Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, Jag Àr en kille pÄ 14 Är att bygga upp en semi-pro studio pÄ rummet. Jag har dator och bra hÞytallere men kommer att köpa ljudkort och mic frÄn denna butik: www.multima.no kommer att anvÀnda cirka 2000 miljoner euro för ljudkortet och det Àr det nÄgon som har nÄgra förslag pÄ vad jag ska köpa?

Annons
Postat
kommer att anvÀnda cirka 2000 miljoner euro för ljudkortet

2000 miljoner euro Àr ganska mycket pengar.. du kan köpa ett av varje.....

DieHard (oregistrerad)
Postat
kommer att anvÀnda cirka 2000 miljoner euro för ljudkortet och det Àr det nÄgon som har nÄgra förslag pÄ vad jag ska köpa?

Ja du kan fĂ„ köpa mitt billigt. Är inte girig och nöjer mig med enbart den nĂ€tta summan av runt 100 miljoner euro för det 🙂

Postat

SvÄrt att ge generella rÄd, det Àr sÄ mÄnga detaljer som man behöver veta. Hur mÄnga kanaler in/ut behöver du, behöver du kunna spela in gitarr/bas rakt in i kortet, har du firewire i datorn eller skall det vara usb, behöver det vara 24/96 eller klarar du dig med 16/44.1, fantommatning? osv, osv...

TÀnk igenom lite vad ljudkortet behöver kunna rent praktiskt sÄ Àr det mycket lÀttare att sÄlla sen. Och som sagt, kolla igenom samlingstrÄdarna och recensioner pÄ intressanta kort, sÄ brukar det klarna vilka kandidater som passar.

/Andreas

Postat

Var snÀll med honom, han Àr en liten pojk som Àr alldeles i början av allt musikaliskt. Han behöver all uppmuntran. Hur man ska. skriva ner sina funderingar Àr inte lÀtt ens om man passerat 50-strecket.

Ska han göra hiphop behöver han vÀl bara en ljudingÄng och kan satsa pÄ ett lite bÀttre sÄnt kort?

Fan, nu skrev jag liksom över huvudet pÄ Daniel, det var inte riktigt meningen.

En sak Daniel. Du mÄste ju inte i förvÀg bestÀmma att micken ska kosta 3000 kr och ljudkortet 2000. Du kanske hittar en beg 4000 kronors mick för 1700 kr? Och varför har du bestÀmt att köpa allt jus pÄ ett stÀlle?

Det finns hiphoppare som fast de har en massa stÄlar föredrar en billig mikrofon, de gillar det vassa ljudet i den bÀttre Àn i en skitdyr och mycket bÀttre rör-mikrofon. Rap och hiphop ska vara vasst och kanske lite lÀtt störigt. Ta god tid pÄ dig med funderingarna!

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja det dÀr fÄr du förklara vad du menade med det.

Postat
Ja det dÀr fÄr du förklara vad du menade med det.

Det ska vÀl sticka ut lite? Och det allra mjukaste rörvarma softade snygga ljudet kanske dÄ inte Àr det som passar bÀst. AngÄende Röde NT1-A har jag lÀst att:

A. Den Àr inte sÄ dyr.

B. MÄnga tycker den Àr lite vass eller kall i ljudet.

C. Och mÄnga hiphop unt rappare gillar den. Troligen pga ljudet.

D. Texterna brukar vÀl vara rÀtt vass kritik av saker och ting sÄsom samhÀllet tex. Inte mjukt medhÄrs i alla fall.

Fast vad fan vet jag? Och vem kan tala om hur allt "ska" vara? SĂ„ngljudet pĂ„ Iggy Pops "The Passenger" lĂ„ter som om han sjunger genom en gitarrcombo med dĂ„liga rör, antagligen en Twin Reverb. Vilken ljudtekniker skulle rekomendera detta? LĂ„ten Ă€r Ă€ndĂ„ omtyckt. đŸ˜Č

Postat

Att en mick skulle passa en viss genre Àr det nog (förhoppningsvis) ingen som tror. Att olika mickar passar olika personer Àr nog dÀremot allmÀnt kÀnt och jag tror nog att inte bara hiphoppare uppskattar NT1-A dÄ den presterar vÀldigt bra för pengarna. Att den ibland kan kÀnnas vass beror oftast pÄ att den inte passar alla och framförallt inte personer med mycket sibulance (ess) dÄ NT1-A har ett litet lyft i diskanten (men mycket snyggare Àn vissa billigare Kinamickar).

Postat
Att en mick skulle passa en viss genre Àr det nog (förhoppningsvis) ingen som tror. Att olika mickar passar olika personer Àr nog dÀremot allmÀnt kÀnt och jag tror nog att inte bara hiphoppare uppskattar NT1-A dÄ den presterar vÀldigt bra för pengarna. Att den ibland kan kÀnnas vass beror oftast pÄ att den inte passar alla och framförallt inte personer med mycket sibulance (ess) dÄ NT1-A har ett litet lyft i diskanten (men mycket snyggare Àn vissa billigare Kinamickar).

Det gÄr i alla fall mode i olika genreer. Fender tÀnkte precis lÀgga ner stratocastermodellen nÀr Jimi Hendrix vÀnde uppochned pÄ gitarren och musikvÀrlden. Gibson Les Paul hade det svÄrt mot de japanska hockeyklubbsgitarrerna nÀr Gunsnroses slog igenom och Les Paul Äter ansÄgs som det bÀsta att spela rocknroll pÄ.

