Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja hoppas ni kan hjälpa mig. Har tänkt att beställa följande ifrån Komplett.se

Jag har ett Presonus firestudio-kort, jobbar mest i Cubase främst med audiospår(ca8-16st), standardeffekter och en hel del pluggar.

Spelar in i samma rum som datorn står så jag behöver en så tystgående som möjligt för budgeten (ca 10 000kr-11000kr)

Kommer detta bygge stå pall? för slött? kraftigt? eller lagom? Skulle ni vilja byta ut något?

Chassi:Antec Performance P182 Miditower,

Gun Metal Black Aluminum(utan nätagg) 1765.00kr

Nätagg:Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS,

120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL 995.00kr

Moderkort:Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775,

ATX, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16 1299.00kr

Brännare/läsare:Samsung DVD±RW burner, SH-S223F, 22x,

DVDRAM 12x, Black, Bulk 255.00kr

Processor:Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket

LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED m/fläkt 2095.00kr

Minnen:OCZ DDR2 PC9600 2048MB KIT, FlexXLC Ed.,

"Xtreme Liquid Convention" (CL5-5-5-18) 999.00kr

Hårdisk för musiken:Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA

7200RPM, 32MB, SATA 3Gb/s 995.00kr

Hårdisk för programmen:Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2

16MB 7200RPM 499.00kr

Grafik:Asus GeForce 8400GS 256MB Silent PhysX

PCI-Express 2.0, DDR2, DVI, Tv-Out, Graphics Plus, CUDA 399.00kr

Bord: Logitech UltraX Premium

SE, OEM 279.00kr

Mus:Logitech OEM Optical Wheel Mouse Svart

USB 89.00kr

Skärm:BenQ 19" LCD G900HDA

TCO03, 1366x768, 5ms, VGA 1149.00kr

Har försökt att spara in liet cash på grafikkort, mus, tangentbord, dvdbrännare samt skärm.

Tillslut hamnade jag på 10.818kr+frakt

Nå, vad säger ni?

Redigerat av MarkusKarlsson
Annons
Postat (redigerat)

Mer Ram-Minne än 2Gb tycker jag. Du får mer prestanda/kan göra mer, om du satsar på mer i RAM än busshastighet på dem och inte har lika mycket Ram. Eftersom du kör med "en hel del" pluggar så kan du lika gärna köpa åtminstone 1Gb till så slipper det bli en flaskhals. Om jag var du skulle jag köpa ett kit på 4GB som tex detta:

Corsair 2*2Gb 1066MHz

Nu har 32-bitars operativ system visserligen sin gräns på 3Gb men kan lika gärna köpa ett 4Gb-kit eftersom det kostar lika mycket som de minnen du valde (detta kit t.o.m billigare pga, lite lägre busshastighet), samt att minnen jobbar bättre i par (har jag för mig). Eller så hittar du lämpliga minnen och köper 3*1Gb-stickor. Lite mer Ram är iallfall mitt tips när du ända är igång och uppgraderar. Lycka till.

/Josef

Redigerat av Memphis
Postat
Mer Ram-Minne än 2Gb tycker jag. Du får mer prestanda/kan göra mer, om du satsar på mer i RAM än busshastighet på dem och inte har lika mycket Ram. Eftersom du kör med "en hel del" pluggar så kan du lika gärna köpa åtminstone 1Gb till så slipper det bli en flaskhals. Om jag var du skulle jag köpa ett kit på 4GB som tex detta:

Corsair 2*2Gb 1066MHz

Nu har 32-bitars operativ system visserligen sin gräns på 3Gb men kan lika gärna köpa ett 4Gb-kit eftersom det kostar lika mycket som de minnen du valde (detta kit t.o.m billigare pga, lite lägre busshastighet), samt att minnen jobbar bättre i par (har jag för mig). Eller så hittar du lämpliga minnen och köper 3*1Gb-stickor. Lite mer Ram är iallfall mitt tips när du ända är igång och uppgraderar. Lycka till.

/Josef

Tack för tipset! Ska kika på det!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.