Jump to content
Annons

Gameboy, Nanoloop, LSDJ

Recommended Posts

Assfire (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej hej!

Jo det Àr sÄ att jag har blivit lite förvirrad över hur det hÀr med gameboy och musik fungerar. Jag sökte men hittade inte riktigt nÄgon trÄd som kunde ge mig svar pÄ min frÄga.

Vad behöver man praktiskt sÀtt för att köra ett gameboy till datorn till nÄgon form av sequencer? Har noll koll men har hört nÄgot om Nanoloop och LSDJ.

Kan man pÄ nÄgot sÀtt sammankoppla det med en tracker som typ fasttracker2, renoise eller protrackerST (atari)?

Och vad behövs mer för att göra det?

Tacksam för svar, mÀkta förvirrad.

Redigerat av Assfire
Annons
Postat

Köpte en kassett med LSDJ en gÄng i tiden, har inte anvÀnt det pÄ lÀnge eftersom mitt gameboy pajade men... riktigt schysst program iaf.

LSDJ kör du alltsÄ inte pÄ datorn utan direkt pÄ gameboyet. Det finns nÄt krÄngligt sÀtt att midisynka gameboyet ocksÄ, men det blir nog lÀttare att synka manuellt. Tror endast det Àr klockan som synkas, inte att man kan styra hela ljudmotorn via midi.

Jamen kolla vad lite googling fick fram:

http://www.littlesounddj.com/lsd/

Ser ut som att man fÄr bygga sig ett midiinterface sjÀlv...

Assfire (oregistrerad)
Postat
  tbruce sa:
Köpte en kassett med LSDJ en gÄng i tiden, har inte anvÀnt det pÄ lÀnge eftersom mitt gameboy pajade men... riktigt schysst program iaf.

LSDJ kör du alltsÄ inte pÄ datorn utan direkt pÄ gameboyet. Det finns nÄt krÄngligt sÀtt att midisynka gameboyet ocksÄ, men det blir nog lÀttare att synka manuellt. Tror endast det Àr klockan som synkas, inte att man kan styra hela ljudmotorn via midi.

Okej 🙂 Men hur fĂ„r man dĂ„ över en "fĂ€rdigstĂ€lld" sĂ„ng frĂ„n gameboyet till en dator för vidare export sĂ„ att sĂ€ga?

Det mĂ„ste finnas nĂ„got sĂ€tt att connecta ett gameboy med en dator 😐

Tack för svar:)

Postat
  Assfire sa:
Okej 🙂 Men hur fĂ„r man dĂ„ över en "fĂ€rdigstĂ€lld" sĂ„ng frĂ„n gameboyet till en dator för vidare export sĂ„ att sĂ€ga?

Det mĂ„ste finnas nĂ„got sĂ€tt att connecta ett gameboy med en dator 😐

Tack för svar:)

Genom hörlursutgĂ„ngen...? 😉

Assfire (oregistrerad)
Postat
  tbruce sa:
Genom hörlursutgĂ„ngen...? 😉

Hahaha! Det tĂ€nkte jag inte pĂ„ 😐

NĂ„gon som provat Nanoloop dĂ„? 🙂

• 2 veckor senare...
Postat
  tbruce sa:

Dom verkar ha slutat sĂ€lja sĂ„na kassetter pĂ„ den sidan, men vet du vad de gĂ„r för? Är du intresserad av att sĂ€lja kanske?

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Har en polare som sysslar med gameboy musik.

Han skapar alla lÄtar i gameboyet och sedan kopplad till mixern frÄn gameboyets hörlursutgÄng spelar av ljudet till datorn.

För in det i fl studio i rÀtt bpm och sedan nÄgra extra trummor osv.

Han trackar Àven pÄ amiga, atari osv.

hÀr har ni honom pÄ myspace

http://www.myspace.com/alexwiklund

Redigerat av Lonian
Assfire (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Lonian sa:
Har en polare som sysslar med gameboy musik.

Han skapar alla lÄtar i gameboyet och sedan kopplad till mixern frÄn gameboyets hörlursutgÄng spelar av ljudet till datorn.

För in det i fl studio i rÀtt bpm och sedan nÄgra extra trummor osv.

Han trackar Àven pÄ amiga, atari osv.

hÀr har ni honom pÄ myspace

http://www.myspace.com/alexwiklund

Nice! Kommer med stor sannolikhet att trÀffa pÄ killen. Han Àr bokad till en festival som jag Àr delaktig i.

Ctrl-alt-dance festivalen 16-18:e Juli utanför hÀssleholm.

VĂ€rlden Ă€r allt liten đŸ„° Tack för tipsen 😳

Redigerat av Assfire
Postat
  Overkill sa:
Dom verkar ha slutat sĂ€lja sĂ„na kassetter pĂ„ den sidan, men vet du vad de gĂ„r för? Är du intresserad av att sĂ€lja kanske?

Tror den ligger hemma hos mina förÀldrar... Àr Àrligt talat tveksam pÄ om den funkar ocksÄ, minns att det krÄnglade som fasen men Àr osÀker pÄ om det var gameboyet eller kassetten...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.