Jump to content
Annons

Sångeffekt - kanske en baggis för er?


nattsvart

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Mmm, låter som präxis som en Eventide (gammal fin hårdvara) effekt.

Delay och pitchshifter borde lösa uppgiften. Pitchshifter först sedan delay, styr pitchen upp eller ned... klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen har jag missat allt.

Detta låter dock i mina öron som någonting som är möjligt att göra i vilket program som helst.

Dåligt rum och ett dåligt delay eller något av dom pissiga analoga

bandekon som jag är dödligt less på.

grejen är rösterna och det fixar man vare sig med ointeligent panorering eller vare sig mjuk eller hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp, min favoritlåt med monster magnet!

det är inte ett bandeko * - det är ett analogt eko. Men det går att härma, paradoxalt nog, med vilken bandekosimulering som helst. Allt du behöver göra är att automatisera speed-knappen. Eller repeat rate kan den också heta.

Divineco: Har du det lite jobbigt just nu? Varför totaldissa nåns glädje? Aja.. ha det bra

* skillnaden är att med bandeko blir det fördröjning innan det blir feedback - ekoinspelningen måste nå alla tonhuvuden. Det går att få så det låter så - men det blir inte så direkt som det här. Alltså analogt eko, med nån som kranar på repeat rate.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett enkelt sätt att pitcha rösten är att ta ett delay och vrida på tiden, då pitchas det upp och ned.

Men här lät det som om delay tiden var konstant och pitchen åkte upp och ned. Kanske är det två delayer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt sätt att pitcha rösten är att ta ett delay och vrida på tiden, då pitchas det upp och ned.

Men här lät det som om delay tiden var konstant och pitchen åkte upp och ned. Kanske är det två delayer.

Hur får man ett delay att styra en pitchshifter? Sitter och leker lite med en gammal sånginspelning, använder wavelab. Kanske borde köra i CSX?

Link to comment
Dela på andra sajter

Länken till låten funkar inte.. Skulle vilja höra detta.. Tycker det verkar vara nåt som låter som en urgammal harmonizer enl beskrivningarna.. Och den funkar som så att man styr tiden med en sågtandvåg på ett delay med kort tid på (typiskt 2~20 mS). Har du ny bättre länk till låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. en helt vanlig analog delay som man har ganska mycket feedback på samt justera time/delay-ratten samtidigt. Bör gå att fixa med vilken delayplug som helst som du kan ratta feedback samt time/delay samtidigt på. Ta en titt på t.ex http://www.synthtopia.com/content/2008/08/...or-mac-windows/

Link to comment
Dela på andra sajter

Första länken leder ut i tomheten för mig... 😉

Ta andra länken då!

Jag har ngt tjall på den där sidan jag länkar till. För er som undrar men inte får hem låten så gäller det "Monster Magnet" och deras fenomenala hit "cyclops revolution". 1a spåret på "super judge" och det är effekten på sången i inledningen jag är ute efter.

Tack till alla som svarat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump.. This is what u need 😄

Japp.. en helt vanlig analog delay som man har ganska mycket feedback på samt justera time/delay-ratten samtidigt. Bör gå att fixa med vilken delayplug som helst som du kan ratta feedback samt time/delay samtidigt på. Ta en titt på t.ex http://www.synthtopia.com/content/2008/08/...or-mac-windows/
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...