I Rap o Hiphop har förgrundsfigurerna ingen gitarr sĂ„ dĂ€r tittar man mer pĂ„ micken. Och det Ă€r sĂ€kert ingen tillfĂ€llighet att Röde pĂ„ sin hemsida demonstrerar NT1-A med nĂ„t hiphop-exempel. NĂ€r jag tittade dĂ€r förut lyckades jag aldrig fĂ„ igĂ„ng lĂ„ten. Är man ung och grön musiker Ă€r det ganska smart att vĂ€lja en gitarr eller mick som man vet att andra haft framgĂ„ng med. DĂ„ blir i alla fall inte den biten helt fel.

Postat

Jag försökte faktiskt vara snĂ€ll, men det kanske lĂ€t lite vasst 😉. Det jag ville ha sagt Ă€r att det Ă€r svĂ„rt att hjĂ€lpa till om vi inte fĂ„r mer info. Och det Ă€r svĂ„rt att vĂ€lja nĂ€r man inte vet varför man skall vĂ€lja det ena eller det andra.

Jag gissar lite nu, men om du bara skall spela in rap/sÄng och göra allt annat i datorn sÄ behöver du ett ljudkort med en bra mickpreamp. Om du har firewire i datorn skulle jag rekommendera att du vÀljer ett firewireljudkort, men har du inte det redan kanske det Àr en onödig utgift att köpa ett firewireinterface ocksÄ, dÄ kanske USB-ljudkort Àr vettigare. Fördröjningen (som Àr nÄgot sÀmre med USB-ljudkort) Àr nog inte den viktigaste faktorn om du bara skall göra sÄnginspelningar.

Om micken bara ska anvÀndas i studio skulle jag rekommendera en stormembrans kondensatormick, vill du kunna anvÀnda den live ocksÄ kanske en dynamisk sÄngmick typ sm58 Àr vettigare, dom Àr generellt tÄligare och inte sÄ rundgÄngskÀnsliga. Det finns en uppsjö av stormembranare till vettigt pris, men jag har inte bra koll och det Àr mycket en smaksak. Kolla pÄ Claes micktestsida (finns lÀnkad i hans signatur) och jÀmför lite tills du hittar en som du gillar soundet pÄ.

Skulle rekommendera ett ljudkort med minst 24/96 upplösning, skillnaden kanske inte Àr jÀttestor för ett otrÀnat öra, men det finns ingen anledning att begrÀnsa sig i onödan för att spara nÄgra hundralappar. Steget upp till 192 kHz har jag inte tagit sjÀlv Àn, sÄ det kan jag inte uttala mig om.

Jag har sjÀlv haft en firepod som jag var mycket nöjd med, och det skall vara samma preamps i lillebrorsan firebox, sÄ den skulle jag vÀlja. Men det finns sÀkert andra i samma prisklass som Àr lika bra. Kolla att in/utgÄngarna gÄr att koppla till din utrustning, sÄ du slipper krÄngla med adaptrar.

Men grundtipset Àr att du lÀser pÄ lite, i t.ex. trÄdarna pÄ forumet, sÄ att du vet *varför* du vÀljer si eller sÄ. DÄ Àr chansen mycket större att du köper grejer som passar dig och det du vill göra, och att du blir nöjd i slutÀndan.

/Andreas

DieHard (oregistrerad)
Postat
Det gÄr i alla fall mode i olika genreer. Fender tÀnkte precis lÀgga ner stratocastermodellen nÀr Jimi Hendrix vÀnde uppochned pÄ gitarren och musikvÀrlden. Gibson Les Paul hade det svÄrt mot de japanska hockeyklubbsgitarrerna nÀr Gunsnroses slog igenom och Les Paul Äter ansÄgs som det bÀsta att spela rocknroll pÄ.

I Rap o Hiphop har förgrundsfigurerna ingen gitarr sĂ„ dĂ€r tittar man mer pĂ„ micken. Och det Ă€r sĂ€kert ingen tillfĂ€llighet att Röde pĂ„ sin hemsida demonstrerar NT1-A med nĂ„t hiphop-exempel. NĂ€r jag tittade dĂ€r förut lyckades jag aldrig fĂ„ igĂ„ng lĂ„ten. Är man ung och grön musiker Ă€r det ganska smart att vĂ€lja en gitarr eller mick som man vet att andra haft framgĂ„ng med. DĂ„ blir i alla fall inte den biten helt fel.

Det dÀr med att Fender hade tÀnkt lÀgga ned innan Jimpa kom in i bilden hade jag inte en aning om. Alltid intressant höra vilka stora misstag företag har eller nÀstan har gjort. Men oavsett, nÀr det gÀller mick Àr det trots allt viktigast att man hittar en som man trivs med och gillar ljudet i. Detsamma gÀller ju Àven guror. Bara följa efter för att andra har en Àr ju inte det bÀsta. Iofs förstÄr jag varför det blir som det blir. Visst nÀr jag började spela sÄ var det ju Ibanez som gÀllde och det blev snart en dÀr för mig med. Men om alla springer Ät samma hÄll kommer det lÄta likadant tills folk tröttnar för att sen springa Ät nÀsta hÄll och hoppas pÄ nÄgot nytt. Visst som sagt var det Àr inte nÄgot man tÀnker pÄ om man Àr tonÄring och vi har vÀl alla hÀr som Àr Àldre gjort samma sak nÀr vi började.

Postat
Och det Àr sÀkert ingen tillfÀllighet att Röde pÄ sin hemsida demonstrerar NT1-A med nÄt hiphop-exempel.

Det tror jag att det Àr. Mickar tillverkas inte för att passa olika genres utan olika ljudkÀllor (t ex olika sÄngare) oavsett musikstil.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.