Jump to content
Annons

Varning för blufföretag!


lavrell

Recommended Posts

Fick idag ett brev som endast innehöll två A4 där jag, som ägare av min enskilda firma, ombads fylla i uppgifter om mitt företag för att vara med i nånting som kallas European City Guide.

Det ska vara en CD-skiva med en guide över Europas länder och för den banala summan av 997 Euro så får företaget finnas med på den skivan med information och dylikt när folk kommer till Sverige. Vad nu turister skulle vilja ha ut från min enskilda firma 😏

Bara en massa buffel och båg och hoppas för guds skull att ingen är dum nog att gå på det!

Så släng skiten i soptunnan direkt om ni får brevet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fick idag ett brev som endast innehöll två A4 där jag, som ägare av min enskilda firma, ombads fylla i uppgifter om mitt företag för att vara med i nånting som kallas European City Guide.

Det ska vara en CD-skiva med en guide över Europas länder och för den banala summan av 997 Euro så får företaget finnas med på den skivan med information och dylikt när folk kommer till Sverige. Vad nu turister skulle vilja ha ut från min enskilda firma 😏

Bara en massa buffel och båg och hoppas för guds skull att ingen är dum nog att gå på det!

Så släng skiten i soptunnan direkt om ni får brevet!

FICK SAMMA!!!! Jag fattade nog inte att et va bluff utan slängde det så fort det handlade om att JAG ska betala 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
FICK SAMMA!!!! Jag fattade nog inte att et va bluff utan slängde det så fort det handlade om att JAG ska betala 🙂

Ja det är ett bra sätt undgå alla dessa bluffföretag som man har sett på teve. Helt rätt. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Se upp om sådana där rackare ringer till er för de spelar in samtalet och säger man något som liknar en bekräftelse kör de ganska hårt med en.

Jag jobbar som Marknadschef i ett mindre börsbolag (när jag inte skriver låtar?) och har stött på ett banne mig oändligt antal katalogskojare. Vi har fått ta till vår jurist flera gånger då några kolleger varit lite svävande mot dessa skojare på telefon och de därefter hävdat att vi lagt en order.

Finns en varningslista på Svenskhandel.se men den rör mest kataloger.

Se upp, många av lurendrejarna är ganska duktiga på det de gör....Tydliga NEJ rekommenderas.

Elvis 3

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte heller ovanligt att skojare skickar ut påminnelser och hot om indrivning och betalningsanmärkning - något som de vet att de flesta inte vill riskera... Vanligast under semestertider, när de räknar med att ordinarie personal är ersatt av mindre kunniga vikarier, men det finns säkert risk att sådant förekommer annars också. Om sådant händer, så är det nog bäst att polisanmäla direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Finns väl säkert sidor som beskriver deras tillväga gång svartlistade företag för den som vill veta mer. 😄 Det sjuka är att folk tvingas fortsätta betala trots att de är blufföretag och drivs av kriminella. Ett bindande kontrakt måste fullföljas. Jo kyss mig i arslet. Det förutsätter att det fråga om seriös handel. Men när det inte är det? Staten och lagarna uppmuntrar och stöder idioterna. Helt sjukt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska vara en CD-skiva med en guide över Europas länder och för den banala summan av 997 Euro så får företaget finnas med på den skivan med information och dylikt när folk kommer till Sverige.

Det är faktiskt värre än så: 997 euro per i tre år, totalsumma 2991 euro, är det man skriver upp sig för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl säkert sidor som beskriver deras tillväga gång svartlistade företag för den som vill veta mer. 😄 Det sjuka är att folk tvingas fortsätta betala trots att de är blufföretag och drivs av kriminella. Ett bindande kontrakt måste fullföljas. Jo kyss mig i arslet. Det förutsätter att det fråga om seriös handel. Men när det inte är det? Staten och lagarna uppmuntrar och stöder idioterna. Helt sjukt. 😛

Det är bara att bestrida kraven som kommer med hänvisning till oetiska avtalsmetoder. Just det här företaget har blivit belagt med näringsförbud på grund av sina avtal och det finns inte en domstol i Europa som skulle döma till deras fördel, vilket de också är medvetna om. Så vad ni än gör, betala inte även om ni skrivit under och skickat in pappren. Efter ett tag kommer kraven och hoten från deras sida att upphöra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara bluff-firmor som kör med sådant. Även så kallade seriösa firmor har börjat lära sig...För en tid sedan upptäckte jag att någon fjant hade klistrat (!) ett reklammärke för "Falck" ovanpå kontrollsiffran på bilnumret. Hade ett rent helvete med att skrapa av skitet utan att skada kontrollsiffran, vilket bara lyckades delvis. Veckan senare fick jag ett erbjudande från fjantföretaget om att teckna en försäkring om bilbärgning... 🥰

Har även fått andra bluff-fakturor från andra "seriösa" firmor. De klarar sig genom att skriva med minimal text högst upp att det bara gäller "ett erbjudande". Resten av fakturan ser ut som en vanlig med sista betalningsdag och ifylld summa och det är mycket lätt hänt att den slinker med de övriga om man inte är på alerten.

Oftast gäller det försäkringar av olika slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...