herwhisper Postat 1 december 2004 Postat 1 december 2004 Ăr det bara jag som kĂ€nner att man tappar lite sugen pĂ„ att spela in nya lĂ„tar pĂ„ grejorna hemma nĂ€r man precis vart i en proffs studio. Man fĂ„r sĂ„ att sĂ€ga lite komplex över att det inte lĂ„ter lika bra som i den riktiga studion. Och man försöker att intala sig sjĂ€lv att det beror pĂ„ att dom i den riktiga studion har grejor för miljoner, och hemma sĂ„ har man bara skit grejor. SĂ„ vad ska man begĂ€ra. Men det kĂ€nns Ă€ndĂ„ tufft.... NĂ„gon annan som har samma problem som jag.
slaptap Postat 1 december 2004 Postat 1 december 2004 Det Ă€r inte prylarna det hĂ€nger pĂ„, det Ă€r handhavandet i flesta fall. Ingenting slĂ„r kunskap och erfarenhet. Folk som jobbar i proffsstudios pysslar med samma grejer dagligen och kan alla knepen för att "fĂ„ till det". DĂ€remot tycker jag det Ă€r knĂ€ckande nĂ€r man "fĂ„tt hem" en sessionmusiker eller sĂ„ngare/sĂ„ngerska, och man sitter dĂ€r och viftar, förklarar, kraxar och nynnar för att fĂ„ de att förstĂ„ vad man menar, och sen gör de nĂ„got helt annat (suck). DĂ„ undrar man ibland vad man hĂ„ller pĂ„ med.... đ
Ken KÀngström Postat 1 december 2004 Postat 1 december 2004 Utrustning spelar extremt stor roll idag. Och idag sÄ spelar det extremt stor roll om man har en kondensare för 1500 :- eller en för 15 papp. Men som du sÀger sÄ gör hjÀrnan det mesta. Men vill man ha en proffsig kvalité pÄ musiken fÄr man slÀnga ut nÄgra tusingar =).
Pluffo Postat 1 december 2004 Postat 1 december 2004 Ăh, det gĂ„r att göra prylar hemma som klĂ„r allt vad Britta Spjut och BĂ€ckstrit bojs heter. Det gĂ€ller bara att kĂ€nna sin utrustning vĂ€l.
brojd Postat 1 december 2004 Postat 1 december 2004 Citat Ăr det bara jag som kĂ€nner att man tappar lite sugen pĂ„ att spela in nya lĂ„tar pĂ„ grejorna hemma nĂ€r man precis vart i en proffs studio. Man fĂ„r sĂ„ att sĂ€ga lite komplex över att det inte lĂ„ter lika bra som i den riktiga studion. Jag blir snarare taggad eftersom man alltid kommer hem med nĂ„gra nya trix man lyckats snappa upp frĂ„n ljudteknikern man arbetade med. Citat Ăh, det gĂ„r att göra prylar hemma som klĂ„r allt vad Britta Spjut och BĂ€ckstrit bojs heter. Det gĂ€ller bara att kĂ€nna sin utrustning vĂ€l. Wellwell, det mĂ„ sĂ„ vara... men varför lĂ„ter det aldrig sĂ„ bra som tex. "brothers in arms" nĂ€r nĂ„got Ă€r inspelat i en hemstudio?
