Jump to content
Annons

Sprakande högtalare


Elektronikant

Recommended Posts

Det här gäller ett par Hi-Fi-högtalare som jag också använder i studion. De har sådär en 20 år på nacken. Det har på senare år börjat spraka i dem när volymen ändras. Är det rengöring av stärkarens volympott eller av högtalarna som behövs, eller nåt annat?

Ibland kan det också låta som om ett membran är sprucket. Men det syns inget på dem. Byter man membran då?

Sedan är det så att när anläggningen står på och jag tänder tex en lampa eller sätter i/drar ur en väggkontakt så sprakar det i dem då också. Vad kan man göra åt det?

Tack för tips

Redigerat av Elektronikant
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...
Det här måste väl vara ett vanligt problem? svar önskas, snälla!

Hör med jockmic här på studios forum han har lite koll på det här med högtalare me thinks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här gäller ett par Hi-Fi-högtalare som jag också använder i studion. De har sådär en 20 år på nacken. Det har på senare år börjat spraka i dem när volymen ändras. Är det rengöring av stärkarens volympott eller av högtalarna som behövs, eller nåt annat?

Gamla pottar har en förmåga att spraka. 20 år är en hel del, och sprak är inget ovanligt vid den åldern.

Prova elektronikspray. Kan ge en förbättring som dock kanske inte håller så många år.

(Jag hade samma problem med min stereo-förstärkare, en massa knappar och rattar sprakade. Så jag öppnade den försökte rengöra, men efter några månader var det lika illa igen, så jag lödde om lite så att signalen numera går raka vägen förbi det sprak-genererande. Fungerar fortfarande bra efter 6-7 år.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Tack för svaren så här långt. Jag tror det sprakade av en annan anledning också. När stereon står på och jag slår på eller av en strömbrytare så sprakar det. Det kan vara en lampa jag slår på i ett annat rum. Har det nåt med jordning att göra? det är ojordade väggkontakter.

Redigerat av Elektronikant
Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande problem med din förstärkare.. Inget med högtalarna att göra alls (Don't kill the messenger!)

Tack för svaren så här långt. Jag tror det sprakade av en annan anledning också. När stereon står på och jag slår på eller av en strömbrytare så sprakar det. Det kan vara en lampa jag slår på i ett annat rum. Har det nåt med jordning att göra? det är ojordade väggkontakter.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...