Jump to content
Annons

Musikprylar på väg


debatt

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Står det i manualen att det ska finnas med en nätdel? Om det inte står där, så kan det vara så, att den inte följer med.

I så fall måste du se till att nätdelenär rätt - dvs att den skickar ut likspänning (DC) och att den är rätt polariserad (som du skrev så ska pluspolen vara på mittstiftet). Den måste lämna ut rätt spänning (Volt, alltså - och det ska varken vara högre eller lägre, utan precis rätt) - och det måste vara MINST den strömstyrka (Ampere - A eller mA) som det står att den ska ha. Om enheten behöver ha t ex 500mA, så går det bra med nätdelar som kan ge 500mA eller mer - men inte mindre än 500mA.

Hur vet man att den man köper är rätt polariserad - för på Clas Ohlson sa de bara att man ska tänka på två saker, volt och ampere - i mitt fall 5 volt och MINST 2000mA, vilket i sig var en något lustig kombination kanske?! Inte ett ord om polarisering...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Då är det bara att maila och säga att de har glömt skicka med den. Om det ska ingå en sådan, så är det ju de som har gjort fel och då ska inte du behöva köpa en sådan separat här.

Exakt! Som jag skrev tidigare, så har jag redan mailat, gjorde det inom två timmar från det att jag fått hem och packat upp paketen. Och ringde och mailade Schenker också.

Det står på musikaffä'ns sida att man måste höra av sig inom 24 timmar. Nämnde också att Xylofonen fattas och även kvitto.

Hoppas höra av dem imon, annars ringer jag. Idiotiskt att paketen dröjer så, för jag behövde dem verkligen till Påsk. Kan därför hända att jag köper en ställbar adapter ändå, som jag kan använda till annat sedan - gitarrpedaler etc. Har läst att det är kvalitetsskillnader mellan adapters, att de kan hålla ström och spänning mer eller mindre stabilt.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper en ställbar nätdel, så tänk på att maxströmmen som de anger, gäller vid lägsta spänningen. Om den kan lämna 2A vid 1,5V, så lämnar den bara ca 0,6A vid 5V...

Se också till att det verkligen är rätt polariserat. Det är nog vanligast med pluspolen på mittstiftet, men man vet ju aldrig - och det förekommer ställbara nätdelar där man kan ändra polaritet genom att dra av och vända kontakten, så det är viktigt att det verkligen blir rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

328529_X_2005-07-04_113553.jpg

Funderar på denna i så fall...

"Med möjlighet att välja 20 olika utspänningar från 5V till 24V. Max 35W. Utspänningen bestäms av en utbytbar insticksplugg som lätt pluggas in från batterieliminatorns utsida. Stabiliserad utspänning. Max belastning vid 5V/4A, 6V/3,5A, 7V/3,3A, 8V/3,2A, 9V/3A, 10V/2,8A, 11V/2,6A, 12V/2,5A, 13V/2,4A, 14V/2,3 A, 15V/2,2A, 16V/2,1A, 17V/2A, 18V/1,9A, 19V/1,8A, 20V/1,7A, 21V/1,6A, 22V/1,6A, 23V/1,5A, 24V/1,5A. Lev. med 1,2 m kabel, nätsladd samt 8 olika utbytbara kontakter med polvändning."

"Utbytbara kontakter med polvändning" - framgår det KLART hur man ska vända kontakten så att det blir rätt?

F¤n, de borde ha skickat med adaptern från England - så hade jag i värsta fall bara behövt köpa en "adaptor connector",som fungerar som adapter/omvandlare mellan engelsk till svensk stickpropp.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ser här är att Musikaffä'n i ett tidigare skede i mail/mess-korrespondensen skrivit att jag kan köpa en adapter som passar svenska förhållanden direkt från M-Audios webbsida, men så är det inte alls - kollade igenom deras adapters som de säljer separat och ingen är avsedd för mitt ljudkort ju! Kan det alltså vara så att de tolkat min tidigare fråga som att jag inte ens vill att de sänder sin engelska adapter? Nej, så dumma kan de inte va...

😆

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

köpte nån liknande adapter på kjell & Co som var ställbar kostade runt 2-300:- tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Med möjlighet att välja 20 olika utspänningar från 5V till 24V. Max 35W. Utspänningen bestäms av en utbytbar insticksplugg som lätt pluggas in från batterieliminatorns utsida. Stabiliserad utspänning. Max belastning vid 5V/4A, 6V/3,5A, 7V/3,3A, 8V/3,2A, 9V/3A, 10V/2,8A, 11V/2,6A, 12V/2,5A, 13V/2,4A, 14V/2,3 A, 15V/2,2A, 16V/2,1A, 17V/2A, 18V/1,9A, 19V/1,8A, 20V/1,7A, 21V/1,6A, 22V/1,6A, 23V/1,5A, 24V/1,5A. Lev. med 1,2 m kabel, nätsladd samt 8 olika utbytbara kontakter med polvändning."

"Utbytbara kontakter med polvändning" - framgår det KLART hur man ska vända kontakten så att det blir rätt?

