Schweinar Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Jag har inhandlat ett EMU-0404 ljudkort som jag installerat i datorn. http://images.americas.creative.com/images...om/E-MU0404.jpg Jag har ocksÄ en Yamaha DGX-200 som har bÄde midi-ut och midi-in. Men nÀr jag kopplar in keyboarden i ljudkortet, kÀnner datorn inte av keyboarden... Ska det vara sÄ? För nÀr jag testar i Cubase och nÄgra andra program, fÄr jag inga tecken pÄ att keyboarden och datorn Àr ihopkopplade. Jag har installerat ljudkortets senaste drivrutiner, testat att koppla alla sladdar fram och tillbaka och jag har ocksÄ testat alla MIDI-instÀllningar i Cubase bl.a. MÄste jag köpa nÄn slags USB-converter, eller kan jag fixa mitt problem pÄ nÄgot annat sÀtt?
Schweinar Postat 13 april 2009 TrÄdstartare Postat 13 april 2009 Ingen som vet nÄgot jag kanske gjort fel?
magnus83 Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Hmm. lÄter ju skumt. Du hade dom senaste drivrutinerna sa du. Testa och se om det funkar bÀttre om du laddar ner Asio4all och kör den i stÀllet för dom druvrutinerna du anvÀnder nu.
Schweinar Postat 13 april 2009 TrÄdstartare Postat 13 april 2009 (redigerat) Hmm. lÄter ju skumt.Du hade dom senaste drivrutinerna sa du. Testa och se om det funkar bÀttre om du laddar ner Asio4all och kör den i stÀllet för dom druvrutinerna du anvÀnder nu. Oh, glömde skriva det, men det har jag faktiskt redan testat... :S Inget annat jag saknar? Redigerat 13 april 2009 av Schweinar
barrf Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Har du provat MIDI OUT med din Yamaha pÄ andra ljudkort eller sÄ?
Schweinar Postat 13 april 2009 TrÄdstartare Postat 13 april 2009 Har du provat MIDI OUT med din Yamaha pÄ andra ljudkort eller sÄ? Nix, hur sÄ?
magnus83 Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Har tyvÀrr inga mer ideér om vad som kan felas. Har aldrig sjÀlv grejat med ett EMU kort sÄ jag har ingen direkt erfarenhet tyvÀrr. Hoppas det löser sig! Mvh - Magnus Min Myspace sida
Schweinar Postat 13 april 2009 TrĂ„dstartare Postat 13 april 2009 (redigerat) Har tyvĂ€rr inga mer ideĂ©r om vad som kan felas.Har aldrig sjĂ€lv grejat med ett EMU kort sĂ„ jag har ingen direkt erfarenhet tyvĂ€rr. Hoppas det löser sig! Mvh - Magnus Okej, synd... Tack Ă€ndĂ„ đ Jag fĂ„r hoppas att det finns nĂ„gon annan hĂ€r som kanske vet? đ Redigerat 14 april 2009 av Schweinar
Schweinar Postat 14 april 2009 TrÄdstartare Postat 14 april 2009 Delvis sÄ undrar jag ocksÄ om datorn ska fÄ kontakt med keyboardet nÀr man kopplar med midi-cablar via porten pÄ ljudkortet. Allting man kopplar via USB kÀnner ju datorn av, men gör den det om man inte anvÀnder sig av USB?
