Jump to content
Annons

Hår långt räcker de


spawnfestis

Recommended Posts

Satt och pillade lite när jag fick för mig att rensa bland pluggar, (mycket gratis).

när jag undrade om inte man skulle ta och pröva med BARA cubases pluggar , förutom

vad gäller andra intressanta grejjer för synth osv, men alltså cubase SX3 orginalpluggar

kompressor, reverb, multibandkompressor, osv hur långt räcker de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Instämmer med vad som redan har sagts. 😱

Det är absolut bättre att lära sig använda de medföljande pluggarna innan man börjar jaga efter annat. Om man inte behärskar de medföljande pluggarna, så vet man ju inte vilka möjligheter och eventuella brister de har - och därmed har man inte en aning om vad man ska leta efter när man letar efter något annat. Det är helt enkelt inte lönt att leta efter nya effektpluggar förrän man vet vad man är ute efter. Risken är annars att man till slut står där med hundratals pluggar där man inte kan använda någon alls ordentligt - och det är definitivt sämre än att ha typ 5 pluggar som man vet precis hur de fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med vad som redan har sagts. 🙂

Det är absolut bättre att lära sig använda de medföljande pluggarna innan man börjar jaga efter annat. Om man inte behärskar de medföljande pluggarna, så vet man ju inte vilka möjligheter och eventuella brister de har - och därmed har man inte en aning om vad man ska leta efter när man letar efter något annat. Det är helt enkelt inte lönt att leta efter nya effektpluggar förrän man vet vad man är ute efter. Risken är annars att man till slut står där med hundratals pluggar där man inte kan använda någon alls ordentligt - och det är definitivt sämre än att ha typ 5 pluggar som man vet precis hur de fungerar.

Gott att höra, det var så jag tänkte när jag rensade bort 😛

nu ska jag fokusera mera

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte nån bra koll på just pluggarna som följer med Cubase, men min erfarenhet är att i de flesta sammanhang gör i princip alla verktyg ett likvärdigt jobb, förutom när det gäller kompression och reverb. Där låter olika algoritmer ofta väldigt olika och det är bra att ha antingen ett par att välja på eller en som man verkligen gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

...min erfarenhet är att i de flesta sammanhang gör i princip alla verktyg ett likvärdigt jobb, förutom när det gäller kompression och reverb. Där låter olika algoritmer ofta väldigt olika och det är bra att ha antingen ett par att välja på eller en som man verkligen gillar.

Jag håller på det senare. En eller ett fåtal pluggar (i varje kategori) som gör jobbet. Börja med att leta bland e pluggar som följer med programmet. Du kommer antagligen känna dig nöjd med flertalet. Testa också (som Valle varit inne på i en tidigare - riktigt lång - tråd) att kombinera olika pluggar för att nå olika resultat. Två medföljande Cubase-chorus kanske ger t ex en känsla av superlyxigt studio-chorus. (Nu finns det iofs ett superlyx-chorus i Cubase redan).

Som TBruce säger är det ofta kompressorer och reverb man växer ur och börjar letar alternativ för. Det är smart att inte ersätta en halvdan plugg med tio bättre. Försök hela tiden begränsa ditt pluggutbud. Det underlättar i arbetet eftersom du sipper ställas inför en massa valmöjligheter hela tiden. Det underlättar också i kompabilteten. Säg att du ska skicka vidare ditt material till en annan person. Använder du ett program och ett fåtal tredjeparts-pluggar är det stor chans att ni är kompatibla med varandra. Använder du olika pluggar på varenda spår, i varenda låt är separat export av varje spår enda lösningen.

Och det underlätta även när det är dags att byta dator. Några få installationer och din nya dator är redo för arbete!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...