinfon. Innan man kom på det... 🙂 Tror inte det står i handboken, så man bör därför spela upp de tutorials (dvd-klipp) som finns nånstans på hårddisken och som INTE installeras på ett sådant sätt att de kan nås från programmet. Observera det! Hoppas det gäller även Motif-synthen, som inte går att finna i Cubase Ess 4 just nu. Dokumenten lider av samma dilemma, man får dra dem till programmet om man vill kunna öppna dem där.

😄

Testar mer i veckan. Kommer att skriva ut knappt 400-sidiga Operations Manualen också, för att senare låta spiralinbinda densamma.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Debatt, du har 1300 inlägg på sveriges största forum för studiopulare, men vet inte hur man ansluter ett midikeyboard. Vad har du gjort här egentligen? 😏

Nåväl:

Om du vill ha hjälp med cubase eller ljudkortet så punkta upp dina problem ett i taget. Med en mening per problem, så kan jag hjälpa dig med det jag kan.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjoho!

Då är ja en ägare till en Fasttrack Ultra ja med.

Fick den idag så jag har inte testat den ordentligt, men hittills är ja väldigt nöjd.

Men det är lite att lära sig, den e ju lite annorlunda än Presonus fp10, som ja hade innan, i och med den där mixern i controlpanelen som jag inte riktigt fnulat ut hur den funkar.

När jag ska spela in mono kanal så panorerar ja ljudet till centrum i ljudkortets mixer, visst det hörs i båda lurarna men sen kan jag inte panorera i mitt DAWs mixer, den sänker bara volymen liite när ja pan åt nått håll.

Men de blir en liten nöt.. yaay.. 😉

Så det jag jämför med är fp10 som jag upplever lite lättare att använda, bara o tuta o köra me den så att säga.

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul kuriyakin!! Var det också från Gear4Music? Jag har inte fått min nätadapter ännu... och inget prisavdrag.

Ljudkortet har inte testats med många mikar (fler än 2) samtidigt ännu. Måste köpa fler kablar. Ska också när jag gör det i nästa vecka testa utgångar och andra ingångar, vilket jag inte hunnit. Det jag dock hunnit med är att löra lite mer av Cubase Ess 4; hur man får effekter på spår osv.

Däremot har jag testat det lite med fantommatade mikar nu äntligen. Jag köpte en MXL och en LineAudio. Ska återkomma med synpunkter på det. Fantommatningen verkade fungera på ljudkortet. En mycket positiv överraskning var att ljudstyrkan in via de två mikarna var mycket högre än jag befarat. Jag hade generellt sett varnats för att preampar på ljudkort kan vara alltför volymsvaga för att kunna hantera fantommatade mikar och att man därför skulle vara tvungen att använda en separat mikpreamp bara för den sakens skull. Men här var det fullt utslag.

När det gäller Control Panel Mixern i M-Audio FTU, så har jag valt att maxa allt. Varför hålla på och ändra när man ändå förmodligen ska använda "alla" in- och utgångar i processen? Är en regel neddragen hörs det ju f'n inget!

Hellpig: Jag kan säga att volymstyrkan i lurarna är tillräckligt för mig, men jag kan förstå om vissa har synpunkter på att den är låg. Jag tror inte man kan få svårare hörselskador om man kör maxat där om man säger så.

Laxlaxlax: Jag håller ju normalt överhuvudtaget inte på med midi, så det är inte konstigt att jag inte omgående får det att fungera med det nya ljudkortet. Hade en studiokille här och det verkar vara nåt tjall. Midi In till Midi ut och vice versa körde vi, men ljuden finns inte tillgängliga i Cubase Ess 4. Då pratar vi om den mjukvarusynth som skulle ingå. Tror dock att den hamnat i en helt egen "felaktig" mapp i Windows. Vet inte alls varför den inte hamnat där den ska hamna automatiskt enligt manualen till Cubase Ess 4. Antar att det "bara" att det är dra och släppa som gäller, men det är märkligt. När det gäller att spela de inbyggda ljuden från Clavia-synthen och använda midi samtidigt, så behövs inte det vad det verkar - man kan gå via usb enbart då. Jag kör allt live.

Trumsetstest eller liknande blir när jag fått fler kablar och tillgång till en replokal som jag inväntar...

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
den där mixern i controlpanelen som jag inte riktigt fnulat ut hur den funkar.

När jag ska spela in mono kanal så panorerar ja ljudet till centrum i ljudkortets mixer, visst det hörs i båda lurarna men sen kan jag inte panorera i mitt DAWs mixer, den sänker bara volymen liite när ja pan åt nått håll.

Men de blir en liten nöt.. yaay.. 😉

Så det jag jämför med är fp10 som jag upplever lite lättare att använda, bara o tuta o köra me den så att säga.

