danielMG Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Hej, Jag Àr en kille pÄ 14 Är att bygga upp en semi-pro studio pÄ rummet. Jag har dator och bra hÞytallere men kommer att köpa ljudkort och mic frÄn denna butik: www.multima.no kommer att anvÀnda cirka 2000 miljoner euro för ljudkortet och det Àr det nÄgon som har nÄgra förslag pÄ vad jag ska köpa?
Gilbert Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Börja med att lÀsa nÄgra av de hundratals trÄdarna som redan avhandlat detta om och om igen.
DaTube Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 kommer att anvÀnda cirka 2000 miljoner euro för ljudkortet 2000 miljoner euro Àr ganska mycket pengar.. du kan köpa ett av varje.....
DieHard (oregistrerad) Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 kommer att anvĂ€nda cirka 2000 miljoner euro för ljudkortet och det Ă€r det nĂ„gon som har nĂ„gra förslag pĂ„ vad jag ska köpa? Ja du kan fĂ„ köpa mitt billigt. Ăr inte girig och nöjer mig med enbart den nĂ€tta summan av runt 100 miljoner euro för det đ
YogSothoth Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 SvÄrt att ge generella rÄd, det Àr sÄ mÄnga detaljer som man behöver veta. Hur mÄnga kanaler in/ut behöver du, behöver du kunna spela in gitarr/bas rakt in i kortet, har du firewire i datorn eller skall det vara usb, behöver det vara 24/96 eller klarar du dig med 16/44.1, fantommatning? osv, osv... TÀnk igenom lite vad ljudkortet behöver kunna rent praktiskt sÄ Àr det mycket lÀttare att sÄlla sen. Och som sagt, kolla igenom samlingstrÄdarna och recensioner pÄ intressanta kort, sÄ brukar det klarna vilka kandidater som passar. /Andreas
Guitar Nilsson Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Var snÀll med honom, han Àr en liten pojk som Àr alldeles i början av allt musikaliskt. Han behöver all uppmuntran. Hur man ska. skriva ner sina funderingar Àr inte lÀtt ens om man passerat 50-strecket. Ska han göra hiphop behöver han vÀl bara en ljudingÄng och kan satsa pÄ ett lite bÀttre sÄnt kort? Fan, nu skrev jag liksom över huvudet pÄ Daniel, det var inte riktigt meningen. En sak Daniel. Du mÄste ju inte i förvÀg bestÀmma att micken ska kosta 3000 kr och ljudkortet 2000. Du kanske hittar en beg 4000 kronors mick för 1700 kr? Och varför har du bestÀmt att köpa allt jus pÄ ett stÀlle? Det finns hiphoppare som fast de har en massa stÄlar föredrar en billig mikrofon, de gillar det vassa ljudet i den bÀttre Àn i en skitdyr och mycket bÀttre rör-mikrofon. Rap och hiphop ska vara vasst och kanske lite lÀtt störigt. Ta god tid pÄ dig med funderingarna!
Gilbert Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Rap och hiphop ska vara vasst och kanske lite lÀtt störigt. JassÄ?
DieHard (oregistrerad) Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Ja det dÀr fÄr du förklara vad du menade med det.
Guitar Nilsson Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Ja det dĂ€r fĂ„r du förklara vad du menade med det. Det ska vĂ€l sticka ut lite? Och det allra mjukaste rörvarma softade snygga ljudet kanske dĂ„ inte Ă€r det som passar bĂ€st. AngĂ„ende Röde NT1-A har jag lĂ€st att: A. Den Ă€r inte sĂ„ dyr. B. MĂ„nga tycker den Ă€r lite vass eller kall i ljudet. C. Och mĂ„nga hiphop unt rappare gillar den. Troligen pga ljudet. D. Texterna brukar vĂ€l vara rĂ€tt vass kritik av saker och ting sĂ„som samhĂ€llet tex. Inte mjukt medhĂ„rs i alla fall. Fast vad fan vet jag? Och vem kan tala om hur allt "ska" vara? SĂ„ngljudet pĂ„ Iggy Pops "The Passenger" lĂ„ter som om han sjunger genom en gitarrcombo med dĂ„liga rör, antagligen en Twin Reverb. Vilken ljudtekniker skulle rekomendera detta? LĂ„ten Ă€r Ă€ndĂ„ omtyckt. đČ
Gilbert Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Att en mick skulle passa en viss genre Àr det nog (förhoppningsvis) ingen som tror. Att olika mickar passar olika personer Àr nog dÀremot allmÀnt kÀnt och jag tror nog att inte bara hiphoppare uppskattar NT1-A dÄ den presterar vÀldigt bra för pengarna. Att den ibland kan kÀnnas vass beror oftast pÄ att den inte passar alla och framförallt inte personer med mycket sibulance (ess) dÄ NT1-A har ett litet lyft i diskanten (men mycket snyggare Àn vissa billigare Kinamickar).