Med 4A på 5V, så räcker den utan problem. ☺️

Det brukar sitta en liten pil ingjuten på både den fasta delen och på den utbytbara delen, så att man vet säkert när det ska vara rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kjell&Co verkar vara en ny frisk uppkomling - jag ska kolla in i deras nya butik i stan, har aldrig varit där tidigare.

Edit 13.33: Fått uppgift om att uppgiften kan vara gammal, eftersläpning råder.

☺️

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar nästan som att de har skickat ett begagnat upplockat ex till dig, eftersom batterieliminatorn inte ingick. Inte ovanligt att butiker gör så med produkter de får tillbaka, och hoppas att den nya kunden inte klagar.

Kräv att de skickar en sådan. Du måste även skaffa en pluggadapter för den brittiska pluggen passar inte i våra uttag.

Fråga om de kan stå för pluggkostnaden.

Hoppas allt löser sig nu.

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

LJUDKORTET:

Ja, allt låg ju i påsar och cd-fickor som inte var förseglade, så det är ju ingen konst att sända runt en sådan produkt hur många gånger som helst egentligen... Att döma av utseendet på lådan också och den amatörmässiga onödiga tejpningen runt lådan (f.ö. samma tejp som själva paketpåsen var tejpad med), så...

Butiksföreträdaren var dock snabb i mailet att direkt anföra att de får lådorna direkt från M-Audio och rör dem inte. Vidare säger han att som svar att han sökt på M-Audios website och att det där står att det ska inkluderas en nätadapter. Men samtidigt säger han att det kan vara felskrivet på webbsidan! Dessutom, han hävdar att de beställt ett enda ex ytterligare av ljudkortet från M-Audio för att se med egna ögon om adapter ligger i lådan! Jag har även framfört och tagit en mailad digitalkamerabild som visar att det i Quick Start Guiden står att DC5V 2000mA power supply ska ingå!! Han svarar att han återkommer när han vet mera... Vad finns mer att veta?

De kör med 14 dagars öppet köp. Min värsta mardröm vore om laptopen säger ifrån även för detta ljudkort att "Cannot access volume control". Toshibasupporten hade ingen aning om varför den svarade så för mitt E-mu 1616 och hade bara testat Toshiba P300-1EC-an med Creative SB Audigy och då utan problem. Testar detta 6-kanaliga ljudkort nu i Påsk!

Och fungerande ljudkort är ju en förutsättning för att installera och använda mjukvaran...

PROGRAMVARAN:

Kul att ha ett mer riktigt program nu, även om jag inte vet så mycket om vad som skiljer Cubase Essential 4 från Cubase LE 1 (förutom ungefär 1500 kr). Det var en märklig manick med i lådan, ett slags instickgrej - såg ut som ett usb-minne. Verkar vara för att aktivera nån kod. Ska man installera det före eller efter mjukvaran i sig månntro?

CABASAN:

Liten rosenträaktig och fin. Tyckte den var något liten, men de kanske ska eller kan vara så små. Uppenbarligen kan de det eftersom den var det. Lät riktigt bra!

XYLOFONEN:

Otroligt det som hände ikväll! Brevbäraren kommer 19.10 på kvällen och levererar lite reklam och ett kuvert från Schenker om att paketet finns att hämta i godisbutiken! Jag har aldrig fått post efter 14 förut vad jag kommer ihåg. Knallar iväg ögonaböj och hämtar en 13 kilo och något otymplig låda. Tur det finns spännband. Hade ett sådant med lås så jag kunde få in fingrarna ovanpå långsidan och bära det bredvid mig de 250 meterna. Tonen är oväntat volymstark, inga babytoner här inte. Ofattbart billigt, särskilt även med tanke på att man får med pinnar, softbag med frontficka, ryggsäcksremmar och bärhandtag samt ett justerbart svart metallstativ med kraftigt kugghjul och stark fjäder för ökad säkerhet. Så kraftigt motstånd att det t.o.m. var mycket knepigt att ställa in på höjden. Pinnarna man slår med kanske är väl enkla och fjädrande, men antagligen ska de fjädra för vore de alltför styva så påverkar det väl ljudet eller slagtekniken?! Kallas de mallets förresten? Jag vet inte, har ingen direkt erfarenhet av detta instrument tidigare. Märkte dock snabbt redan ikväll att jag har viss fallenhet för xylofonen, till skillnad mot alla blåsinstrument jag försökt mig på tidigare, totalt utan framgång.

De sände med kvitto, garanti- och returkort samt vårkatalogen i det paket jag fick idag, vilket var kallat paket 1 av 2, men kom sist. Handlar ställbar nätdel (för att kunna användas till lite av varje, gitarrpedal etc) imorgon och inväntar därefter M-Audio original nätdel från butiken framöver.

Gôtt! Himlar vad liveinstrument det ska hamna på cd-n nu då.

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

floffo66 (oregistrerad)

Såna här historier är bara en av anledningarna till att jag mer än gärna pröjsar några sekiner extra - och faktiskt några sekiner billigare ibland - i min lokala musikaffär. Hoppas bara att du har sparat bra med pengar i slutändan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...