Jag använder inte mixern för M-Audio Fast Track Ultra så mycket, kollar bara att det är det ljudkortet jag använder och inte det inbyggda Conexant. Sedan ser jag också efter att det indikerar "wall powered" - för jag var ju tvungen att köpa en egen separat nätdel (från Clas Ohlson) och den pinnen var jättemycket längre än hålet var djupt i ljudkortet - så gott och väl halva pinnen hänger utanför. Sitter inte fast särskilt bra alltså och kan nästan åka ur av sig självt. Tyvärr har affären i England negligerat mina mail om att de ska skicka nätdelen. Hade tänkt beställa fler grejer därifrån när de får in det jag söker, men...

Jag sätter upp reglarna i mixern för ljudkortet, men i övrigt gör jag ingenting med den, varken panorerar eller annat. Allt sånt gör jag i Cubase Essential 4s mixer!! Det som är lite sjukt är ju att det bara hörs i ena sidan av hörluren när man går in i CubaseEss 4, men då måste jag gå laget runt och klicka tills det hörs i bägge sidor. T.ex. klicka Mono1, Mono2, Mono3, Stereo 1 och sedan på Mono 1 igen. Simsalabim!

Nästa vecka kan jag ta mig an detta igen hoppas jag. Då kommer också en recension av MXL V67G och LineAudio CM3. Separat och i kombination.

🙂

nya tillägg//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är förstärkningen för monitorer & hörlurar? Har du testat det ännu?

Hörlurar - tillräcklig för mig. Men jag förstår om en del tycker det är volymsvagt. Tror att man inte kan få svåra hörselskador av att maxa.

Monitorer - vet ej. Min gamla högtalarkabel visade sig vara kass. Skaffar ny i veckan som kommer.

Ska skaffa åtminstone 10 nya kablar/adapters... Det är dags! Hatar knaster och bortfall i ena eller andra sidan eller bägge.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Okaj! Lämna allt som de va i mixern, då funka de som vanligt. 😄

Vart köpte du din Fasttrack? Ja köpte min från england också, från dv247.com som levera snabbt. Fyra dar tog de.

Fick med en nätdel, men de va ju en som var anpassad för brittland, så även jag införskaffade en likadan nätdel från classenasse.

Hörlursförstärkaren kan ja hålla me om att de är liite svaga, men det är inget som jag stör mig på.

Kan man på nått sätt veta om hörlursförstärkaren är tillräcklig? Ja menar så att man vet att slutresultatet blir rätt, o inte för lågt etc?

Tycker om deras preamps. Upplever dem "rundare" än FP10:ans, sen tycker jag att botten har den gött med.

Men jag har bara testat den lite i två dar. Så jag får se hur ja tycker längre fram. 😛

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

E-mu 1616 lät åtminstone lika bra, men M-Audio Fast Track Ultra har ju 4 ingångar till, 10 istället för 6.

Min köptes från Gear4Music. Fick ingen nätdel alls.

Det enda de gjort är att hänvisa till att jag ska köpa en adapter själv från M-Audios egen webbsida. Lustigt.

Men jag var faktsikt inne på M-Audios sida. Inte hittade jag någon adapter för den europeiska marknaden där dock.

Hör jag med MB så kostar väl en sån runt 500 kr att beställa.

Du kunde förvisso ha köpt en liten adapter för 60 spänn bara. Från raka pinnar till runda pinnar.

I UK har de ju samma volt och ampère.

I helgen och nästa vecka ska jag peta med andra grejer. Men jag ska även få tid till ljudkortet nästa vecka, tror jag.

Vi hörs!

Kul detta!

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
debatt: Du behöver inte ansluta både USB och MIDI från keyboarden. Eftersom den har USB så antar jag att du slipper strömförsörja keyboarden så använd USB. I Cubase skapar du ett MIDI-spår där du väljer antingen MIDI-keyboarden som MIDI-ingång (eller alla MIDI-ingångar). Sedan väljer du att spela upp ett VST instrument eller annan synt från MIDI-såpåret.

Nej, det är en Clavia Nord Electro II, så den måste nätströmmas...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag testinspelat cajon med 3 Sonymikar av modell elektret kondensator, varav två var stereomikar. Ljudkortet hade inga problem med dessa 5 inspelningsfångare av ljud. Mono 1, Mono 2, Mono 3 på fronten och Stereo In 1 baktill användes. Stereomiken som gick baktill på ljudkortet hälsade i brist på mikpreamp först på hos en MT2X analogportas mikingång via en stereoteleplugg där. Ingen av mikarna skulle fantommatas.

Lät bra och så gjorde även elbasen jag spelade in en annan dag! Ljudet är mycket neutralt och balanserat har det visat sig nu när jag har tillgång till bättre lyssning att jämföra med. Framöver blir det test med xylofon live och även Add drums via usb. Nu har jag bara spelat upp Add drums genom ljudkortet och det lät kalas.

😳

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...