Jump to content
Annons

Mobil ljudinspelning


JohannesL

Recommended Posts

Hejsan!

Min kära moder sjunger i kör. när hon inte gör det vill hon gå runt och höra på körsången. Tidigare har hon haft em minidisk med mic som hon först har spelat in på för att sedan gå omkring och lyssna på. Minidisken havererade för ett tag sen och nu har hon frågat mig om jag han ordna något nytt. Frågan är då, vad för något? Jag hittar verkligen inget som passar.

hennes krav är: en liten och smidig enhet som är billig och lättanvänd. Ljudkvalliten behöver inte vara 100 men inte för kass heller. det skall gå att både spela in och lyssna på samma apparat.

Finns det något sådant? själv var jag inne på en mp3spelare men dom jag har kommit i kontakt med har varit omständliga och inte kunnat leverera.

Mvh Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag skulle satsa på en Zoom H2 eller H4. Har hört att det ska komma en ny variant av H4:an (om det inte redan gjort det), kanske kan vara värt att vänta på den i så fall...

http://www.zoom.co.jp/english/products/h4/

http://www.zoom.co.jp/english/products/h2/

Med en Zoom eller Edirol eller liknande borde man skaffa nån form av upphängning liknade de man har till stora studiomickar. För hur bra en Zoom än är så hur kommer man undan det oväsen som ofrånkomligen måste uppstår när man håller i den? Ett mickstativ plus en sorts shockmount måste ju var guld värt. Man knäpper igång Zoomen, sen hissar man upp den enbit i luften med bomstativet så att den kommer lite högre än skallarna på folk som ev går framför. Om nån passerar mellan micken och sångarna, även om den smyger helt tyst, så förändras ljudet väldigt just när de går förbi. Det låter lite som ett gammalt kassetband som är lite knövligt på ett ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en zoomh4 som jag erbjudit. men dels så är den lite för avancerad och sen vill ha möjlighet att lyssna på det utan att behöva "greja" för mycket. edt är alltså inget som skall sparas utan enbart för övnings skull. zoomen är inte specielt praktisk att lyssna på. dess utom är det lite i fel prisklass.

hoppas att jag inte är för gnällig :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en zoomh4 som jag erbjudit. men dels så är den lite för avancerad och sen vill ha möjlighet att lyssna på det utan att behöva "greja" för mycket. edt är alltså inget som skall sparas utan enbart för övnings skull. zoomen är inte specielt praktisk att lyssna på. dess utom är det lite i fel prisklass.

hoppas att jag inte är för gnällig :-)

Jag hör till dem som fortfarande använder minidisc, jag har backtrax på dem när jag spelar enmansband på fylleristlokar.

Bägge mina stationära md-spelare gick sönder vid nyår. Jag köpte två nya via blocket, en stationär och en portabel liten sony, den var helt som ny, tror jag gav 800 kr för den. Är hon van minidiscen så skaffa en ny likadan. Ljudformatet är inte som i en zoom, men det är säkert omöjligt att höra skillnad så där bara. Och har hon gamla minidiscar är det ju bra med en ny likadan. Hon kanske kan använda samma mikrofon om det inte följer med till en beg.

Jag hörde att det var en viss efterfrågan på de små man kan ha i fickan, såna som håller på och tränar på gym frågar

ibland efter dem på radioaffärer. Fast nu görs de väl inte längre.

Kan man inte lyssna direkt med små propplurar i Zoomen?

Tvinga modern att lära sig ett handgrepp på Zoomen varje dag så kan hon med den snart. Det blir bättre än minidisc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

så det är minidisk som gäller igen... ja, det är kanske det bästa. kommer ingen med en mordernare lösning så skall jag lämna länken till min goda moder. hon får minsan själv betala :-P

Tack så mycket för hjälpen i alla fall. alltid kul med ett trevligt forum. :-)

Redigerat av JohannesL
Link to comment
Dela på andra sajter

så det är minidisk som gäller igen... ja, det är kanske det bästa. kommer ingen med en mordernare lösning så skall jag lämna länken till min goda moder. hon får minsan själv betala :-P

Tack så mycket för hjälpen i alla fall. alltid kul med ett trevligt forum. :-)

Är hon van minidiscen så är det ju bra på så vis. Det är svårt med nya grejer när man är äldre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompisens fru använde en Yamaha Pocketrak 2G som diktafon och för att banda sina körrepetitioner! Funkar utmärk säger hon (får plats i handväskan), lätt att använda som en MP3, men med fördelen att den spelar in i Stereo!

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

ser bra ut men för att vara gnällig. tänk minidisk (gärna utan diskar:-P) helt enkelt en MP3-spelare med hygglig (inte svinkass) inspelningsfunktion. :-S

tack för förslagen endå :-)

På vilket sätt är en minidisc enklare att använda än en portabel inspelningsapparat gjord för ändamålet? Jag har testat nästan alla fickinspelare som finns på marknaden och flera av dem har gränssnitt som absolut inte är ett dugg svårare än en vanlig mp3-spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu lägger jag ju min privata åsikt åt sidan. människan (mamma) har som sagt full kontroll på både ipod och minidisk. hon fick även låna min H4 som mycket riktigt är byggd för inspelning, men kanske inte fullt så smidig att bära omkring på för uppspelning på stående fot. det skall som sagt vara för inspelning under repetition för att sedan kunna lyssna på i lurar när hon pysslar med annat. 4000 är lite för saftigt för det tror jag. men jag skall höra med henne.

fortsätt gärna med fler förslag :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

nu lägger jag ju min privata åsikt åt sidan. människan (mamma) har som sagt full kontroll på både ipod och minidisk. hon fick även låna min H4 som mycket riktigt är byggd för inspelning, men kanske inte fullt så smidig att bära omkring på för uppspelning på stående fot. det skall som sagt vara för inspelning under repetition för att sedan kunna lyssna på i lurar när hon pysslar med annat. 4000 är lite för saftigt för det tror jag. men jag skall höra med henne.

fortsätt gärna med fler förslag :-)

Förslag: Du får byta åt dig min inspelningsbara Sony minidisc i nyskick mot den klumpigt hemska Zoom H4an. Vad gör man inte för en mamma? Min är i himlen så då vill jag hjälpa din mamma i nöden i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iaudio (cowon) är enligt ryktet bra mp3-spelare, många av dom har inspelningsfunktion. Har inte testat själv, så jag vet inte hur användargränssnittet är, men de kan vara värda en titt.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...