Guitar Nilsson Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Att en mick skulle passa en viss genre Ă€r det nog (förhoppningsvis) ingen som tror. Att olika mickar passar olika personer Ă€r nog dĂ€remot allmĂ€nt kĂ€nt och jag tror nog att inte bara hiphoppare uppskattar NT1-A dĂ„ den presterar vĂ€ldigt bra för pengarna. Att den ibland kan kĂ€nnas vass beror oftast pĂ„ att den inte passar alla och framförallt inte personer med mycket sibulance (ess) dĂ„ NT1-A har ett litet lyft i diskanten (men mycket snyggare Ă€n vissa billigare Kinamickar). Det gĂ„r i alla fall mode i olika genreer. Fender tĂ€nkte precis lĂ€gga ner stratocastermodellen nĂ€r Jimi Hendrix vĂ€nde uppochned pĂ„ gitarren och musikvĂ€rlden. Gibson Les Paul hade det svĂ„rt mot de japanska hockeyklubbsgitarrerna nĂ€r Gunsnroses slog igenom och Les Paul Ă„ter ansĂ„gs som det bĂ€sta att spela rocknroll pĂ„. I Rap o Hiphop har förgrundsfigurerna ingen gitarr sĂ„ dĂ€r tittar man mer pĂ„ micken. Och det Ă€r sĂ€kert ingen tillfĂ€llighet att Röde pĂ„ sin hemsida demonstrerar NT1-A med nĂ„t hiphop-exempel. NĂ€r jag tittade dĂ€r förut lyckades jag aldrig fĂ„ igĂ„ng lĂ„ten. Ăr man ung och grön musiker Ă€r det ganska smart att vĂ€lja en gitarr eller mick som man vet att andra haft framgĂ„ng med. DĂ„ blir i alla fall inte den biten helt fel.
YogSothoth Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Jag försökte faktiskt vara snĂ€ll, men det kanske lĂ€t lite vasst đ. Det jag ville ha sagt Ă€r att det Ă€r svĂ„rt att hjĂ€lpa till om vi inte fĂ„r mer info. Och det Ă€r svĂ„rt att vĂ€lja nĂ€r man inte vet varför man skall vĂ€lja det ena eller det andra. Jag gissar lite nu, men om du bara skall spela in rap/sĂ„ng och göra allt annat i datorn sĂ„ behöver du ett ljudkort med en bra mickpreamp. Om du har firewire i datorn skulle jag rekommendera att du vĂ€ljer ett firewireljudkort, men har du inte det redan kanske det Ă€r en onödig utgift att köpa ett firewireinterface ocksĂ„, dĂ„ kanske USB-ljudkort Ă€r vettigare. Fördröjningen (som Ă€r nĂ„got sĂ€mre med USB-ljudkort) Ă€r nog inte den viktigaste faktorn om du bara skall göra sĂ„nginspelningar. Om micken bara ska anvĂ€ndas i studio skulle jag rekommendera en stormembrans kondensatormick, vill du kunna anvĂ€nda den live ocksĂ„ kanske en dynamisk sĂ„ngmick typ sm58 Ă€r vettigare, dom Ă€r generellt tĂ„ligare och inte sĂ„ rundgĂ„ngskĂ€nsliga. Det finns en uppsjö av stormembranare till vettigt pris, men jag har inte bra koll och det Ă€r mycket en smaksak. Kolla pĂ„ Claes micktestsida (finns lĂ€nkad i hans signatur) och jĂ€mför lite tills du hittar en som du gillar soundet pĂ„. Skulle rekommendera ett ljudkort med minst 24/96 upplösning, skillnaden kanske inte Ă€r jĂ€ttestor för ett otrĂ€nat öra, men det finns ingen