Jump to content
Annons

AJ AJ AJ TUSAN OCKSÅ! Fel polaritet inkopplat i overdriven!


tAUG

Recommended Posts

Jag har, som titeln redan har avslöjat, av någon skum anledning råkat koppla in strömförsörjningen i min tube overdrive med fel polaritet. Alltså en liten switch satt fel.

Först så bara ville pedalen inte gå igång så jag började felsöka och såg ganska snart felet. Vid den tidpunkten luktade det bränt om pedalen och den vägrade att gå igång - med rätt polaritet.

Så nu till min fråga; är pedalen död för alltid eller kan det finnas hopp (i form av säkringar/diodrar/dylikt som har pajjat i stället för själva pedalen)? Bör jag öppna upp och kika eller är det lönlöst då jag inte har särskilt bra koll? Vad tusan ska jag göra, sjukt kasst om pedalen är paj 😆🙁 :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan ju lägga till att jag har provat med endast batteri också och det funkade ICKE 😆🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Luktade det bränt kan du utgå från att den är död.. Men hur händig är du? Antagligen har bara nån diod eller eventuellt en kondensator gått åt pipan.. Enkelt att fixa med multimeter och en lödkolv.. Samt nya komponenter förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Luktade det bränt kan du utgå från att den är död.. Men hur händig är du? Antagligen har bara nån diod eller eventuellt en kondensator gått åt pipan.. Enkelt att fixa med multimeter och en lödkolv.. Samt nya komponenter förstås...

Du tror alltså inte att den är bortom räddning? Jag är inte särkskilt händig själv, men jag känner ett par elektriker och nån hemmapulare sådär så jag skulle ju iof kunnahöra med dem. Brukar det sitta, som du säger, nån diod eller så som pajjar innan själva kretskortet ryker eller hur är det?

Jag är så himla skraj att skiten bara har gått upp i rök :S

Det är en sån här förresten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja luktade det bränt om den så kan du ju skruva upp den och se vart det ser lite svart och bränt ut.. Där har nån komponent gått åt pipan.. Nån liten diod eller kanske en tantal-elektrolytkondensator (brukar se ut som små blå eller orange bär ungefär).. Dom gillar inte fel polaritet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja luktade det bränt om den så kan du ju skruva upp den och se vart det ser lite svart och bränt ut.. Där har nån komponent gått åt pipan.. Nån liten diod eller kanske en tantal-elektrolytkondensator (brukar se ut som små blå eller orange bär ungefär).. Dom gillar inte fel polaritet...

Hmm, okej

Jag börjar skruva nu så får vi se vart det leder för någon stans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en Boss pedal av lite äldre modell så är det nog en diod som du lätt hittar vid adapteringången. Jag har bytt ut många sådana, ett lätt jobb även för en nybörjare. Du ser dessutom att den är bränd. Ibanez däremot brukar palla om man kör in en adapter med fel polaritet.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en Boss pedal av lite äldre modell så är det nog en diod som du lätt hittar vid adapteringången. Jag har bytt ut många sådana, ett lätt jobb även för en nybörjare. Du ser dessutom att den är bränd. Ibanez däremot brukar palla om man kör in en adapter med fel polaritet.

Kolin

Det är varken eller - en Digitech Hardwire kolla länk i tidigare inlägg.

Jag har för övrigt öppnat upp för att kika men det är inte direkt så att jag ser någonting. Det är svårt att avgöra då kretskortet sitter ganska tight mot själva pedalen och jag vill inte gärna rycka och slita i grejerna och riskera att pajja någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mailade Andreas Möller (Stinkfoot), som moddar pedaler, och hörde med honom vad han trodde om pedalen:

Hej!

I närheten av adapterjacket sitter en diod och en eller flera stora (100uF eller så) kondensatorer, kopplade mellan +9v och jord. Diodens jobb är att begränsa mängden spänning som kan gå åt fel håll, och kondensatorerna ska filtrera den inkommande spänningen. Om man matar pedalen med fel polaritet - och har tur - kommer dioden och kondningarna att hålla. Om inte, går dom sönder och förhoppningsvis kortsluter dom då +9v till jord (vilket skyddar resten av kretsarna från den felvända strömmen). I så fall är det "bara" att byta dioden och ev kondningarna, så funkar allt igen. Har man riktig otur, brinner dom istället av, och då är hela pedalen rökt...

