Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Vi har ett spår med inspelade trummor. Trummorna var mickade med nåt billig drumsetskit där vi satte en för baskaggen, en på virveln och två överhäng, höger och vänster. Vi hade lånat ett mixerbord som vi kopplade in till datorn i stereo och spelade in. Resultat blev bättre än vårat första försök med endast en mic. Men virveln låter sunkig helt utan energi och dränks lite av överhängsmickarna. Cymbalerna tar över ganska mycket vilket vi inte hörde förrens i efterhand.

Det jag undrar nu är vilka möjligheter det finns att nu i efterhand mixa detta till något bra. Så som jag ser det vill jag ha ganska brutala trummor med mycket energi och smack i viveln. Jag har approchat detta på två sätt hittills.

Försök I

Jag kopiera spåret och sätter ett lowpass filter och gate på ena spåret (1) och hipass filter och gate på det andra spåret (2) och routar dem till ett gemensamt trumgruppspår.

(1) Jag lyckas få bort ganska mycket av cymbalerna med LP-filtret, men när jag rattar in ganska hög threshold på gaten, för att få bort så mycket som möjligt av hihaten blir kaggen och virveln väldigt stumma. Virveln låter dessutom väldigt konstig eftersom jag skurit bort massor av de höga frekvenserna. Jag lägger kompressor och eq på detta spår och skickar det till ett reverb.

(2) Här lägger jag även kompressor och EQ

På trumbussen lägger jag även där en kompressor och EQ, och tillslut lyckas jag få det att låta som att min trummis spelar på glassburkar. Så jag gå vidare med försök II.

Försök II

Testar att mixa det som det är med: Multibandskompressor, kompressor, EQ, Reverb (mellan 200-2khz)

Jag lyckas inte alls få till den känsla jag är ute efter så jag går vidare med försök III

Försök III

Postar här på forumet i hopp om tips på pluggar, inställningar eller någon helt annan approach kanske. Jag är nybörjare på det här och hittills känns det som jag varit ute och cyklat. Jag skulle gärna spela in trummorna igen, men med den utrustning och budget vi har är det nog inte möjligt just nu.

Annons
Postat (redigerat)

Hejsan

Jag hade kanske gjort följande:

1. Kopiera trumspåret

2. Försök isolera virveln med EQ där virveln har mest energi på det kopierade spåret så gott det går.

3. Lägg en gate och försök få att bara virveln öppnar gaten.

4. Lägg en send från denna kanal till en ny kanal.

5. Spela in den EQ:ade och gatade virveln.

6. OM du gjort rätt så bör du ha en någorlunda triggkanal nu av detta.

7. Trigga virveln.

8. Blanda med orginalspåret

MVH

Anders

EDIT: SJälvklart kan du göra på samma sätt med kicken om du känner att den behöver det.

Redigerat av Gizmozis
Postat

Aj, det låter ju som en väldigt bra ide (när jag väl lärt mig hur man gör 🙂. Kan hända ja måste göra samma sak för pukorna också antar jag.

Tack för din hjälp Anders!

MVH

Marcus

Postat

du har inget att mixa

mixa betyder ju blanda - allt i trumsetet är redan blandat

det du kan göra är att försöka processa det på ett eller annat sätt vilket du redan försökt

även om anders ger ett välformulerat förslag till hjälp är det tveksamt om det hjälper

med mycket jobb å pyssel kanske det blir bättre - men aldrig bra

skit in - skit ut, mer eller mindre

men om du lägger upp ett litet smakprov kanske nån ide kan dyka upp

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.