anledning att begrĂ€nsa sig i onödan för att spara nĂ„gra hundralappar. Steget upp till 192 kHz har jag inte tagit sjĂ€lv Ă€n, sĂ„ det kan jag inte uttala mig om. Jag har sjĂ€lv haft en firepod som jag var mycket nöjd med, och det skall vara samma preamps i lillebrorsan firebox, sĂ„ den skulle jag vĂ€lja. Men det finns sĂ€kert andra i samma prisklass som Ă€r lika bra. Kolla att in/utgĂ„ngarna gĂ„r att koppla till din utrustning, sĂ„ du slipper krĂ„ngla med adaptrar. Men grundtipset Ă€r att du lĂ€ser pĂ„ lite, i t.ex. trĂ„darna pĂ„ forumet, sĂ„ att du vet *varför* du vĂ€ljer si eller sĂ„. DĂ„ Ă€r chansen mycket större att du köper grejer som passar dig och det du vill göra, och att du blir nöjd i slutĂ€ndan. /Andreas
DieHard (oregistrerad) Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Det gĂ„r i alla fall mode i olika genreer. Fender tĂ€nkte precis lĂ€gga ner stratocastermodellen nĂ€r Jimi Hendrix vĂ€nde uppochned pĂ„ gitarren och musikvĂ€rlden. Gibson Les Paul hade det svĂ„rt mot de japanska hockeyklubbsgitarrerna nĂ€r Gunsnroses slog igenom och Les Paul Ă„ter ansĂ„gs som det bĂ€sta att spela rocknroll pĂ„.I Rap o Hiphop har förgrundsfigurerna ingen gitarr sĂ„ dĂ€r tittar man mer pĂ„ micken. Och det Ă€r sĂ€kert ingen tillfĂ€llighet att Röde pĂ„ sin hemsida demonstrerar NT1-A med nĂ„t hiphop-exempel. NĂ€r jag tittade dĂ€r förut lyckades jag aldrig fĂ„ igĂ„ng lĂ„ten. Ăr man ung och grön musiker Ă€r det ganska smart att vĂ€lja en gitarr eller mick som man vet att andra haft framgĂ„ng med. DĂ„ blir i alla fall inte den biten helt fel. Det dĂ€r med att Fender hade tĂ€nkt lĂ€gga ned innan Jimpa kom in i bilden hade jag inte en aning om. Alltid intressant höra vilka stora misstag företag har eller nĂ€stan har gjort. Men oavsett, nĂ€r det gĂ€ller mick Ă€r det trots allt viktigast att man hittar en som man trivs med och gillar ljudet i. Detsamma gĂ€ller ju Ă€ven guror. Bara följa efter för att andra har en Ă€r ju inte det bĂ€sta. Iofs förstĂ„r jag varför det blir som det blir. Visst nĂ€r jag började spela sĂ„ var det ju Ibanez som gĂ€llde och det blev snart en dĂ€r för mig med. Men om alla springer Ă„t samma hĂ„ll kommer det lĂ„ta likadant tills folk tröttnar för att sen springa Ă„t nĂ€sta hĂ„ll och hoppas pĂ„ nĂ„got nytt. Visst som sagt var det Ă€r inte nĂ„got man tĂ€nker pĂ„ om man Ă€r tonĂ„ring och vi har vĂ€l alla hĂ€r som Ă€r Ă€ldre gjort samma sak nĂ€r vi började.
Gilbert Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Och det Àr sÀkert ingen tillfÀllighet att Röde pÄ sin hemsida demonstrerar NT1-A med nÄt hiphop-exempel. Det tror jag att det Àr. Mickar tillverkas inte för att passa olika genres utan olika ljudkÀllor (t ex olika sÄngare) oavsett musikstil.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.