jeppe_sthlm Postat 1 december 2004 Postat 1 december 2004 Jag har haft turen att vara i ett par riktigt dĂ„liga studios. Det var det som fick mej att börja spela in sjĂ€lv đ
karl Postat 1 december 2004 Postat 1 december 2004 brojd sa: Citat Ăr det bara jag som kĂ€nner att man tappar lite sugen pĂ„ att spela in nya lĂ„tar pĂ„ grejorna hemma nĂ€r man precis vart i en proffs studio. Man fĂ„r sĂ„ att sĂ€ga lite komplex över att det inte lĂ„ter lika bra som i den riktiga studion. Jag blir snarare taggad eftersom man alltid kommer hem med nĂ„gra nya trix man lyckats snappa upp frĂ„n ljudteknikern man arbetade med. Citat Ăh, det gĂ„r att göra prylar hemma som klĂ„r allt vad Britta Spjut och BĂ€ckstrit bojs heter. Det gĂ€ller bara att kĂ€nna sin utrustning vĂ€l. Wellwell, det mĂ„ sĂ„ vara... men varför lĂ„ter det aldrig sĂ„ bra som tex. "brothers in arms" nĂ€r nĂ„got Ă€r inspelat i en hemstudio? Det var sĂ„ lĂ€nge sedan jag var i en proffsstudio men det Ă€r skit Ă€ndĂ„ nĂ€r man inte fĂ„r till soundet hemma och det fĂ„r mig att fundera pĂ„ att slĂ€nga ut dyngan đ depp Man blir varse om att det kostar flĂ€sk om man ska uppdatera och ju mer krĂ€vande pluggar som suger i sig cpu:n gör mig heldeppig đđ
VacUm Postat 1 december 2004 Postat 1 december 2004 addic59 sa: Utrustning spelar extremt stor roll idag. Och idag sÄ spelar det extremt stor roll om man har en kondensare för 1500 :- eller en för 15 papp. Men som du sÀger sÄ gör hjÀrnan det mesta. Men vill man ha en proffsig kvalité pÄ musiken fÄr man slÀnga ut nÄgra tusingar =). SjÀlv tycker jag nÀstan tvÀrt om. För 15 Är sedan var det helt omöjligt att ha en hemstudio dÀr man kunde göra hyfsade produktioner. Idag gÄr det fint med en dator, en billig mixer och ett par kondingmickar a' 1500:- Förr var man ju tvungen att ha en ordentlig rullbandare för att det inte skulle lÄta apa (minst 50 000:-), billiga kondensatormickar fanns knappt, och de som fanns lÀt skrÀp. Det man först och frÀmst ofta gÄr bet pÄ i hemmet Àr vettig akustik och bra monitorlyssning. Det andra ordnar ju sig.
Debree Postat 1 december 2004 Postat 1 december 2004 (redigerat) NĂ€r jag lyssnar pĂ„ en riktigt bra proddad lĂ„t/platta kan jag till en början bli lite smĂ„tt knĂ€ckt över att allt jag gör lĂ„ter skit... men efter en stund (och en andra genomlyssning) blir jag mest triggad att Ă„tminstonde försöka fĂ„ mitt att lĂ„ta lika bra. DĂ„ tvingas jag testa nya grejer. Skulle kanske inte bli sĂ„ mycket utveckling om allt man sitter och pular med hemma skulle lĂ„ta jĂ€ttebĂ€st. đ Edit: Skulle vilja ha ett bra akustiskt rum... đ± Redigerat 1 december 2004 av Debree
insolitus Postat 1 december 2004 Postat 1 december 2004 Debree sa: Edit: Skulle vilja ha ett bra akustiskt rum... đ± Jag skulle vilja ha ett trevligt elektroniskt rum... đ
Pluffo Postat 1 december 2004 Postat 1 december 2004 brojd sa: Wellwell, det mÄ sÄ vara... men varför lÄter det aldrig sÄ bra som tex. "brothers in arms" nÀr nÄgot Àr inspelat i en hemstudio? Jag tror att det snarare beror pÄ avsaknaden av en livs levande symfoniorkester Àn ett 105-kanaligt mixerbord.
Kringlan Postat 1 december 2004 Postat 1 december 2004 (redigerat) jag tycker det Ă€r aldeles utmĂ€rkt att inget Ă€r perfekt.. Blir sĂ„ hĂ€ftig rumsklang i mitt rum av allt skrĂ€p och brĂ„te och grejer... Speciellt i E.. av nĂ„n anledning börjar fönstrena skalla till lite och en del annat brĂ„te reagerar och fĂ„r sĂ€regna Ă„terklanger som gör sig utmĂ€rkt i inspelningen. Jag har tamejfan den bĂ€sta reverben utan att behöva göra nĂ„t alls. Helt lysande för mina lĂ„tar som inte ska vara perfekta. StrĂ€var efter riktigt ljud đ [edit] sen kan ni sitta och bara mĂ„ med perfekta inspelningar och skita ner dem igen, men jag fĂ„r skiten direkt. Redigerat 1 december 2004 av Kringlan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.