audioman Postat 15 mars 2009 Postat 15 mars 2009 Hej på er, Har precis kommit igång med egen sång (cubase) och undrar följande. Har läst lite tips om att lägga sk Spread reverb på sång för att bredda mono sång, men ska jag slussa mina mono sångkanaler till en mono eller stereo buss? och där lägga mina ev. efftekter. Och vad är ett sk spread reverb?, har tillgång till en gammal waves bundle där tex true reverb ingår.
Piccazzo Postat 15 mars 2009 Postat 15 mars 2009 Och vad är ett sk spread reverb? Bra fråga ? Men generellt så skickar du dina mono spår till en stereobuss där du har ett stereo reverb på.
Zyan Postat 15 mars 2009 Postat 15 mars 2009 Eller lägger reverbet som effekt send. En fördel kan vara att ha det på en stereobuss för då slipper man använda datorns kraft till reverb på alla kanaler. Utan du har endast en reverbkanal med 100%mix. Och sen så skickar du så mycket du önskar (beroende hur blött du vill ha det) till effektbussen från kanalerna som du önskar reverba som sendeffekt.
Piccazzo Postat 15 mars 2009 Postat 15 mars 2009 Jag kanske ska göra en lite förtydligande : Du skickar givetvis dina monospår Via Send till en stereobuss där du har stereoreverb , Dina " Torra " monosignaler skickar(routar) du direkt till en Stereobuss där du kan ha EQ , Kompressor osv. Detta givetvis förutsatt att du har fler än ett monospår annars finns det ju ingen poäng att ha en stereobuss. Så gör ialla fall jag. Eller lägger reverbet som effekt send. Eller menar du som insert effekt ? vilket givetvis även går att göra men kommer som sagt kräva mer resurser från din dator.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.