Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

De tre nya imacar vi köpt in till skolan är kopplade till våra gamla M-boxar, version 1. För att kunna styra lyssningsvolymen i våra aktiva monitorer har Institutionsteknikern kopplat lyssningen via Mboxarnas hörlurslyssning. Bra tanke, säkerligen. Problemet är bara att så fort Digi Core Audio Manager går igång (sker ett par sekunder efter att man klickat igång Logic Pro, Protools LE, Garageband, Waveburner) så uppstår ett högfrekvent tjut, i och för sig ganska lågt, men extremt störande. Detta tjut upphör först när man stänger ner programmet. Till saken hör att kopplar jag via de riktiga monitorutgångarna existerar inte detta tjut. Dock kan jag ej då påverka lyssningsvolymen vilket gör att lyssningen blir smärtsamt hög.

Teknikern påstår att tjutet skulle bero på att Mboxarna är gjorda för USB 1.0 och att imacarna har USB 2.0 och att vi därför bör skrota Mboxarna och köpa nytt. Jag tror inte på detta men kan inte bemöta det med tekniska fakta. Jag undrar om någon här vet vad vi kan göra för att lösa detta?

Annons
maart (oregistrerad)
Postat
De tre nya imacar vi köpt in till skolan är kopplade till våra gamla M-boxar, version 1. För att kunna styra lyssningsvolymen i våra aktiva monitorer har Institutionsteknikern kopplat lyssningen via Mboxarnas hörlurslyssning. Bra tanke, säkerligen. Problemet är bara att så fort Digi Core Audio Manager går igång (sker ett par sekunder efter att man klickat igång Logic Pro, Protools LE, Garageband, Waveburner) så uppstår ett högfrekvent tjut, i och för sig ganska lågt, men extremt störande. Detta tjut upphör först när man stänger ner programmet. Till saken hör att kopplar jag via de riktiga monitorutgångarna existerar inte detta tjut. Dock kan jag ej då påverka lyssningsvolymen vilket gör att lyssningen blir smärtsamt hög.

Teknikern påstår att tjutet skulle bero på att Mboxarna är gjorda för USB 1.0 och att imacarna har USB 2.0 och att vi därför bör skrota Mboxarna och köpa nytt. Jag tror inte på detta men kan inte bemöta det med tekniska fakta. Jag undrar om någon här vet vad vi kan göra för att lösa detta?

jag kan inte så mycket om mac men har svårt att tro att det har med USB 1.0/2.0-grejen att göra. skulle satsa på något sånt här om budgeten tillåter:

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm

Postat
hehehe budgeten... 😆

håller med

klåpare den där institutionsteknikern?

fråga:

om det nu är en skola ni har utrustningen på - varför inte ha ett hyfsat mixerbord?

I både radio- och musikstudio har vi bra mixerbord. Till dessa tre stationer hade det också varit kul. Dock är vi åderlåtna på pengar för innevarande år pga bl a datorinköp och mjukvaruinköp. Institutionsteknikern är duktig på många sätt. Här tycker jag dock att han verkar vara ute och cyklar.

Postat
Här tycker jag dock att han verkar vara ute och cyklar.

jap

använd monitorutgångarna å häng på en sån där nanopatch

500 spänn tål er budget hoppas jag 😆

Postat
jap

använd monitorutgångarna å häng på en sån där nanopatch

500 spänn tål er budget hoppas jag 😆

Tack för tipset! Skall kollas upp ögonaböj!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.