Jump to content
Annons

importera mikrofon?

Recommended Posts

spacefriend (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jag funderar pÄ att importera en NEUMANN TLM-103 mikrofon ifrÄn usa. den blir lite billigare Àven om det tillkommer frakt och moms.

men fungerar mikrofoner köpta over there i vÄra svenska strömnÀt?

eller mÄste man ha nÄgon konverter av nÄgot slag??

och Àr det nÄgon som provat att importera nÄgot ifrÄn nÄgon amerikans nÀtaffÀr och kan rekommendera nÄgon? har kollat pÄ music123 och musiciansfriend...

//p

Redigerat av spacefriend
Annons
Postat

Fantommatning lÀr vÀl va standardiserad över hela vÀrlden. Har aldrig hört nÄt om att det skulle va nÄn skillnad....

Postat
  spacefriend sa:
jag funderar pÄ att importera en NEUMANN TLM-103 mikrofon ifrÄn usa. den blir bra mycket billigare Àven om det tillkommer frakt och moms.

men fungerar mikrofoner köpta over there i vÄra svenska strömnÀt?

eller mÄste man ha nÄgon konverter av nÄgot slag??

och Àr det nÄgon som provat att importera nÄgot ifrÄn nÄgon amerikans nÀtaffÀr och kan rekommendera nÄgon? har kollat pÄ music123 och musiciansfriend...

//p

Aldrig importerat frÄn Amerika, men vad gÀller fantommatningen sÄ Àr det som Android sÀger 48v Àven pÄ andra sidan atlanten.

Postat

ah lÄter bra! tack!

ingen som kan rekommendera nÄgon amerikansk nÀtbutik?

Postat

$979 har jag hittat vilket motsvarar 6600kr + moms och frakt

Postat

TÀnk ocksÄ pÄ att mÄnga amerikanska butiker inte lÀmnar mer Àn 3 eller 6 mÄnaders garanti - ocksÄ nÄgot att ta i beaktning nÀr man köper en lite dyrare mic...

TLM103 har ett svenskt listpris pÄ 10848:- inkl moms enligt priserna pÄ generalagentens site.

6600:- + moms + tull = ca 8500:- - och sedan tillkommer nĂ„gra hundringar för frakt och försĂ€kring. Visst blir det billigare - men frĂ„gan Ă€r om prisskillnaden Ă€r tillrĂ€ckligt stor efter prutning hos nĂ„gon ÅF i Sverige, för att det ska vara lönt i slutĂ€nden med tanke pĂ„ garanti och sĂ„dant... 😕

Postat

har samma tankebanor som du claes. vet inte om det egentligen Àr vÀrt det.

att importera Àr Àn sÄ lÀnge bara en annan möjlighet.

har dock hittat den ytterligare lite billigare. nu Àr det 6000kr + frakt och moms.

Postat

Jag har handlat pÄ music123 och Àr vÀldigt nöjd med kommunikationen och leveranstid. Men dom har dyr frakt och man slipper inte undan moms och tull.

Hade inte Musician's friend slutat sÀlja grejer internationellt?

Postat (redigerat)

ok men hur gÄr det till?

kommer moms och tull pÄ en separat rÀkning ifrÄn tullverket innan man fÄr hem varorna?

Redigerat av spacefriend
Postat (redigerat)
  spacefriend sa:
ok men hur gÄr det till?

kommer moms och tull pÄ en separat rÀkning ifrÄn tullverket innan man fÄr hem varorna?

Man fĂ„r en faktura i efterhand frĂ„n UPS för tull och moms som verkar vara baserad lite pĂ„ mĂ„fĂ„. 😕

Redigerat av Jocke
Postat

Ett annat tips Àr att söka bra priser i Europa. Neumann Àr trots allt en tysk mikrofon och har en stor marknad i EU. Du slipper betala svensk moms och eventuella tullavgifter plus att frakten antagligen blir billigare. De gÄnger jag har köpt prylar frÄn Tyskland har frakten aldrig blivit större en drygt 300 spÀnn.

Jag kollade runt lite bland online-butiker och hittade Neumann TLM 103 för 7816 kr inkl tysk moms. Om du lÀgger pÄ 250:- för frakten sÄ har du ett prisvÀrt alternativ.

Postat
  Claes sa:
6600:- + moms + tull = ca 8500:- - och sedan tillkommer nÄgra hundringar för frakt och försÀkring.

Kostnader för frakt och eventuell försÀkring ingÄr i det belopp man betalar moms pÄ nÀr man importerar utanför EU. SÄ om vi rÀknar med 600:- för frakt (ingen försÀkring) sÄ blir det 7200:- x 1,25 = 9000 SEK för micken, om du bestÀller den frÄn USA. Tullavgifter Àr jag nÀstan sÀker pÄ att man slipper om en mikrofon förtullas pÄ rÀtt sÀtt.

Postat (redigerat)

nej tullen Àr 1,25% de lÀgger pÄ motsvarande moms.

Man behöver alltsÄ inte betala bÄde tull och moms...men sen Àr det en liten administrationsavgift

Nej bevaka ebay.de/ebay.co.uk....tills den dyker upp

har t.ex. köpt stienbergs studiocase för 1214kr tll min dörr

Audiophile 2496 för 80,5 Euro (har ingen exakt svensk siffra dÄ jag tog av pengar jag tjÀnat via paypal)

efter en snabbtitt hittade jag en för 499 pund:6500 + frakt ...ingen tull

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...ssPageName=WD2V

Redigerat av tryff
Postat
  joachime sa:
Ett annat tips Àr att söka bra priser i Europa. Neumann Àr trots allt en tysk mikrofon och har en stor marknad i EU. Du slipper betala svensk moms och eventuella tullavgifter plus att frakten antagligen blir billigare. De gÄnger jag har köpt prylar frÄn Tyskland har frakten aldrig blivit större en drygt 300 spÀnn.

Jag kollade runt lite bland online-butiker och hittade Neumann TLM 103 för 7816 kr inkl tysk moms. Om du lÀgger pÄ 250:- för frakten sÄ har du ett prisvÀrt alternativ.

Tysk moms debiteras inte alltid Àven om huvudregeln Àr att sÀljande lands momssats gÀller...

Om sĂ€ljaren har exporterat för minst 320000SEK till Sverige, sĂ„ Ă€r de tvugna att debitera svensk moms i stĂ€llet för tysk. Detta (och mycket annat) finns att lĂ€sa hĂ€r om man orkar leta lite... 🙂http://www.skatteverket.se/broschyrer/558/55803.pdf

Postat
  Claes sa:
Tysk moms debiteras inte alltid Àven om huvudregeln Àr att sÀljande lands momssats gÀller...

LĂ€nken fungerade inte. 🙂

Men om man lÀser köpvillkoren pÄ en online-affÀrs hemsida sÄ brukar det framgÄ vilken moms som gÀller. Den enda tyska butik jag kan komma pÄ som lÀgger svensk moms Àr Thomann och dom anger just det skÀlet du nÀmnt.

Tanken Àr, om jag fattat det rÀtt, att i framtiden ska handel inom EU beskattas i det land dÀr varan/tjÀnsten sÀljs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.