Jump to content
Annons

1000 ex, vart är det värt att trycka?


Luigi

Recommended Posts

Tänkte trycka min nya skiva i 1000 ex, i plastficka, 2sidigt omslag i färg och ca 2000 stickers. inget tryck på skivan.

Är det värt att få den bränd eller orkar man bränna 1000 ex själv?

nån som har tips på vart man ska vända sig för att få det billigaste? eller är det billigare att fixxa alla saker på olika ställen?

tack hej!

Redigerat av Luigi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Skall du sälja skivan eller ge bort den som promotion?

CD säljer väldigt lite så 1000 är idag ganska många ex.

Är det promotion, bränn själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade Eniro i höstas och kom i kontakt med ett tjugotal firmor. Jag mailade dem en offertförfrågan som gällde 500 ex, pappkonvolut med färgtryck på bägge sidor och tvåfärgat tryck på själva cd:n. Det skiljde tusenlappar redan vid denna lilla order så det lönar sig definitivt att ta in offerter om Du inte tänker göra det själv. I höstas var det några som t o m svarade att de inte tog emot så små order som 500 ex. Undrar om det kan ha ändrat sig nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

1000 ex? vem är du och hur är du säker på att du kan sälja eller distribuera 1000 skivor? Bara nyfiken, det är rätt många skivor, och eftersom du inte verkar ha nån som sköter det åt dig antar jag att du är osignad.

Tycker du ska bränna själv i den takt du säljer eller skickar skivorna. Så slipper du sitta med lådor med osålda skivor - för det är deppigt om nåt.

Fridens,

the lax

Link to comment
Dela på andra sajter

1000 ex? vem är du och hur är du säker på att du kan sälja eller distribuera 1000 skivor? Bara nyfiken, det är rätt många skivor, och eftersom du inte verkar ha nån som sköter det åt dig antar jag att du är osignad.

Tycker du ska bränna själv i den takt du säljer eller skickar skivorna. Så slipper du sitta med lådor med osålda skivor - för det är deppigt om nåt.

Fridens,

the lax

Nog helt rätt tänkt - även om Du tänkt dela/ skicka ut ex för promotion också. Känner många som sitter med över hälften kvar ett år senare. Som 3lax skriver. deprimerande och det blir också svårt att få igen pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska dela ut skivorna gratis i promotion syfte, på spelningar, skicka runt etc. Planerar inte att tjäna nått på det direkt, i form av uppmärksamhet om nått.

Pratade med en kille som tog 5500 för 1000 ex, med glasmaster, samt tryck på skivan. tycker det låter bra, vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för svar ni ger han...

Det är inte fråga om lönsamhet här...Han undrar var det blir billigast...

Visst, naturligtvis blir det billigare att göra det själv..

Iom han inte tänkt sälja skivorna utan ger bort dom som

marknadsföring, så är det nog fastställt att det inte blir nån

förtjänst...

Mitt råd som någon sa här uppe...Leta ett tag till..Ta in offerter...

Ring och prata med tryckerierna...

Ex: Hej, hur mycket tar ni...SV: 5500...Men firma x tar bara 3500...

Kan bli ptrutmån kan oxå bli: Men ta du firma x Då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Musichelp (oregistrerad)

Ett tips är att sitta bränna och printa på Cd skivor är oftast inget alternativ. Beräknar man tidsåtgången och att det faktiskt inte blir så bra så är det nog dyrare. Brända skivor som man tar emot är likvärdiga med en länk till myspace (jag borde veta då jag jobbar med det här dagligen). Ska man sen sälja lite på spelningar så är brända inte alls att tänka på. Det signalerar mer att din musik är i hobbynivå, alltså är matrialet på skivan även i hobbynivå.

Sen ta in offerter, ja det kan man göra, men det olika kvalité på olika presserier. Görs det i Östeuropa så har hela produktionen sämre kvalité. Så ta in offert och begär ett provex på någon produktion innan.

Dessutom på de flesta tryckerier är det billigare att göra 1000 än 500 ex. För att vid 1000 är glasmastern fri. Rent krasst vill du ha bara 500. Ja beställ 1000 ta rabatten slå sönder de sista 500 om det är just 500 du behöver.

Mycket av priserna hänger på euron. Just nu tar vi 5900kr för singel med pappficka 1000 ex allt i fyrfärg. Den du pratade med som kunde ge dig 1000 ex med tryck på skivan för 5500kr. Samma sak hos oss (alltså cd på spindel, ink glasmaster och fyrfärgstryck) kostar 4620kr.

www.musichelp.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)
jag ska dela ut skivorna gratis i promotion syfte, på spelningar, skicka runt etc. Planerar inte att tjäna nått på det direkt, i form av uppmärksamhet om nått.

Pratade med en kille som tog 5500 för 1000 ex, med glasmaster, samt tryck på skivan. tycker det låter bra, vad säger ni?

Nu blev jag nyfiken, gäller detta för tryckta eller brända skivor, fullängd eller singel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)

Ah ok.

Men är de brända eller tryckta i fabrik?

Det är den där glasmastern som flurar till det för mig.

Har för mig att brända skivor inte håller för lika många spelningar som fabrikstryckta.

Men det kanske har ändrat sig med tiden, det var ett tag sen jag håll på med det här. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det finns et ställe där vi ska trycka vår singel i 500 ex.. jag tror inte det blir så stor prisskillnad från 1000 kopior iom att det inte är så lönsamt att trycka upp 500 annars.. men kolla upp dom.

www.polintaCD.se

ganska nya i sverige och det finns inte så mycker referenser.. men vi ska trycka där nu i dagarna så jag kan återkomma med bedömning

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

jag glömde svara när det begav sig. men om någon trillar in här i tråden så kan det vara bra att dela..

Polinta är Inte att rekommendera.

Vi beställde 500 skivor. De kom i en stor hög i en kartong med bara ett lager bubbelplast. alltså inte sorterade på något vis. Vi beställde pappersfodral 1-fold. Många av dem var skadade i kanterna och ojämnt vikta. vissa hade tryckfel (om än mycket små). och vi fick ungefär 900 skivor. efter att ha räknat bort alla skadade var det ungefär 500 kvar. man skulle kunna tänka sig att de hade en "felbuffert" men icke. de hade råkat skicka "1000" skivor.. och det är jag glad för. annars hade vi inte haft våra 500. vi betalade inte mer pengar så för oss löste det sig någorlunda väl. men hade vi istället fått 450 varav 200 var skadade hade jag inte varit nöjd.

är man dock ett band som mest tycker det är kul att trycka en skiva och inte har speciellt höga krav så kan det fungera. man får helt enkelt göra avvägandet om man vill välja pris eller kvalité. vi fick trots allt skivorna och alla gick att spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ta in offerter, ja det kan man göra, men det olika kvalité på olika presserier. Görs det i Östeuropa så har hela produktionen sämre kvalité. Så ta in offert och begär ett provex på någon produktion innan.

Det där påståendet har du ingen som helst grund för, annat än i egenintresse. GZ Digital Media i Tjeckien är ett av de absolut största (om inte det största) tryckerierna i Europa idag, och att påstå att de skulle hålla lägre kvalité än produktioner från västeuropa är helt enkelt lögn. Vill hemskt gärna se en källa på ditt påstående annars.

Redigerat av ANOMALiES
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...