trombonisten Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 UrsÀkta om jag utgÄr frÄn att du Àr helt nybörjare. 1 - koppla MIDI Out frÄn keyboardet till MIDI In pÄ ljudkortet. 2 - datorn upptÀckar absolut inget för att du kopplar ihop. Det blir absolut inga tecken alls pÄ att nÄt Àr inkopplat pÄ midi. 3 - du mÄste sÀtta upp en kanal i Cubase som tar emot MIDI. Sen kan du se om Cubase tar emot nÄgra midisignaler nÀr du trycker pÄ tangenterna. Vill du ha ljud ocksÄ mÄste du sÀtta upp en virtuell synt i cubase. // Gunnar
Schweinar Postat 14 april 2009 TrÄdstartare Postat 14 april 2009 (redigerat) UrsÀkta om jag utgÄr frÄn att du Àr helt nybörjare. 1 - koppla MIDI Out frÄn keyboardet till MIDI In pÄ ljudkortet. 2 - datorn upptÀckar absolut inget för att du kopplar ihop. Det blir absolut inga tecken alls pÄ att nÄt Àr inkopplat pÄ midi. 3 - du mÄste sÀtta upp en kanal i Cubase som tar emot MIDI. Sen kan du se om Cubase tar emot nÄgra midisignaler nÀr du trycker pÄ tangenterna. Vill du ha ljud ocksÄ mÄste du sÀtta upp en virtuell synt i cubase. // Gunnar Inga problem, jag Àr faktiskt helt nybörjare... 1 - SÄhÀr ser min sladd ut (se bifogad fil). Det Àr alltsÄ meningen att MIDI In pÄ sladden ska vara i MIDI Out pÄ synthen? Eller vice versa? Jaja, hur som helst sÄ har jag testat alla alternativen. 2 - OK, bra! DÄ vet jag det.. 3 - Det vet jag faktiskt om, tro det eller ej. FÄr dock varken signal eller ljud (med VST instruments) suck.... namnlös.bmp Redigerat 15 april 2009 av Schweinar
leaf Postat 15 april 2009 Postat 15 april 2009 Det kan vara sĂ„ att det behövs speciella drivrutiner för att kortet skall fungera med Midi? jag har i alla fall varit med om det flera gĂ„nger tidigare med andra kort att det finns tvĂ„ drivrutiner dvs ett för ljud och ett för Midi. I Midi instĂ€llningarna, finns kortet med att vĂ€lja i listan? om inte sĂ„ saknas drivrutiner för Midi som jag misstĂ€nker. Sedan mĂ„ste man ju stĂ€lla in samma Midikanal pĂ„ keyboarden som i datorn för att det skall fungera. Lycka till!!! đđ
Tracer Postat 15 april 2009 Postat 15 april 2009 Jag har ett internt Emu 0404 och har absolut inga problem att koppla in min Yamaha CS1x. Kan bÄde lÀsa och skicka signaler. Min gissning Àr att det antingen Àr fel pÄ din Yamaha's MIDI-out, eller pÄ ljudkortets MIDI-in. Det bÀsta vore att testa med en annan synth eller midiklaviatur alternativt prova med Yamaha'n pÄ ett annat ljudkort med midi-anslutning. / F
Schweinar Postat 16 april 2009 TrĂ„dstartare Postat 16 april 2009 (redigerat) Det dĂ€r med speciella drivrutiner skall jag testa Ă€ven om jag faktiskt kan vĂ€lja kortet i listan över MIDI-instĂ€llningar. StĂ€lla in MIDI-kanal pĂ„ keyboarden? Det kan ju vara det som Ă€r felet, eftersom jag har ingen aning om hur man gör det.... đ Jag skulle kunna felsöka som du föreslĂ„r Tracer. Dock lite svĂ„rt dĂ„ jag bara har en keyboard och ett ljudkort đ Tack Ă€ndĂ„! Redigerat 17 april 2009 av Schweinar
Schweinar Postat 21 april 2009 TrÄdstartare Postat 21 april 2009 Jaja, suck.... Vad tror ni om att köpa nÄgon slags sladd som gör sÄ att jag kan koppla in midi-sladdarna som USB istÀllet? http://www.kentonuk.com/digital_interfaces...es/b1-tbox.html eller liknandel?
Gilbert Postat 21 april 2009 Postat 21 april 2009 Inte sÄ troligt att det skulle lösa dina problem.
Schweinar Postat 22 april 2009 TrĂ„dstartare Postat 22 april 2009 Hmm okej... Kanske bara bortkastade pengar đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.