Vad resultatet blev i det här fallet är svårt att säga, och det är heller inte så lätt att fixa eftersom pedalen är byggd med ytmonterade komponenter. Jag har inga komponenter av den typen alls hemma, och gillar heller inte att löda i den typen av kretsar (det är väldigt lätt att ha sönder andra saker, när allt är så småttigt). Men det går säkert att fixa, eller åtminstone avgöra om den är helt rökt eller ej. De flesta musikaffärer har någon som dom skickar reparationsobjekt till, så hör med din lokala handlare.

/Andreas

Är det någon här som kan löda sådant? Eller som har någon som helst prisuppfattning på ett sådant jobb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är ytmonterade komponeter så backar nog många. Lagade en Marshall för ett tag sedan och bytta bla en slutstegsmodul. Den var lödd på bägge sidor av kretskortet och jag borde ha haft en speciell sug för att få loss komponenten. Jag fick ta svärfar tillhjälp som är som en uppfinnare och kunde knappaste ta betalt för de många timmat vi la ner på att byta slutstegskompontnet, men skam den som ger sig. 500 hundra spänn + material tog jag och då ska du veta att timmpenningen var låg.... mycket låg. Ytmonterat och dubbellött är inte roligt... Lycka till, det kan finnas någon som kan se det som en utmaning.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är ytmonterade komponeter så backar nog många. Lagade en Marshall för ett tag sedan och bytta bla en slutstegsmodul. Den var lödd på bägge sidor av kretskortet och jag borde ha haft en speciell sug för att få loss komponenten. Jag fick ta svärfar tillhjälp som är som en uppfinnare och kunde knappaste ta betalt för de många timmat vi la ner på att byta slutstegskompontnet, men skam den som ger sig. 500 hundra spänn + material tog jag och då ska du veta att timmpenningen var låg.... mycket låg. Ytmonterat och dubbellött är inte roligt... Lycka till, det kan finnas någon som kan se det som en utmaning.

Kolin

Ojdå 😏

Kan du inte fota innandömet med mobilkameran då och lägga ut en bild?

Jo visst, jag ska försöka lägga ut nån senare idag/kväll 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt hur bra det syns, men det var svårt att få några bättre bilder utan att slita i själva kretskortet...

161558-IMG_1263.jpg

161559-IMG_1264.jpg

161560-IMG_1265.jpg

161561-IMG_1266.jpg

161562-IMG_1267.jpg

161563-IMG_1268.jpg

161564-IMG_1269.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu är pedalen lagad i alla fall 😛 Det var en musikelektriker i stan som kirrade det 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sa BOI?

BOI?

Och vad var trasigt? (viktigt att veta om det händer igen!!! )

Och vad kostade det hela?

Tyckte mig se en utbränd kondensator på bild 2 i alla fall..

Det var som du säger en eller ett par kondensatorer. Jag fick hela kalaset gratis! Men då var det väl för att jag först lämnade det till en äldre bekant som är duktig på sådana saker, dock var detta, enligt honom, lite överkurs så han tog det i sin tur till sin polare som fixade det. Grymt tur! 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Va bra.. Jo jag ser att det är en del ytmonterade komponenter också.. Så jag förstår att det var både pilligt och komplicerat.. Tur hade du i alla fall.. Hoppas du lärde dig nåt på köpet 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Board of investigation

Jag förstår inte 😛

Va bra.. Jo jag ser att det är en del ytmonterade komponenter också.. Så jag förstår att det var både pilligt och komplicerat.. Tur hade du i alla fall.. Hoppas du lärde dig nåt på köpet ☺️

Ja verkligen, det är ovärdeligt med kontakter 😉 Jag lärde mig dock inte särkilt mycket förutum just:

Att vara noggrann med polariteten kanske... 😑
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det som att den svenska haverikommissionen har kastat om bokstäverna, men du fattar nog galoppen. Svenska BOI

Ahaa, nu förstår jag vad du menar 😄 Dock har jag ju fått den fixad nu så sånt behövs inte 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...